Last news in Fakti

9 Ноември, 2015 10:52 35 109 36

Какво да правим при аквапланинг?

  • dacia-
  • аквапланинг-
  • димитър илиев
Букурещ, Румъния. Наш екип от мястото на събитието.
 
Отговор на този въпрос се опитаха да ни дадат осемкратният рали шампион на България Димитър Илиев и инструкторите от неговата академия за безопасно шофиране, заедно с Dacia България. При предаване на уменията си Митко Илиев неслучайно спира избора си на румънските автомобили Dacia. Идеята му е, че безопасното шофиране може да бъде достъпно за всички.
Училището за безопасно шофиране на Димитър Илиев съществува от вече две години, време, през което учебните автомобили Dacia са изминали над 140 000 километра, а на тях са се научили да карат по-безопасно повече от 1 600 души. Все още обаче това не е достатъчно, защото статистиката у нас показва, че катастрофите по пътищата не намаляват.
Според едно друго изследване от 2010 година, направено от FHWA, годишно 7 400 души загиват и над 673 000 са ранени при пътни инциденти при неблагоприятни метеорологични условия. 75% от тези инциденти се случват на мокра настилка. А най-честата загуба на контрол над автомобила при мокра настилка е явлението, наречено аквапланинг.
За да покажат как да се предпазим или да реагираме при аквапланинг, Dacia и Safety Driving Academy организираха едно събитие за журналисти, което се проведе на перфектния полигон Titi Aur в Букурещ. Основната тема бе именно аквапланинга - една от най-основните причини за пътнотранспортни произшествия. 
У нас, през три от четирите сезона мокрите настилки са често срещано явление и естествено овладяването на аквапланинга е от съществено значение за предотвратяването на пътно транспортно произшествие. Първото и най-важно е да следим внимателно пътната настилка и да предвиждаме аквапланинга.
Какво всъщност представлява явлението аквапланинг?
То се получава, когато гумата не успява да отведе количеството вода под нея и така образува воден филм между нея и настилката на пътя. Вследствие на това колата губи  сцепление и в този момент става неуправляема. Аквапланингът се влияе основно от скоростта, а също и от дълбочината на водата, гладкостта и структурата на пътната настилка, както и от протектора и налягането на гумите.
Предвиждане
Ако метеорологичните условия предполагат възможност за аквапланинг, скоростта трябва да се намали, както и да се осигури резерв от време и дистанция. Желателно е шофьорите да планират внимателно маршрута си и да избягват опасни пътища. Един от най-ценните съвети е да се гледа напред и да се предвиждат възможните опасности на пътя.
Гладък асфалт и скорост
Така нареченият гладък асфалт, който е често срещан по родните пътища, задържа повече вода. Той се разпознава по това, че блести и през такива участъци трябва да се преминава с особено внимание и най-вече с по-ниска скорост. В болшинството от случаите аквапланинг се получава при скорост от над 70 км/ч. Така че ако асфалтът блести след или по време на дъжд, просто намалете скоростта. При по-дълбока локва и скорост от над 90 км/ч. водната струя може да преобърне колата, вдигайки цялата и задна част във въздуха.
Налягане в гумите и протектор
Причина за него може да е и значително заниженото налягане в гумите, което води до деформиране на средната част на гумата. Тогава водата не се изхвърля през каналите на протектора, а вече тече под самата гума. Гумата практически не докосва пътя и автомобилът става е напълно неуправляем. Протекторът също е от огромно значение. Качествената и оптимално напомпана гума намалява риска от аквапланинг.
Не завивайте, не натискайте спирачка и не подавайте газ
Ако водачът на автомобила вече е попаднал в аквапланинг, не трябва да се опитва да завива, да натиска спирачката, както и да подава рязко газ или да сменя предавки. Воланът трябва да се държи стабилно прав и да се изчака аквапланингът да премине. Дори и да усетите недозавивавене не въртете волана. При аквапланинг сцеплението е равно на нула, но когато локвата свърши колелата зацепват в асфалта и ако воланът е "навит" повече, може да се стигне до преобръщане или излизане от пътя.
Изводи
На полигона край Букурещ Митко Илиев ни показа как действат системите за безопасност на автомобилите, но много по-важно от това са т.нар. "задкормилни устройства", а това сме всички ние. Именно ние, водачите на МПС-та, трябва да предвидим евентуален аквапланинг, да намалим скоростта, предварително да сме проверили налягането и цялостното състояние на гумите и просто да не попадаме в аквапланинг. Ако това все пак се случи, трябва да запазим самообладание, да държим волана здраво и да не натискаме спирачката. 

