Отидете към основна версия

35 166 36

Какво да правим при аквапланинг?

  • dacia-
  • аквапланинг-
  • димитър илиев
Букурещ, Румъния. Наш екип от мястото на събитието.
 
Отговор на този въпрос се опитаха да ни дадат осемкратният рали шампион на България Димитър Илиев и инструкторите от неговата академия за безопасно шофиране, заедно с Dacia България. При предаване на уменията си Митко Илиев неслучайно спира избора си на румънските автомобили Dacia. Идеята му е, че безопасното шофиране може да бъде достъпно за всички.
Училището за безопасно шофиране на Димитър Илиев съществува от вече две години, време, през което учебните автомобили Dacia са изминали над 140 000 километра, а на тях са се научили да карат по-безопасно повече от 1 600 души. Все още обаче това не е достатъчно, защото статистиката у нас показва, че катастрофите по пътищата не намаляват.
Според едно друго изследване от 2010 година, направено от FHWA, годишно 7 400 души загиват и над 673 000 са ранени при пътни инциденти при неблагоприятни метеорологични условия. 75% от тези инциденти се случват на мокра настилка. А най-честата загуба на контрол над автомобила при мокра настилка е явлението, наречено аквапланинг.
За да покажат как да се предпазим или да реагираме при аквапланинг, Dacia и Safety Driving Academy организираха едно събитие за журналисти, което се проведе на перфектния полигон Titi Aur в Букурещ. Основната тема бе именно аквапланинга - една от най-основните причини за пътнотранспортни произшествия. 
У нас, през три от четирите сезона мокрите настилки са често срещано явление и естествено овладяването на аквапланинга е от съществено значение за предотвратяването на пътно транспортно произшествие. Първото и най-важно е да следим внимателно пътната настилка и да предвиждаме аквапланинга.
Какво всъщност представлява явлението аквапланинг?
То се получава, когато гумата не успява да отведе количеството вода под нея и така образува воден филм между нея и настилката на пътя. Вследствие на това колата губи  сцепление и в този момент става неуправляема. Аквапланингът се влияе основно от скоростта, а също и от дълбочината на водата, гладкостта и структурата на пътната настилка, както и от протектора и налягането на гумите.
Предвиждане
Ако метеорологичните условия предполагат възможност за аквапланинг, скоростта трябва да се намали, както и да се осигури резерв от време и дистанция. Желателно е шофьорите да планират внимателно маршрута си и да избягват опасни пътища. Един от най-ценните съвети е да се гледа напред и да се предвиждат възможните опасности на пътя.
Гладък асфалт и скорост
Така нареченият гладък асфалт, който е често срещан по родните пътища, задържа повече вода. Той се разпознава по това, че блести и през такива участъци трябва да се преминава с особено внимание и най-вече с по-ниска скорост. В болшинството от случаите аквапланинг се получава при скорост от над 70 км/ч. Така че ако асфалтът блести след или по време на дъжд, просто намалете скоростта. При по-дълбока локва и скорост от над 90 км/ч. водната струя може да преобърне колата, вдигайки цялата и задна част във въздуха.
Налягане в гумите и протектор
Причина за него може да е и значително заниженото налягане в гумите, което води до деформиране на средната част на гумата. Тогава водата не се изхвърля през каналите на протектора, а вече тече под самата гума. Гумата практически не докосва пътя и автомобилът става е напълно неуправляем. Протекторът също е от огромно значение. Качествената и оптимално напомпана гума намалява риска от аквапланинг.
Не завивайте, не натискайте спирачка и не подавайте газ
Ако водачът на автомобила вече е попаднал в аквапланинг, не трябва да се опитва да завива, да натиска спирачката, както и да подава рязко газ или да сменя предавки. Воланът трябва да се държи стабилно прав и да се изчака аквапланингът да премине. Дори и да усетите недозавивавене не въртете волана. При аквапланинг сцеплението е равно на нула, но когато локвата свърши колелата зацепват в асфалта и ако воланът е "навит" повече, може да се стигне до преобръщане или излизане от пътя.
Изводи
На полигона край Букурещ Митко Илиев ни показа как действат системите за безопасност на автомобилите, но много по-важно от това са т.нар. "задкормилни устройства", а това сме всички ние. Именно ние, водачите на МПС-та, трябва да предвидим евентуален аквапланинг, да намалим скоростта, предварително да сме проверили налягането и цялостното състояние на гумите и просто да не попадаме в аквапланинг. Ако това все пак се случи, трябва да запазим самообладание, да държим волана здраво и да не натискаме спирачката. 

Снимки: Lap.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини