Отидете към основна версия

14 184 13

Четирите най-големи автомобилни скандала

  • автомобили-
  • скандали

Автомобилната история ни показва много скандали, но голяма част от тях отшумяват бързо. Има и няколко такива обаче, които остават трайна следа и се отразяват сериозно на компаниите, особено във финансов план.

Въздушните възглавници - убийци


Японската компания Takata е основана още през 1933 година, а в началото на 21 век се превръща в най-големия производител на системи за безопасност. Една, на пръв поглед незначителна грешка обаче, води до рухването на тази фирма. Оказва се, че въздушните възглавници на Takata сработват неправилно, като се стига и до смъртни случаи заради тях. Първите сигнали за това постъпват още в началото на 21 век, но от ръководството не предприемат никакви действия. Впоследствие това се оказва пагубно за компанията. След разярилият се скандал загубите се изчисляват на около 50 млрд. щатски долара. През 2017 Takata обявява банкрут.

Дизелгейт


18 септември 2015 година днес е наричан от представители на Volkswagen като "Черния петък". Именно на този ден в САЩ обвиняват германския концерн в измама. Става дума за дизеловите коли на компанията, които са оборудвани със специален софтуер, позволяващ занижаване на показанията за изхвърляне на вредни емисии в атмосферата по време на тестове. Скандалът обаче не доведе до банкрут компанията Volkswagen,но практически цялото ръководство бе принудено да напусне. Само в САЩ VW загуби 25 млрд долара, беше принудена да изплати и 1 млрд в Германия, а разбирателствата за компенсации в други страни все още продължават.

Кой е виновен: гумата или колата?


Компанията Ford и производителят на гуми Firestone имаха партньорство в продължение на 100 години, но през 2000 година американските власти обръщат внимание на една странна статистика. Оказва се, че много често автомобилите Ford Explorer попадат в непонятни аварии при висока скорост. Разследването показва, че ПТП-тата стават заради гумите FirestoneWilderness AT. При висока скорост протекторът им се отделя от гумата. В резултат на този проблем загиват над 250 души и още около 3 000 получават травми. Въпреки безспорното доказателство за вина на гумите, Ford също получава сериозен удар, защото много от водачите са убедени, че причината за ПТП-тата е свързана с колелата на Explorer и голяма част от хората обвиняват автомобилите с марка Ford. Заради скандала, автомобилният производител губи около 3 млрд. долара.

Педалният скандал


Много от нас още от деца знаят, че японските автомобили са много надеждни. Т.нар. Педален скандал обаче, нанася сериозен удар върху марката Toyota. В началото на 21 век собственици на коли с марката Toyota започват да се жалват, че техните автомобили ускоряват сами. Първоначално търговците от Toyota казват, че виновни за това са стелките, които задържат педала на газта, други пък обвиняват самите водачи, но в крайна сметка се оказва, че виновен е педалът и по-конкретно зъбна предавка между педала и датчика. От Toyota обаче реагират моментално и провеждат уникални мащабни сервизни акции на повече от 9 млн автомобила. Загубите им не са малки, но компанията си стъпва на крака. Единствено имиджът ѝ по отношение на надеждност и днес си остава поразклатен.

Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 5 гласа.

Свързани новини