Световната банка призова правителствата да намалят значително ограниченията на скоростта, тъй като сега шофираме твърде бързо по пътищата и това е основна причина за произшествия, включително такива, водещи до смърт или сериозни наранявания.
Такива изисквания бяха включени в доклада на експертите на тази финансова институция. По-специално се препоръчва да се разреши скорост на магистралите до 100 км/ч. Ако се въведе подобно ограничение, автоматично ще отпадне и необходимостта от двигатели с висока мощност.
Според анализаторите на Световната банка това ще намали броя на фаталните пътнотранспортни произшествия и ще защити участниците в движението. „Ако искаме истинско подобряване на безопасността, е необходимо да засилим правилата във всички възможни условия на движение “, се казва в документа.
Предложенията за новите ограничения включват:
30 км/ч - на пътища, използвани от незащитени участници в движението, като пешеходци и велосипедисти;
50 км/ч - по градски улици с колизионни кръстовища и опасност от странични сблъсъци;
70 км/ч - на незастроени места, където няма разделяне на посоките и често се получават челни удари;
100 км/ч - по високоскоростни пътища и магистрали.
Според авторите на доклада подобни ограничения на скоростта ще увеличат значително шансовете за оцеляване на жертвите на пътнотранспортни произшествия. Сега те съставляват около половината от 1.19 милиона души, които умират по световните пътища всяка година.
Други 20-50 милиона са тежко ранени. Както подчертават експертите, превишената скорост е един от основните рискови фактори и се счита за основна причина за фатални инциденти и тежки наранявания.
Докладът цитира множество изследвания, които подкрепят тези тези. Те показват, наред с други неща, че при скорост на сблъсък от 30 км/ч рискът от смърт на пешеходци е приблизително 13%. При 50 км/ч се увеличава до 40 процента, а при 73 км/ч надхвърля 70 процента.
Анализът се отнася и до възприятието на водача, което се влошава с увеличаване на скоростта. Тогава е много трудно да забележите препятствие на пътя и да реагирате. При по-висока скорост се увеличава и спирачният път.
Според изчисленията на авторите, увеличаването на скоростта удвоява разстоянието, необходимо за безопасно спиране на автомобила. Това означава, че шофьорът има много по-малко време за реакция, а евентуален инцидент води до по-сериозни последици.
Само в Европейския съюз повече от 20 000 души са загинали по пътищата през 2021 г. В света този брой е почти 60 пъти повече. Задачата на авторите на проекта е да убедят правителствата, че сравнително простото действие за намаляване на ограниченията на скоростта ще доведе до осезаеми резултати под формата на по-малко трагедии.
Както и огромните разходи, свързани с тях - медицинска помощ на пострадалите, материални щети и нарушения на пътя.
Авторите подчертават, че положителните ефекти от ограниченията на скоростта далеч надхвърлят въпросите за безопасността. Докладът също така изброява ползите за общественото здраве, климата, икономиката и дори социалните отношения.
По-бавният трафик означава по-ниски емисии на отработени газове, по-ниски нива на шум и по-добро качество на въздуха в градовете. Това означава по-малко случаи на астма, рак и сърдечно-съдови заболявания.
Също така е стимул да карате колело или да ходите по-често. На свой ред по-ниският разход на гориво означава по-дебели портфейли за шофьорите и по-ниски сметки за транспортните компании.
Повечето експерти смятат, че заключенията на Световната банка са правилни, но тези предложения нямат голям шанс за бързо изпълнение. И правителствата на повечето страни все още няма да предприемат толкова радикални мерки.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Старец
Коментиран от #80
11:29 02.04.2024
2 1001
11:30 02.04.2024
3 99км/ч по-добре
11:30 02.04.2024
4 честен ционист
Коментиран от #42
11:30 02.04.2024
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Ню Джендърейшън
Джендъpите са гадни, но за сметка на това подли!
11:31 02.04.2024
7 КОТарАК
Коментиран от #41, #101
11:31 02.04.2024
8 Най
Коментиран от #45
11:31 02.04.2024
9 Хоризонт
Коментиран от #76
11:31 02.04.2024
10 долу СБ
11:35 02.04.2024
11 ррр
11:35 02.04.2024
12 Фюууут!