Снимки: Lap.bg


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ивайло Желев

    4 1 Отговор
    Съветите са много полезни, въпреки, че сега тук ще се навъдят какви ли не разбирачи да ни обясняват как минават с 200 през локва и завиват даже.

    Коментиран от #6, #7

  • 2 диан

    2 2 Отговор
    е как какво
    седим си вкъщи и си пием ракията
    а друг да върти геврека
    било и на ролс ройс
  • 3 Пацо

    2 1 Отговор
    Към 1"Тези шумахери ги знаем :).От личен опит и аз съм забелязал,че аквапланинга се получава наистина след 70км/h.Имах лошия късмет да изпреваря тир с около 150km/h и точно тогава аквапланинг,добре че държах волана точно в средата издраво,иначе////
  • 4 ГоШп

    2 1 Отговор
    Като цяло, съвета да не се влиза с голяма скорост в локви е правилното нещо. Влезеш ли в аквапланинг, работата е зле и наистина няма много какво да направиш, освен да държиш волана и да се надяваш да мине.
    Можеби обаче е добре да се натисне спирачка (разбирасе внимателно), особено ако си с ABS а вече всички са. Ако уловиш навреме, че предницата влиза ваквапланинг, задните колела може все още да стоят добре на асфалта и да намалят скоростта, с което да прекратят аквапланинга.
  • 5 TDCi

    2 0 Отговор
    И на мен ми се случи веднъж при изпреварване. Подавам се аз и вече като се бях изравнил с тира гледам огромна локва. Почнах да намалям и минах през нея с 90, като точно преди да стъпя на локвата пуснах спирачки и само чаках да премина локвата. Сещам се тогава, че лявата предна гуми хвърли вода на метър, метър и нещо вода във въздуха... Много си е опасно наистина!
  • 6 Ярослав Станчев

    0 1 Отговор

    До коментар #1 от "Ивайло Желев":

    Хахахаха,да ще има и такива рацери.И като се събудят,краката им отвити,а задника се изпУтил от дрифтене.
  • 7 Бай хой

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ивайло Желев":

    Естествено че могат да влязат с 200 в локва и да завият, но само един път.

    Коментиран от #8

  • 8 Караиванов

    2 0 Отговор

    До коментар #7 от "Бай хой":

    Съмнявам се, че и един път ще завият. Моят съвет е: Следвайте напътствията от статията и ще сте много по-добре здравословно.
  • 9 dhcp

    2 0 Отговор
    Няколко пъти съм попадал в локва при скорост над 100. Последния път беше на една от великите ни магистрали. Спирачки не се натискат защото колата ще забие муцуната, а в същото време задницата олеква още повече и си готов завъртян. Влезеш ли в локва стискаш здраво волана и с много леки корекции може да се опиташ да избегнеш завъртането или да изчакаш водата да намали скоростта. Попадал съм и в образувала се локва на перпендикулярен изрязък от пътя (около 30-40 метра) който е бил асфалтиран, но се е слегнал. Тогава си спомням, че колата тръгна да занася когато предното колело нагази в локвата, но с внимателно въртене на волана успях да вкарам и задното колело в "улея" и да се движа в него докато скоростта не падна достатъчно, че да мога да изляза безопасно. Естествено най-добре е да не изпадаш в такава ситуация, но на пътя всичко се случва.
  • 10 гост

    0 2 Отговор
    ДА СЕ ПОМОЛИМ НА ВСЕВИШНИЯ !!!
  • 11 бензина

    2 0 Отговор
    аз карам отзад на 295 гума и редовно ми се случва
    за щастие си карам бавно по принцип
    един път по време на аквапланинг (на скапаната ни магистрала за София) навих волана, колата си продължи напред, и като захапах асфалта колата рязко зави и забих главата в колоната на колана
    Карах доста бързо (120-130, магистрала все пак) и дълго време след това не можех да опера гащите.. :D
    гледаш после до София с 90
  • 12 Mmm

