Ако някой в Европа може да претендира за традиции в конструирането на сполучливи автомобили от най-малките класове, това несъмнено са французите. "Петлите" могат да се похвалят с буквално вековен опит в създаването на моторизирани джуджета, а един от пионерите в тази област става Citroёn. Всички помнят "Грозното пате" 2CV, изиграло за Франция същата роля, с която се нагърбва Бръмбара на Volkswagen за Германия.Дребосъците винаги са заемали централно място в моделната гама на Citroёn. В определени периоди от историята си компанията дори произвежда няколко возила с еднакво предназначение и технически параметри едновременно, за да задоволи в максимална степен изискванията на клиентите си. Онова, което ги обединява неизменно, е простотата на конструкцията и евтината поддръжка. В края на 80-те и началото на 90-те години тези качества помогнаха и на АХ да се превърне в един от най-масовите мъници в Европа. Макар да не беше лишен от недостатъци, дребосъкът си спечели множество почитатели с практичността и икономичността си.
През 1995 г. обаче АХ вече беше видимо остарял и в PSA се заеха да му намерят заместник. Съвсем логично инженерите на концерна се опряха на опита си от близкото минало и през 1996 г. представиха Saxo, чиято конструкция представляваше почти пълно технологично копие на Peugeot 106 от 1991-ва. Това можеше да означава само едно - известната с нетрадиционния си подход марка беше поела курс към по-обикновени, но по-практични и надеждни возила. Девет години след премиерата на Saxo това се оказва правилното решение. Напредъкът на Citroёn по отношение на изработката и експлоатационните качества на возилата на "Двата шеврона" е несъмнен. Дебютът на новите С2 и С3 пък превръща миниатюрния "саксофон" в напълно постижима покупка заради намаляването на цените на употребяваните екземпляри.
Роднинската връзка между Saxo и 106-ицата на Peugeot лесно се долавя и с невъоръжено око. Макар да е само няколко сантиметра по-дълга обаче,
каросерията
на Citroёn-а изглежда някак по-масивно. Платформата, на която са изработени и двата автомобила, вече е доста стара, което не пречи на французите да дават 12-годишна гаранция срещу корозия. Ръждата е непознато явление дори при най-старите "саксофони", стига да не се брои задното ауспухно гърне, което рано или късно се нуждае от смяна заради конденза на влага вследствие рядкото достигане на нормална работна температура в градски условия. В някои случаи се налага и "освежаване" на уплътненията на вратите, които остаряват и не изпълняват функциите си.
Обикновено "Citroёn" и "комфорт" се смятат за синоними. Дребното франсе радва собственика си с уютен
салон
проектиран и сглобен изключително грамотно. Подобно на много свои "колеги" от същия клас, Saxo се води петместен само на хартия. За сметка на това, четирима души могат да пътуват дори на по-дълги дистанции при напълно задоволително ниво на комфорта. Оборудването също си го бива - много от модификациите разполагат с електрически пакет и климатик. Прогресът в сравнение с АХ се усеща и в интериора, макар че с течение на времето тук-там от салона започват да се чуват поскръцвания от разместени или поостарели пластмасови детайли. Размерите на багажника също не са особено вдъхновяващи, макар че при нужда обемът му достига почти 1 000 литра след сваляне на облегалката на задната седалка. Хвалби заслужава нивото на пасивната безопасност. “Саксофонът” се комплектова серийно с два еърбега от самото начало на производството.През Април 1996 г. Saxo дебютира с четири бензинови
двигагателя
с впечатляващия диапазон от мощности между 45 и 118 к.с. Французите очевидно бяха решили да не експериментират и на този фронт, защото три от тези агрегати бяха познати отдавна на почитателите на марката. Базовото 954-кубиково моторче например се монтира на различни модели на PSA още от средата на 70-те години на миналия век. Макар да е претърпял множество модернизации от тогава насам, този двигател ще се стори достатъчен само на водачи с будистко спокойствие, за които икономичността е от първостепенно значение. Не по-лаком обаче е и агрегатът с работен обем 1 124 см3, известен също от миналото на PSA. Надеждността и приличните динамични характеристики правят модификациите, оборудвани с него, най-масови и разпространени. Оптимален като параметри и експлоатационни разходи все пак се оказва 1 360-кубиковият двигател - отново стар познойник на феновете на френски коли.
