Букурещ, Румъния. Наш екип от мястото на събитието.
Отговор на този въпрос се опитаха да ни дадат осемкратният рали шампион на България Димитър Илиев и инструкторите от неговата академия за безопасно шофиране, заедно с Dacia България. При предаване на уменията си Митко Илиев неслучайно спира избора си на румънските автомобили Dacia. Идеята му е, че безопасното шофиране може да бъде достъпно за всички.
Училището за безопасно шофиране на Димитър Илиев съществува от вече две години, време, през което учебните автомобили Dacia са изминали над 140 000 километра, а на тях са се научили да карат по-безопасно повече от 1 600 души. Все още обаче това не е достатъчно, защото статистиката у нас показва, че катастрофите по пътищата не намаляват.
Според едно друго изследване от 2010 година, направено от FHWA, годишно 7 400 души загиват и над 673 000 са ранени при пътни инциденти при неблагоприятни метеорологични условия. 75% от тези инциденти се случват на мокра настилка. А най-честата загуба на контрол над автомобила при мокра настилка е явлението, наречено аквапланинг.
За да покажат как да се предпазим или да реагираме при аквапланинг, Dacia и Safety Driving Academy организираха едно събитие за журналисти, което се проведе на перфектния полигон Titi Aur в Букурещ. Основната тема бе именно аквапланинга - една от най-основните причини за пътнотранспортни произшествия.
У нас, през три от четирите сезона мокрите настилки са често срещано явление и естествено овладяването на аквапланинга е от съществено значение за предотвратяването на пътно транспортно произшествие. Първото и най-важно е да следим внимателно пътната настилка и да предвиждаме аквапланинга.
Какво всъщност представлява явлението аквапланинг?
То се получава, когато гумата не успява да отведе количеството вода под нея и така образува воден филм между нея и настилката на пътя. Вследствие на това колата губи сцепление и в този момент става неуправляема. Аквапланингът се влияе основно от скоростта, а също и от дълбочината на водата, гладкостта и структурата на пътната настилка, както и от протектора и налягането на гумите.
Предвиждане
Ако метеорологичните условия предполагат възможност за аквапланинг, скоростта трябва да се намали, както и да се осигури резерв от време и дистанция. Желателно е шофьорите да планират внимателно маршрута си и да избягват опасни пътища. Един от най-ценните съвети е да се гледа напред и да се предвиждат възможните опасности на пътя.
Гладък асфалт и скорост
Така нареченият гладък асфалт, който е често срещан по родните пътища, задържа повече вода. Той се разпознава по това, че блести и през такива участъци трябва да се преминава с особено внимание и най-вече с по-ниска скорост. В болшинството от случаите аквапланинг се получава при скорост от над 70 км/ч. Така че ако асфалтът блести след или по време на дъжд, просто намалете скоростта. При по-дълбока локва и скорост от над 90 км/ч. водната струя може да преобърне колата, вдигайки цялата и задна част във въздуха.
Налягане в гумите и протектор
Причина за него може да е и значително заниженото налягане в гумите, което води до деформиране на средната част на гумата. Тогава водата не се изхвърля през каналите на протектора, а вече тече под самата гума. Гумата практически не докосва пътя и автомобилът става е напълно неуправляем. Протекторът също е от огромно значение. Качествената и оптимално напомпана гума намалява риска от аквапланинг.
Не завивайте, не натискайте спирачка и не подавайте газ
Ако водачът на автомобила вече е попаднал в аквапланинг, не трябва да се опитва да завива, да натиска спирачката, както и да подава рязко газ или да сменя предавки. Воланът трябва да се държи стабилно прав и да се изчака аквапланингът да премине. Дори и да усетите недозавивавене не въртете волана. При аквапланинг сцеплението е равно на нула, но когато локвата свърши колелата зацепват в асфалта и ако воланът е "навит" повече, може да се стигне до преобръщане или излизане от пътя.
Изводи
На полигона край Букурещ Митко Илиев ни показа как действат системите за безопасност на автомобилите, но много по-важно от това са т.нар. "задкормилни устройства", а това сме всички ние. Именно ние, водачите на МПС-та, трябва да предвидим евентуален аквапланинг, да намалим скоростта, предварително да сме проверили налягането и цялостното състояние на гумите и просто да не попадаме в аквапланинг. Ако това все пак се случи, трябва да запазим самообладание, да държим волана здраво и да не натискаме спирачката.
Снимки: Lap.bg
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ивайло Желев
Коментиран от #6, #7
11:03 09.11.2015
2 диан
седим си вкъщи и си пием ракията
а друг да върти геврека
било и на ролс ройс
11:17 09.11.2015
3 Пацо
11:22 09.11.2015
4 ГоШп
Можеби обаче е добре да се натисне спирачка (разбирасе внимателно), особено ако си с ABS а вече всички са. Ако уловиш навреме, че предницата влиза ваквапланинг, задните колела може все още да стоят добре на асфалта и да намалят скоростта, с което да прекратят аквапланинга.