Коментиран от #21, #50
11:36 02.04.2024
13 Весел Патиланец
Коментиран от #52
11:36 02.04.2024
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 е не де
11:39 02.04.2024
17 ха ха
Сега половината заплата на екипа на СБ, моля!
11:45 02.04.2024
18 ТАКА ЛИ
11:46 02.04.2024
19 мал о умници
11:46 02.04.2024
20 внезапен ГЕНИЙ
11:47 02.04.2024
21 гларуса
До коментар #12 от "Фюууут!":
ходил си ти от Варна у Гръцко та знаеш как е там....Коментиран от #44
11:50 02.04.2024
22 Джуган
11:51 02.04.2024
23 колЮ
.
11:54 02.04.2024
24 Малко логика
А още, трябва и самолетите да летят по-бавно, за да се отделя по-малко въглероден двуокис.
И влаковете, и корабите. Бавно към прогрес !!!
11:55 02.04.2024
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Коприва
Коментиран от #55, #109
11:55 02.04.2024
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Алфа херинга
11:57 02.04.2024
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Много е 100км
12:00 02.04.2024
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Гларус
12:00 02.04.2024
35 Факти
Коментиран от #57
12:06 02.04.2024
36 Най-добре е
12:09 02.04.2024
37 Нафто
Коментиран от #56
12:11 02.04.2024
38 Пиои
12:12 02.04.2024
39 НУРОФЕН
12:32 02.04.2024
40 Жеко
Там умиращите са в пъти повече от тези по пътищата.
И войни да спрат са финансират
Повече хора ще запазят.
12:32 02.04.2024
41 Галя от ПосолствоТО
До коментар #7 от "КОТарАК":
И коне не може, отделят газове, затова яж бръмбари и оди пеш. И да не забравяш да си сложиш поредната бустер ваксина, че много останаха, трябва да се харчат. А, и по една заплата за Украина, че зеления постоянно писка, ако знаеш как ми е омръзнал.12:41 02.04.2024
42 Грешка
До коментар #4 от "честен ционист":
На обратно. Пътищата да се преведат в съответствие с установените скорости по пътищата.12:41 02.04.2024
43 Знайко
Възражения:
В града автомобил движещ се с 30км/ч изразходва повече гориво, съответно замърсява повече въздуха и цената е по-висока в сравнение с автомобил движещ се с 50 км/ч. Защото се движи на по-ниска предавка - втора-трета с по-високи обороти, това води до повишен разход и замърсяване. За ДВГ автомобили оптималната скорост е около 50-60 км/ч. А при 80-90 км/ч, разхода е незанчително малко по-висок спрямо 50км/ч, но пък се пести 30% време. Но да привърженик съм във вътрешните малки квартални улица ограничението да е 30 км/ч.
На магистралата няма пешеходци им самоубийци, проблема си е техен.
На магистрила, дори и при скорости от 140 км/ч у нас. ПТП с жертвите са много по-малко отколкото жертвите по междуградските двупосочни пътища, където се кара с до 90 км/ч. Примерно годишно у нас има около 900-1000 загинали при ПТП, от тях нищожните под десет жертви са на магистрала, което под 1% от жертите. 99% от жертвите са на двупосочни тески междуградски пътища и в градовете, а не на магистрала. Огромната бройка жертви е при челни удари на извънградско, удари в крайпътно дърво, билборд ... и на пешеходци в градовете. Трябва да се забранят билбордовете, защото са смъртоносни. Например двата коментирани случая момче и момиче загинали на бул Сливница, има превишение на скороста с много с над 30-50 км/ч. Също и ученика на ул Гурко, където пиян кара
12:44 02.04.2024
44 Съдията Дред
До коментар #21 от "гларуса":
То който е търсил в Гръчко банка или поща, за да плати до 17 часа, може да ти разкаже. А идеята е тъпа, в града с 30 кмч колите отделят вредни вещества, значително повече от скорост 50 кмч. При 70 кмч на 4 скорост също харчи и замърсява повече, отколкото при 90 кмч на 5 скорост. А исторически погледнато, когато транспорта е бил с животинска тяга, също е имало загинали, а и поради липсата на адекватна медицинска помощ повечето ранени също са сдавали богу дух.12:49 02.04.2024
45 Знайко
До коментар #8 от "Най":
"Най-добре пеш"Ми то пешеходците са голям процент от жертвите на пътя. Не мога да дам статистика, но МВР може да даде. Колко са загинали като пешеходци, колко при ПТП в град, извън града и на магистрала.