Отделно внимание заслужава 1.6-литровият мотор, с който Citroёn оборудва наточените версии на Saxo - VTR и VTS. Във вариант с 8-клапанова глава този изключително приятен агрегат развива 88 к.с., а във вентилираната модификация - 118 коня. Те са напълно достатъчни, за да причислят френския дребосък към клуба на джобните ракети с потенциал да се справят с лекота с далеч по-претенциозни и скъпи бегачки. Във Великобритания например, където Saxo се радва на особена почит, са продадени над 8 000 екземпляра от версията VTS, което подрежда Citroёn-чето на първо място по популярност сред спортните хечбекове.
От Август 1996 г. Saxo се оборудва и с 1 500-кубиковия дизел на Peugeot 106. За жалост икономичността изчерпва почти напълно преимуществата му пред останалите мотори. От друга страна, какво по-важно от нея за един малък градски автомобил?Механиката на Saxo има шанса да е преминала проверката на времето в 106-ицата. Благодарение на това силовата част е практически имунизирана към сериозни проблеми. При спазване на правилата за поддръжка дребосъкът може да изненада само с течове на масло от гарнитурите на двигателя и трансмисията, които почти винаги са с козметичен характер. Неприятното в случая е, че отстраняването им не е така евтино, както при модели на други марки.
Едно от безспорните достойнства на Saxo в сравнение с флотилията минита по улиците е великолепната за толкова малък автомобил возия. Citroёn отдавна определя стандартите по отношение на
окачването
и в този смисъл управляемостта и комфортът на Saxo не изненадват особено. По-впечатляващи са надеждността и ресурсът на ходовата част, на която дори скептичните немци се затудняват да намерят кусури. Отделни проблеми създава само задният мост, където с времето се износват някои опорни втулки.
Доста повече неизправности тормозят
електрическото оборудване
Макар и значително по-съвършена в сравнение с АХ, инсталацията определено се явява недостатък на Saxo. Възли като фабричния имобилайзер или динамото, чието разположение го излага на постоянен "обстрел" с кал и нечистотии, дефектират по-често от обичайното. Крайно неприятно явление - особено през зимата - е пълното изтощаване на акумулатора.
Въпреки изброените недостатъци, според много специалисти и собственици Saxo е най-удачният и качествен малък Citroёn, правен някога. Макар все още да не успява да мери сили с японците или германците в субкомпактния клас, "саксофонът" притежава други качества, с каквито споменатите конкуренти никога не са разполагали. Сред тях е и цената.
Справка за модела
|
|
Citroёn Saxo (S/S HFX/S KFW)
|
|
История
|
|
Април 1996 | Конструираният на базата на Peugeot 106 Citroёn Saxo наследява АХ в субкомпактния клас. Новият мъник се оборудва с четири бензинови двигателя с мощносп от 45 до 118 к.с. |
Август 1996 | Започва монтирането на 1.5-литров дизел (54 к.с.). |
Септември 1997 | По желание на клиента Saxo 1.4 (75 к.с.) може да се оборудва с автоматична скоростна кутия. |
Юни 1998 | Мощността на 1.1-литровия агрегат нараства на 60 к.с. |
Октомври 1999 | Saxo претърпява фейслифт. Мощността на базовия мотор е повишена на 50 к.с. |