11:26 09.11.2015
5 TDCi
11:48 09.11.2015
6 Ярослав Станчев
До коментар #1 от "Ивайло Желев":
Хахахаха,да ще има и такива рацери.И като се събудят,краката им отвити,а задника се изпУтил от дрифтене.11:58 09.11.2015
7 Бай хой
До коментар #1 от "Ивайло Желев":
Естествено че могат да влязат с 200 в локва и да завият, но само един път.Коментиран от #8
12:09 09.11.2015
8 Караиванов
До коментар #7 от "Бай хой":
Съмнявам се, че и един път ще завият. Моят съвет е: Следвайте напътствията от статията и ще сте много по-добре здравословно.12:12 09.11.2015
9 dhcp
12:42 09.11.2015
10 гост
12:54 09.11.2015
11 бензина
за щастие си карам бавно по принцип
един път по време на аквапланинг (на скапаната ни магистрала за София) навих волана, колата си продължи напред, и като захапах асфалта колата рязко зави и забих главата в колоната на колана
Карах доста бързо (120-130, магистрала все пак) и дълго време след това не можех да опера гащите.. :D
гледаш после до София с 90
12:59 09.11.2015
12 Mmm
Коментиран от #18
13:06 09.11.2015
13 ГОСТ
много е подходящо за случая, нищо че не се отнася за аквапланинг
14:17 09.11.2015
14 Morgoth
Иначе, ако можете задължително избягвайте минаването през локви, особено с голяма скорост - проблемите които може да създадат са много, като се почне от изкъпването на някой пешеходец, мине се през заливането на предното стъкло на движещ се автомобил и се завърши с аквапланинг или намирането на добре замаскирана дупка.
Би било интересно, ако има къде човек да иде и да изпробва възможностите и "невъзможностите" на собствената си кола в екстремни условия и с подходящ инструктор. Лично аз се имам за добър шофьор, но съм сигурен, че има какво да се научи от професионален пилот.
14:51 09.11.2015
15 баш майстора
15:09 09.11.2015
16 Оо Тигре Тагрев
15:22 09.11.2015
17 onq s konq
Коментиран от #23
15:31 09.11.2015
18 Бай Ганьо
До коментар #12 от "Mmm":
Ти си бил "голем" каскадьор,бе.Браво.15:47 09.11.2015
19 ко се коркате
15:48 09.11.2015
20 tost
19:40 09.11.2015
21 вш
Коментиран от #25
20:06 09.11.2015
22 чеуческо
20:42 09.11.2015
23 Morgoth
До коментар #17 от "onq s konq":
Или просто ти е изгоряла тази лампичка :-PКоментиран от #24
21:19 09.11.2015
24 гтр
До коментар #23 от "Morgoth":
Не, просто му е възрастна кочината.Коментиран от #26
21:40 09.11.2015
25 хис
До коментар #21 от "вш":
Точно там ти е най-големия проблем!23:32 09.11.2015
26 onq s konq
До коментар #24 от "гтр":
Понеже се пишеш БТР ще ти задам едно простичко въпросче-Колата е пр-во 2004г,,но за 3 год откакто я купих,ПОЧТИ ВСИЧКИ ОСНОВНИ ВЪЗЛИ И ЧАСТИ са сменени с нови-основно миналата и тази година.Изключение прави перфектния двигател и стъклата,но дори след няколко дена ще сменя и стъклата на фаровете.Та въпросът ми е НА КОЛКО ГОДИНИ Е КОЛАТА МИ СПОРЕД ТЕБ?Като бонус можеш да посочиш дадена част и ще ти отг дали е сменена!23:42 09.11.2015
27 Лудия
Коментиран от #32
07:37 10.11.2015
28 БАТ мишо
09:29 10.11.2015
29 БАТ мишо
Коментиран от #35
09:33 10.11.2015
30 БАТ мишо
09:35 10.11.2015
31
09:59 10.11.2015
32 Morgoth
До коментар #27 от "Лудия":
От Дачия това са му подарили да рекламира, пък ти твоята Астра няма да му я подариш. А и целта му е да показва как се реагира като се вкараш в беля, а с Дачия се вкарваш в беля по-лесно и при по-ниска скорост ;)17:05 10.11.2015
33 бай Иван
18:14 10.11.2015
34 дедо Въсо
23:10 10.11.2015
35 dhcp
До коментар #29 от "БАТ мишо":
Ела ми го кажи тва за пощенския плик от малките на гумата която е 245 ;) Иначе си прав, че не трябва да пестим от гуми. Поднасянето при мокро време идва в момента в който грайфера не смогне да изхвърли водата пред гумата. Колкото по-голям(по-нова) е гумата, то толкова повече вода се изхвърля и поднасянето е по-трудно.23:21 10.11.2015
36 PlimP
19:01 16.06.2018