Коментиран от #61
12:49 02.04.2024
46 Турбо
12:50 02.04.2024
47 Обява
А тези от СБ да си го.... Е те си знаят.
12:50 02.04.2024
48 Хонекер Ерих
Коментиран от #49, #62
12:54 02.04.2024
49 Хонекер Ерих
До коментар #48 от "Хонекер Ерих":
Той Трабанта на отвесно падане 100км/ч не може да вдигне.Коментиран от #110
12:56 02.04.2024
50 Знайко
До коментар #12 от "Фюууут!":
Изхода е : свирепи, събираеми глоби.Да това е проблема МВР-КАТ не си върши работата, заради корупция, шуропаджанащина, лоши закони и некадърни "калинки" началници. Но проблемите понякога са и малоуно проектирани и построени пътища. Трябва и глоби за АПИ шефовете и строителите А при тежките случаи, като "менте" асфалта от катастрофата при Своге, трябва и затвор поне 10 години за виновните убийци с бели якички. Например катастрофата на магистарала Струма с македонския автобус. Е заради лоша маркировка, липсващи пътни занчи и лошо проектиран и постоен участък.
12:57 02.04.2024
51 Ами сега
Коментиран от #63
12:58 02.04.2024
52 Знайко
До коментар #13 от "Весел Патиланец":
"електрически тротинетки до 5кс и до 10км/ч специана серия охлюви"Човек бягайки спринт развива около 40 км/ч. Ограничения под 30 км/ч са безсмислени.
За елекрическите превозни и товарни средства с тегло под 300-400 кг и максимална скорост под 30-35 км/ч. даже е излишно да се изисква свидетелство за управление. И трябва над 16 годишни да могат да ги карат. Но пък трябва да е забранено да се карат след употреба на алкохол. И наказанията да са същите глоби и забрана за управление, като при шофьорите на масовите автомобили.
13:04 02.04.2024
53 дон
13:06 02.04.2024
54 алабала
13:13 02.04.2024
55 Весело
До коментар #26 от "Коприва":
Световната банка, няма общо с ЕС. Намира се в Ню Йорк и е лакей на САЩ, ЕС също е лакей на САЩ. Не ме разбирайте погрешно, Московия е същото зло като САЩ. Еднакво не харесвам Путин, Байдън, Тръмп, Ердоган, фон дер Лайен, Макрон, крал Чарлз и Камила ...За закриване е не ЕС, а Европейския парламент. За да останат БЕЗПОЛЕЗНИТЕ, дори ВРЕДНИТЕ 500 евродепутати от 27 държави членки без милионите си приходи за един мандат.
Идват евроизбори за евродепутати - вредители. Призовавам за ПРОТЕСТЕН ВОТ към Европейската народана партия, Европейската левица - цоциалисти, Европейските либерали-шишковци ...
13:17 02.04.2024
56 Пежо
До коментар #37 от "Нафто":
Това е истината.Задължават автопроизводителите да произвеждат коли с максимално постижима скорост-150 км/час.И мощност 150 к. с.И това в Германия да шпорат по магистралите с 300 км/час е тъпотияКоментиран от #59
13:25 02.04.2024
57 Знайко
До коментар #35 от "Факти":
"Мощност и скорост са различни неща!!!!"Точно така, повечето хора купуват мощни автомобили, не заради по-високи скорости, а заради бързо ускорение. Масово автомобил с по над 200-300 к.с. се карат под ограничението. Автомобил 100 к.с. ускорява 15 секунди до 100км/ч, автомобил 300 к.с. ускорява за 5-6 секунди до 100км/ч.