Август 2003 | Citroёn C2 заменя Saxo. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател
|
2 213 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
1 778 EUR
|
Динамо
|
118 EUR
|
Стартер
|
129 EUR
|
Водна помпа
|
67 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
287 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
125 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
50 EUR
|
Фар (комплект)
|
71 EUR
|
Калник
|
62 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Citroёn Saxo 1.1 X/60 к. с./, произведен 1997 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА Citroёn Saxo (S/S HFX/S KFW)
|
Модел
|
Врати
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2001
|
2000
|
1999
|
1998
|
1997
|
Citroёn Saxo 1.0 X
|
3
|
33/45
|
8 743
|
-
|
-
|
3 050
|
2 750
|
2 400
|
Citroёn Saxo 1.0 Tonic II
|
3
|
33/45
|
8 176
|
-
|
-
|
2 900
|
2 600
|
-
|
Citroёn Saxo 1.0 X
|
5
|
33/45
|
9 254
|
-
|
-
|
3 300
|
2 950
|
2 600
|
Citroёn Saxo 1.0 Tonic II
|
5
|
33/45
|
8 687
|
-
|
-
|
3 100
|
2 750
|
-
|
Citroёn Saxo 1.0 X
|
3
|
37/50
|
8 743
|
-
|
3 650
|
3 200
|
-
|
-
|
Citroёn Saxo 1.1 X
|
3
|
40/54
|
10 083
|
-
|
-
|
-
|
3 300
|
2 800
|
Citroёn Saxo 1.1 SX
|
3
|
40/54
|
10 753
|
-
|
-
|
-
|
3 500
|
2 950
|
Citroёn Saxo 1.1 Tonic
|
3
|
40/54
|
8 691
|
-
|
-
|
-
|
2 800
|
-
|
Citroёn Saxo 1.1 X
|
5
|
40/54
|
10 598
|
-
|
-
|
-
|
3 450
|
3 000
|
Citroёn Saxo 1.1 SX
|
5
|
40/54
|
11 269
|
-
|
-
|
-
|
3 750
|
3 150
|
Citroёn Saxo 1.1 X
|
3
|
44/60
|
9 715
|
-
|
-
|
3 800
|
3 250
|
-
|
Citroёn Saxo 1.1 SX
|
3
|
44/60
|
10 251
|
-
|
-
|
4 000
|
3 450
|
-
|
Citroёn Saxo 1.1 Tonic II
|
3
|
44/60
|
9 198
|
-
|
-
|
3 650
|
3 100
|
-
|
Citroёn Saxo 1.1 X
|
3
|
44/60
|
10 225
|
4 900
|
4 200
|
3 700
|
-
|
-
|
Citroёn Saxo 1.5 D X
|
3
|
40/54
|
10 942
|
-
|
-
|
4 200
|
3 550
|
3 050
|
Citroёn Saxo 1.5 D SX
|
3
|
40/54
|
11 453
|
-
|
-
|
4 450
|
3 750
|
3 250
|
Citroёn Saxo 1.5 D X
|
3
|
40/54
|
11 300
|
-
|
5 100
|
4 300
|
-
|
-
|
Citroёn Saxo 1.5 D SX
|
3
|
40/54
|
12 118
|
-
|
5 100
|
-
|
-
|
-
|
Citroёn Saxo 1.5 D X
|
5
|
40/54
|
10 732
|
-
|
-
|
-
|
3 350
|
2 950
|
Citroёn Saxo 1.5 D SX
|
5
|
40/54
|
11 964
|
-
|
-
|
4 700
|
4 000
|
3 450
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Citroёn Saxo (S/S HFX/S KFW)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Citroёn Saxo
|
|
Работен обем
|
954-1 588 куб. см
|
Мощност
|
45-118 к. с. |
Максимална скорост
|
149-205 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
19.1-8.7 сек.
|
Volkswagen Polo
|
|
Работен обем
|
999-1 896 куб. см
|
Мощност
|
50-125 к. с. |
Максимална скорост
|
151-205 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
18.5-8.7 сек.
|
Renault Clio
|
|
Работен обем
|
1 149-1 870 куб. см
|
Мощност
|
55-107 к. с. |
Максимална скорост
|
155-195 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
14.8-8.9 сек.
|
Nissan Micra
|
|
Работен обем
|
998-1 275 куб. см
|
Мощност
|
55-75 к. с. |
Максимална скорост
|
155-180 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
16.9-10.5 сек.
|
Димитър Димитров
avtomitak@avto.bg