В една интересна информация от WikiLeaks се казва, че специалните разузнавателни служби на САЩ могат безпроблемно да предизвикат катастрофа, управлявайки дистанционно софтуера на автомобилите. Според данните, хакерите от ЦРУ проникват в електрониката на автомобила, който се следи сателитно и в най-удобния за тях момент могат да причинят тежко ПТП, като целта е да бъде отстранен човека в автомобила.
В документите се говори за вмешателството с платформата QNX, а първият известен случай е от преди няколко години. Любопитното е, че системата QNX, чрез която се извършва основното вмешателство в електрониката на автомобила, е разработена от канадския телеком и корпорацията Blackberry и се използва от почти всички големи автомобилни производители. Изданието L!FE показва кои автомобилни марки използват QNX.
Най-уязвимите автомобил за подобни кибератаки са тези от т.нар. премиум клас, но има и досат от масовите модели. Тези коли почти винаги са оборудвани с активен круиз контрол, система за следене на маркировката и т.н. - все опции, имащи пряк достъп до управлението на автомобила. Получавайки достъп до QNX, хакерите могат да управляват и тези системи, при това по свое усмотрение. Ето и конкретните модели, според L!FE, които са най-лесни за кибер атаки.
В документите на WikiLeaks не се посочват конкретни операции на ЦРУ, довели до катастрофи с фатален край, но според американски медии, които се базират на изнесената информация, загадъчната катастрофа, в която загина разследващия журналист от Rolling Stone и BuzzFeed Майкъл Гастингс, е причинена именно по гореописания начин.
Катастрофата става през 2013 година, когато Гастингс, управлявайки своя Mercedes-Benz C-Klasse се удря челно в едно дърво без видима причина. Очевидци разказват, че колата изведнъж е ускорила рязко и неочаквано и рязко е излязла от пътното платно, забивайки се в дървото. Точно преди смъртта си Гастингс подготвя материал за бившия шеф на ЦРУ Джон Бренън. В Mercedes-а на журналиста също е била инсталирана операционна система на основата на QNX.