Революцията на електрическите превозни средства в Китай не е само на хоризонта, а вече е в разгара си. Най-големият автомобилен пазар в света претърпява сеизмична промяна от двигателите с вътрешно горене (ДВГ), като електромобилите (ЕПС), хибридите с възможност за включване към електрическата мрежа (PHEV) и хибридите бързо набират популярност. Прогнозите сочат, че до 2025 г. чисто електрическите превозни средства за първи път ще надминат традиционните автомобили с бензинови двигатели, отбелязвайки исторически поврат.
Финансови анализатори от фирми като UBS, HSBC, Morningstar и Wood Mackenzie прогнозират рязко нарастване на продажбите на електромобили в Китай до 12 млн. броя през 2024 г., което е значително увеличение с 20 % спрямо 2023 г. Същевременно се очаква продажбите на ДВГ да спаднат с 10%, като се понижат под 11 млн. единици. Тази траектория изпреварва не само официалните правителствени цели, но и значително ги надхвърля.
Още през 2020 г. Пекин си постави за цел до 2035 г. електромобилите да представляват 50% от продажбите на нови автомобили. С настоящите темпове Китай е на път да постигне тазицел с цяло десетилетие по-рано от планираното.
Прогнозите за бъдещето, публикувани от The Financial Times, сочат, че бумът на електромобилите ще продължи, като до 2034 г. може да достигне над 18 милиона броя. За разлика от тях, продажбите на автомобили с ДВГ се очаква да намалеят до едва 2,93 милиона до същата година. Очаква се също така да се наблюдава рязък ръст на PHEV, който ще достигне 6,05 млн. броя около 2033 г., докато традиционните хибриди ще запазят относително стабилно присъствие.
Този експлозивен ръст обаче е съпроводен с една забележка: силна конкуренция. Със съзряването на пазара консолидацията е неизбежна, като много по-малки играчи вероятно ще бъдат изхвърлени. Както отбелязва анализаторът на HSBC Yuqian Ding, въпреки че вътрешният сектор на електромобилите в Китай процъфтява, той е изправен и пред „забавяне на растежа... свръхпредлагане на модели, интензивна конкуренция и ценова война“. Посланието е ясно: „златната треска“ за електромобили се превръща в състезание за оцеляване на най-силните, в което ще надделеят само тези, които предлагат убедителни електромобили на конкурентни цени.
Тази драматична промяна има дълбоки последици за автомобилния пейзаж. Съществуващите китайски заводи, произвеждащи милиони автомобили с ДВГ, са изправени пред бързо свиващ се вътрешен пазар. Чуждестранните производители на автомобили също усещат това, като техният пазарен дял в Китай ще намалее от 64 % през 2020 г. до едва 37 % през 2024 г. Тази тенденция подчертава нарастващите предпочитания на китайските потребители към местните марки, което се отразява на приходите на германските, японските и американските производители на този важен пазар.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гост
Коментиран от #5, #7
10:38 28.12.2024
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 голем смех
10:59 28.12.2024
4 Чайна майна евтинджос
Коментиран от #6
11:38 28.12.2024
5 Трай бабо за хубост
До коментар #1 от "Гост":
Все още не са почнали да изнасят, защото досега произвеждаха за местния пазар. Но както се вижда от статията, В Китай има заводи за производство на около 15 милиона автомобила с ДВГ годишно, но само за две години продажбите са паднали с 5 милиона, след още две-три години ще паднат с още 5 милиона.В тези заводи не могат да се произвеждат електромобили, затова продукцията ще трябва да бъде пласирана някъде. Скоро освен пристанищата ще ще започнат да пълнят и паркингите в големите градове.
11:51 28.12.2024
6 Гордост и предразсъдъци
До коментар #4 от "Чайна майна евтинджос":
Това в баба ти ли ти го е разправяла? Можеш да и обясниш, че времената се менят. Днес някои китайски производители предлагат немислимото от гледна точка на европейската автомобилна промишленост - доживотна гаранция без ограничение на пробега за батериите и задвижването!Коментиран от #8
11:53 28.12.2024
7 Пилот на Ферари
До коментар #1 от "Гост":
Задръстиха ама немците . И не пристанищата , а паркингите за нови автомобили . Немците а и останалите европейци свършиха кинтите . 300 милиона китайци са с доходите на германци . Там е най големия пазар .12:08 28.12.2024
8 Баба ти
До коментар #6 от "Гордост и предразсъдъци":
Освен,че имаш в къщи само китайска техника да не би и да притежаваш и такъв автомобил.Дай ни малко информация за него.Коментиран от #10
12:43 28.12.2024
9 Японеца
12:56 28.12.2024
10 Дядо ти
До коментар #8 от "Баба ти":
Китайски автомобил все още нямам, но за китайската техника позна! Да не би у вас да няма китайска техника?Дори iPhone се сглобява в Китай. По-интересното е с таблета на apple - сглобява се от китайски производител на ... автомобили!
Коментиран от #12
14:02 28.12.2024
11 тъй шъй
16:38 28.12.2024
12 Хдкдйфк
До коментар #10 от "Дядо ти":
Еми, да ти кажа то автомобилът не е баш като фритюрника или айфона. Струва малко повече и трябва да отговаря на малко повече стандарти за безопасност, и като цяло при него трудно се работи по сехемата "купи, счупи и изхвърли".Ако почнат да ги продават на цената на един-два айфона може и да им излезе пасианса, но до тогава освен да гледаме какво стана с Грейтуол друго не ни остава.
17:50 28.12.2024