    0 5 Отговор
    С това, при аквапланинг да се държи волана без да се върти, не съм съгласен. Ще ви разкажа защо. Когато бях млад се " тренирах " сам за подобни условия, по следния начин - през зимата, когато е изчистен асфалта и по него има само 1-2 см филм от трамбован сняг на широк път ускорявам до 60 км/ч и след това с едновременно завъртане на волана и дърпане на ръчната, вкарвам колата в "дрифт" на задрия мост. След това, с бързи една след друга минимални корекции на волана / получава се нещо като помпане в едната посока - навиване, връщане, навиване , връщане/ се стремя да държа предните гуми в посоката ,в която искав да са насочени. Така, първо не се предизвиква презавиване, когато гумите получат сцепление / получава се при инстинктивно пренавиване на волана / и второ , в момента , в който задната ос получи сцепление, кората сочи посоката на излизане. Тази "техника" ми спаси живота години по късно, когато с 150км/ч на магистрала, в лек ляв завой, влязох в аквапланинг. Водата се стичаше диагонално на пътя. Задницата поднесе силно, кората се обърна на 45градуса в ляво, после поднесе обратно , изхвърли ме в другото платно и след това колата се "успокои" във вярната посока. През цялото това време единственото, което правех са въпросните "помпения" най напред в едната после в другата посока. Дано с този пост да успея да помогна на някой...

    Коментиран от #18

  • 13 ГОСТ

    1 0 Отговор
    Състезателите да погледнат това: http://fakti.bg/avto/161779-da-se-zavartish-s-nad-320-km-ch
    много е подходящо за случая, нищо че не се отнася за аквапланинг
  • 14 Morgoth

    1 0 Отговор
    При аквапланинг реакцията е същата както при всяка друга загуба на сцепление - плавното движение има шанс да сполучи, рязкото въртене на волана или настъпване на спирачка или газ води само до по-голяма загуба на сцепление, както и до неочаквани маневри след излизане от проблемната зона.
    Иначе, ако можете задължително избягвайте минаването през локви, особено с голяма скорост - проблемите които може да създадат са много, като се почне от изкъпването на някой пешеходец, мине се през заливането на предното стъкло на движещ се автомобил и се завърши с аквапланинг или намирането на добре замаскирана дупка.

    Би било интересно, ако има къде човек да иде и да изпробва възможностите и "невъзможностите" на собствената си кола в екстремни условия и с подходящ инструктор. Лично аз се имам за добър шофьор, но съм сигурен, че има какво да се научи от професионален пилот.
  • 15 баш майстора

    1 1 Отговор
    пиеш водка и пускаш волана
  • 16 Оо Тигре Тагрев

    2 1 Отговор
    Уменията и знанията които получаваш по време на обучението наистина си струват 50-те лева на час. (Освен ако не са вдигнали цената...) Ама ако си по-затворен тип в стил: "До МЕТРО за кот ми тряба" не виждам смисъл да караш такива курсове. Статията е рекламна с цел да се акцентира школата на Митко, а не за да ви обяснява, какво да правите из локвите.
  • 17 onq s konq

    0 2 Отговор
    Последният път се шибнах с 150 в една мн дълга локва на една минимагистралка и така ми дръпна волана към леко по-дълбокото място,сякаш валяк ме блъсна от другата. Както и да е-20 метра ги изживях като 200,но на таблото не ми е светвала иконка "аквапланинг",което значи че всичко е О.К.Между другото никога не ми е светвало подобно предупреждение,което сигурно значи че съм водач на МПС за пример.

    Коментиран от #23

  • 18 Бай Ганьо

    1 1 Отговор

    До коментар #12 от "Mmm":

    Ти си бил "голем" каскадьор,бе.Браво.
  • 19 ко се коркате

    2 1 Отговор
    аз си поркам черно джони дъмпелче чивас регалче и немам никакви проблеми със локвички и тем подобни истината е че трябва да си със тежък джип като хамер 1или2 и да не караш повече от 80-90-километра в час това е лека а да и само чичко питбул да слушкате от колумбия певеце де нищо че пее на английски език
  • 20 tost

    0 1 Отговор
    Aз като вляза в аквапланинг,слагам шнорхела и плавниците и продължавам напред :)
  • 21 вш

    0 1 Отговор
    Случвало ми се е на магистрала като на повечето и ако си с кола с предно предаване не мисля, че е голям проблем.

