Примката около шията на Volkswagen може би се отпуска малко, защото под прицела на германското министерство на транспорта вече попадат и останалите автомобилни производители. Вследствие на скандала "Дизелгейт" федералният министър на транспорта Александер Добринт предвижда провеждането на неочаквани тестове за измерване на отработени газове, пише ДПА.
"Ще има внезапни проверки за автомобилите в стила на допингтестовете в спорта. Без предизвестие, всяка година“, каза Добринт пред вестник „Билд ам Зонтаг“. В същото време федералният министър на околната среда Барбара Хендрикс поставя въпроса за въвеждане на данък при закупуване на коли с много висок разход на гориво в рамките на дискусията за бонусите при закупуване на електромобили.
Добринт обяви: „На принципа на случайността ще се подбират коли от фирмите за отдаване на автомобили под наем и ще се тестват изхвърлените в атмосферата вредни емисии. За целта ще бъдат изградени държавни изпитателни стендове към Федералната служба за автомобилен транспорт (KBA). Надзорът над тези контролни стендове ще се поеме от Федералното министерство на транспорта.
Допълнителните проверки ще помогнат да се възстанови загубеното доверие в автомобилната индустрия от скандала с VW “, каза Добринт. През януари Федералното министерство на транспорта вече предвиди няколко нови регламента. Техническите контролни служби, които работят за даден автомобилостроител, в бъдеще ще се сменят на ротационен принцип.
Временната комисия на Министерството за разследване на аферата във VW е предложила освен това да се изградят държавни изпитателни стендове за допълнителни измервания на вредните емисии. По този начин според експертите биха могли да се избегнат икономически зависимости между изпитателните институти и производителите.
Федералният министър на околната среда Барбара Хендрикс иска да финансира частично премия за закупуване на електрически автомобили от данък при закупуване на превозни средства с особено висок разход на гориво. „Проявявам пълно разбиране, че финансовият министър не желае да финансира стимулите за закупуване на електромобили от хазната. Ето защо предлагам въвеждане на правилото на Bonus-Malus“, каза тя пред списание „Der Spiegel.
Основната й идея била постигане на „справедлив баланс между автомобилите с високи емисии на CO2 и такива, които с незначителните си емисии допринасят за опазване на климата“. При изхвърляне на 95 грама СО2 на километър би се заплащала еднократна „екотакса“ от 50 евро, „при емисии над 200 грама, какъвто например би бил случаят с Porsche Cayenne, сумата би могла да нарасне до 1000 евро.
Алтернативното предложение на Хендрикс е повишаване на данъка върху дизеловото гориво. В момента шофьорите на дизелови автомобили плащали като цяло значително по-малко данъци от водачите на бензинови коли, дори и ако се включи по-високия данък МПС“, каза тя. Имало „достатъчно поле за действие“ за насрещно финансиране на премията при закупуване на електрически автомобил.
Междувременно транспортният министър Добринт иска да се поставят 15 000 допълнителни електрически колонки за зареждане в цяла Германия като стимул за ползване на електромобили. Политикът от ХСС каза пред Bild am Sonntag: За целта ще са необходими 300 милиона евро. Тези колонки за зареждане ще се стопанисват и от частни инвеститори. Това би бил добър бизнес модел за вериги от супермаркети, молове и строителни хипермаркети.“