Почина човекът, който направи Mercedes, такъв какъвто го познаваме (ЧАСТ II)

25 Ноември, 2024 11:38 11 234 13

  • бруно сако-
  • дизайнер-
  • mercedes-benz

Бруно Сако (1933–2024): Мълчалив гений

Почина човекът, който направи Mercedes, такъв какъвто го познаваме (ЧАСТ II) - 1

ЧАСТ I

Когато Брак напуска компанията през 1967 година, главният дизайнер Фридрих Гайгер се заема с реорганизацията на екипа - Сако е изпратен да работи върху обещаващи разработки. Точно тогава той се оказва в необичайна нова роля и разбира, че за да превърнеш творенията си в серийни продукти, трябва да мислиш и действаш повече като ръководител на проекти, а не като дизайнер!

На новата си позиция той отговаря за създаването на експерименталното първо и второ поколение Mercedes-Benz C111 - не само концептуална кола с ротационно-бутален двигател, но и буквално „лаборатория на колела“.

И въпреки че в крайна сметка спортният автомобил с клиновиден централно разположен двигател никога не влиза в производство под каквато и да е форма, той се смята за важен крайъгълен камък - по време на работата в аеродинамичния тунел специалистите на Mercedes научават много, а стилистите разработват нов подход към оформянето на автомобилите. Между другото, решенията за окачване на C111 също мигрират към серията и то много по-рано.

И така до 1975 година, когато 42-годишният Сако оглавява отдела за стил, заменяйки ветерана на Mercedes Фридрих Гайгер на този пост. Той служи в компанията от предвоенни времена, като успява да работи върху външния вид на ултра скъпите роудстъри Mercedes 500K и 540K през тридесетте години, а през петдесетте рисува легендарното „крило на чайка“ - Mercedes-Benz 300 SL купе.

Лицето на марката е по-важно от личността на конкретен дизайнер. Сако не одобрява досегашния дизайн: Според него „прекомерният акцент върху оригиналността показва слаб, неоформен имидж на марката“. По същата причина компанията не се обръща към външни студиа - и това е в епоха, когато звездите на автомобилния дизайн са Джорджето Джуджаро, Марчело Гандини, Паоло Мартин, Том Чарда...

Почина човекът, който направи Mercedes, такъв какъвто го познаваме (ЧАСТ II)

Тези, които са работили с него в студиото Bau 80 в Зинделфинген, си спомнят, че Сако е установил екипна работа и се е отличавал с уважително отношение към подчинените си, дори когато е станал истинска знаменитост. Под негово ръководство започват кариерите на няколко големи автомобилни дизайнери: Мурат Гюнак (Mercedes-Benz, Peugeot, Volkswagen), Михаел Мауер (Mercedes-Benz, Saab, Porsche), Стив Матин (Mercedes-Benz, Volvo, Lada)

В същото време Сако се противопоставя на идеята, че този подход ограничава дизайнерите, кара автомобилите да си приличат. Той нарича своя подход „разширен функционализъм“ - добавяйки и „сензорни фактори“.

Формално първата му работа на новата му позиция е комбито от серията S123, което влиза в производство през 1977 година. Въпреки това, външният му вид се определя основно от базовия седан W123, чийто дизайн е основно готов през 1971-1973 г., под ръководството на Фридрих Гайгер. Първата работа на дизайнерите на Meredes, изцяло направена под ръководството на Како, сега е истинска класика, но през 1979 година новата S-класа (W126) изглежда смело!

Почина човекът, който направи Mercedes, такъв какъвто го познаваме (ЧАСТ II)

Той е коренно различен от всичко, което компанията е правила преди - клиновидна предница, оскъден декор, гладки линии - и в същото време е ясно разпознаваем като Mercedes! Дизайнерът обяснява доста философски защо новата S-класа се е получила по този начин: „В средата на 70-те години почувствахме, че климатът в обществото се променя дълбоко. И посоката на промяната е такава, че просто не можем да следваме същата, както при работата по S-Class (W116).“

Следва още една легенда, наречена 190. Сако я нарича Baby Benz 190E и това е неговият любим проект - и в същото време едно от най-големите предизвикателства в кариерата му, тъй като с този модел Mercedes навлиза в необичаен компактен клас.

Въпреки революционните промени в дизайна, Сако запазва същия подход на Mercedes: флагманът S-класа задава посоката, по-младите модели я следват. Вярно е, че Baby Benz 190E (W201), пуснат през 1982 година, и серията E-Class W124 от 1984 година се оказват много по-радикални от по-стария модел - както в дизайна, така и в техническото изпълнение.