    Коментиран от #25

  • 22 чеуческо

    0 1 Отговор
    Ужас Дачия :)
  • 23 Morgoth

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "onq s konq":

    Или просто ти е изгоряла тази лампичка :-P

    Коментиран от #24

  • 24 гтр

    1 1 Отговор

    До коментар #23 от "Morgoth":

    Не, просто му е възрастна кочината.

    Коментиран от #26

  • 25 хис

    0 0 Отговор

    До коментар #21 от "вш":

    Точно там ти е най-големия проблем!
  • 26 onq s konq

    0 1 Отговор

    До коментар #24 от "гтр":

    Понеже се пишеш БТР ще ти задам едно простичко въпросче-Колата е пр-во 2004г,,но за 3 год откакто я купих,ПОЧТИ ВСИЧКИ ОСНОВНИ ВЪЗЛИ И ЧАСТИ са сменени с нови-основно миналата и тази година.Изключение прави перфектния двигател и стъклата,но дори след няколко дена ще сменя и стъклата на фаровете.Та въпросът ми е НА КОЛКО ГОДИНИ Е КОЛАТА МИ СПОРЕД ТЕБ?Като бонус можеш да посочиш дадена част и ще ти отг дали е сменена!
  • 27 Лудия

    0 2 Отговор
    И кво ,тоя рали миндил ще ми показва как със Тъпаначия и особено глупавия им Гъстър да не влизам в аквапланинг. Да се качи на мойта Астра и направо ще има Букурещ Дрифт . Или просто не може да си признае ,че обича мърляви боклуци с голям ограничител на скоростта ,какво са 180км/ч на днешното време ......

    Коментиран от #32

  • 28 БАТ мишо

    0 5 Отговор
    а ако влезеш с над 160 нема никакъв аквапланинг....сички проблеми са свързани с нередовно пиене и гига бавно каране
  • 29 БАТ мишо

    0 2 Отговор
    извън майтапа--- като професианалист ---- площта с която една кола стъпва на пътя ако я поставите на един пясък и вдигнете и измерите е равна на ЕДИН ПОЩЕНСКИ ПЛИК от малките и СИЧКО Е ДО ПРАВИЛНИ И ХУБАВИ ГУМИ и несъмнено щар по щар помага но ГУМАТА Е СИЧКО

    Коментиран от #35

  • 30 БАТ мишо

    0 2 Отговор
    искам да повторя един да запомни и прочете да спася ще си струва - връзката ви с между живота и смъртта като карате е с големината на пощенска картичка НЕ ПЕСТЕТЕ ОТ ГУМИ
  • 31

    1 0 Отговор
    Които се прави на голям пилот в мокро време да му мисли, които се съобразява с условията на пътя не попада в аквапланинг....
  • 32 Morgoth

    0 1 Отговор

    До коментар #27 от "Лудия":

    От Дачия това са му подарили да рекламира, пък ти твоята Астра няма да му я подариш. А и целта му е да показва как се реагира като се вкараш в беля, а с Дачия се вкарваш в беля по-лесно и при по-ниска скорост ;)
  • 33 бай Иван

    2 0 Отговор
    Както винаги е пълно само с пилоти от Формула 1 в сайта!Всики са перфектни щофери и всички много разбират от аквапланинг а повечето от пишещите нямат и колелета!
  • 34 дедо Въсо

    0 0 Отговор
    ... шофьорлъка е майсторлък, а не - курназлък! ... палете си мигачете, та да не ви палът свещи!
  • 35 dhcp

    0 0 Отговор

    До коментар #29 от "БАТ мишо":

    Ела ми го кажи тва за пощенския плик от малките на гумата която е 245 ;) Иначе си прав, че не трябва да пестим от гуми. Поднасянето при мокро време идва в момента в който грайфера не смогне да изхвърли водата пред гумата. Колкото по-голям(по-нова) е гумата, то толкова повече вода се изхвърля и поднасянето е по-трудно.
  • 36 PlimP

    0 0 Отговор
    молим се ::D:D:D, кво да правим вика, като стане е късно, преди тва се мисли и само да ви светна,ч е с така наречения ''гладък'' асфалт "ремонтираха" родната ни магистрала и е трагично, а като караш зад някой виждаш един голям кОр, иначе е гладичка, ама гадна, родните шофьори са над тия неща, зимата на приятно замръзнало палтно си караха с 90/100, вие за аквапланинг говорите