Изучавайки наследството на Сако, най-накрая разбрахме защо почти всички следвоенни Mercedes-и остаряват толкова грациозно. Това е част от философията на марката: новият модел не трябва да бъде коренно различен от своя предшественик - така че изходящият модел да не изглежда веднага остарял. Самият дизайнер нарича такава приемственост с термина „Вертикална прилика“ и смята това като специално уважение към клиента...

Почина човекът, който направи Mercedes, такъв какъвто го познаваме (ЧАСТ II)

Разбира се, Бруно Сако ще бъде запомнен преди всичко с невероятно успешното лице на Mercedes от 80-те години, които вече са се превърнали в жива класика. И само за почти 25 години като главен дизайнер той успява да оформи стила на три поколения (!) Mercedes. А да не говорим за факта, че той е отговорен и за дизайна на камионите и автобусите Mercedes-Benz!

През 90-те години екипът му създава няколко автомобила от принципно нов тип за компанията - компактния роудстър SLK (компанията не е произвеждала автомобили от този клас от началото на 60-те) и кросоувъра ML. Тя направи смел експеримент с дизайна с „големите очи“ на предницата на E-класата от серията W210 и голямото купе CL от серията C220. И накрая, пусна серията S-Class W220, която определи дизайна на Mercedes през 2000-те години. Последната му работа е роудстърът Mercedes-Benz SL R213, пуснат в производство през 2000 година.

Бруно Сако напуска компанията през 1999-а, след почти 25 години като главен дизайнер, подготвяйки своя наследник Петер Пфайфър. Сако е смятан за един от най-влиятелните автомобилни дизайнери на 20 век. През 2002 година е удостоен с почетна докторска степен от Университета в Удине, през 2006-а е въведен в Автомобилната зала на славата в Диърборн (САЩ), а година по-късно в Европейската автомобилна зала на славата в Женева. Бруно Сако умира на 91 годишна възраст. Поклон пред паметта му!

Почина човекът, който направи Mercedes, такъв какъвто го познаваме (ЧАСТ II)


Поставете оценка:
Оценка 5 от 45 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бруно вече

    38 0 Отговор
    е легенда
  • 2 урсулчо

    55 1 Отговор
    Това са били златните години на Мерцедес. Стил и надеждност, които никога няма да се върнат. Отличавали са се от другите, а сега са като всички останали, само с различна емблема.

    Коментиран от #6, #12

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Аз като Заклета

    12 23 Отговор
    Капейка ке карам Ладичката
    Дрънчи бръмчи .
    Ама не искам Коли от Омразния запад .
  • 5 Горкия

    10 4 Отговор
    Гepмaнcĸaтa Воѕсh пpeдвиждa cъĸpaщeниe нa пoнe 7000 paбoтни мecтa..... Бруно пак щеше да умре :)
  • 6 Тахумба

    10 0 Отговор

    До коментар #2 от "урсулчо":

    Съвсем точно, момче!
  • 7 Мерцедес

    15 0 Отговор
    Голям поклон 🚗🛻🚙🚐🚛 Бруно сако Най великия
  • 8 тъй шъй

    19 2 Отговор
    Той почина преди 2-3 месеца. Тогава коментирахме. Невероятен дизайнер и инженер двг-единствена комбинация, която дава прекрасните резултати на МБ преди много години. Имах истинското удоволствие да имам 123бензин. Чудесен автомобил, може би първият съвременен модел на МБ. По всичко си личеше, че е комплексно мислен, както дизайн, така и техника. За съжаление след Сако МБ претърпя рязък спад и стана един от масовите автомобили. Само в главите на някои и по незнайни причини МБ остана с ореол. Изключвам върхови модели с огромни мотори които се реализират в близкия и далечен изток. Просто вече една двойно надценена марка. Скоро гледах най-евтиният модел-хечбак слаб мотор 84000лв.- изключително безумие за хора създаващи си кумири.
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Никси

    2 0 Отговор
    имам два бр. класики от любимите бебчета на Бруно Сако както се е истъкнал , ТОЙ И ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ, още си ги пазя !!!.
  • 11 Никси

    4 0 Отговор
    не знам кво да кажа момичета и момчета , като му прочетох Първа и Втора Част направо Тръпки ме полазват , това е Човек с главно "Ч" и такъв няма скоро да се роди , сега ако види кви ги вършат Киайците в Мерцедес ще ги погребе тях !!!.
  • 12 мим

    0 2 Отговор

    До коментар #2 от "урсулчо":

    Като телефоните.
  • 13 Никси

    1 0 Отговор
    тия Германци пред Завода на Мерцедес в Щутгард трябва паметник да му направят , и всеки път като тръгват за работа да го целуват , че ги е Създал без него Мерцедес щеше да е едно нищо !!!.