Спирачния път не се удвоява с удвояване на скороста, а прогресията е на квадрат спрямо скороста. Примерно при скорост 80 км/ч спирачния път е 4 пъти по-дълъг. Това физика за 8-ми клас, знаем го благодарение на Исак Нютон.
Коментиран от #112
13:25 02.04.2024
58 На снимката
13:26 02.04.2024
59 Знайко
До коментар #56 от "Пежо":
"Задължават автопроизводителите да произвеждат коли с максимално постижима скорост-150 км/час.И мощност 150 к. с."Скороста на автомобилите заводски трябва да се ограничава до примерно 180 км/ч или 150 км/ч, но не и мощноста. На големите тежки автоможили, джипове, бусове ... им трябват повече кубатувара и конски сили.
И по-важното е, автомобили, които са ъпдейтнати и им е премахнато ограничението на скороста. Трябва да бъдат конфискувани и унищожавани като се пускат от 20 метра височина върху бетон. Или пък като да минава 60-70 тона танк върху тях.
13:33 02.04.2024
60 Дфен
13:35 02.04.2024
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Знайко
До коментар #48 от "Хонекер Ерих":
Дядо имаше Трабант - 26 к.с. и 6 волтов акумулатор, вдигал съм над 120 км/ч с него по наклон. Не знам точно колко, защото километража беше разграфен до 120 км/ч. На баир беше мъка, особено когато е натоварен.13:40 02.04.2024
63 Знайко
До коментар #51 от "Ами сега":
"да се върнат превозните средства с животинска тяга"Като се почне от директора на Световната банка, президентите на САЩ, Русия, Франция, краля на Великобритания, фон дер Лайен, Бойко Борисов, Певски ... Много замърсяване и средства ще се спестят, ако Бойко Борисво се придвижва с животинска тяга. 3 часа от Банкя до площад Народно събрание.
13:44 02.04.2024
64 Диамантената ръка
13:48 02.04.2024
65 Либе расти те
13:52 02.04.2024
66 Пловдив
Коментиран от #69
13:57 02.04.2024
67 мани беги
14:00 02.04.2024
68 Анонимен
14:03 02.04.2024
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Кимбо
14:08 02.04.2024
71 АПИ
Иначе добре разбиват камъни в бъбреците.
14:13 02.04.2024
72 Роки
14:17 02.04.2024
73 Аз да кажа
14:39 02.04.2024
74 Айде бе
14:40 02.04.2024
75 Територията БГ
14:41 02.04.2024
76 От Гирманията
До коментар #9 от "Хоризонт":
Точно пък Германия е образец в строенето и поддръжка на аутобаните. И е единствената държава в Европа където са безплатни. Факт.Коментиран от #79
14:44 02.04.2024
77 Каруцар
Коментиран от #81
15:12 02.04.2024
78 Руснаков
15:26 02.04.2024
79 Генчо
До коментар #76 от "От Гирманията":
Става въпрос за легализацията на марихуаната. Гирманецу.15:31 02.04.2024
80 мхм
До коментар #1 от "Старец":
проблемът е, че който кара с 200 му е все тая дали ограничението е 120 или 100......15:41 02.04.2024
81 Отряд1
До коментар #77 от "Каруцар":
И аз съм си го мислил. Колелатата и газ по магистралата!15:48 02.04.2024
82 да бе
15:49 02.04.2024
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Гост
16:07 02.04.2024
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 Ха-ха-ха
16:29 02.04.2024
88 уджас
16:35 02.04.2024
89 Тия па ни лук яли
16:43 02.04.2024
90 Този коментар е премахнат от модератор.
91 Цсдг
17:05 02.04.2024
92 Цецо
17:20 02.04.2024
93 Алек
Коментиран от #97
17:45 02.04.2024
94 Лихвите долу и достойни заплати!
17:49 02.04.2024
95 Кире
17:50 02.04.2024
96 БгТопИдиот🇧🇬
Това искат и "мъдреците" от Д.аво-с....
17:52 02.04.2024
97 Бай той Толстой
До коментар #93 от "Алек":
Боли ме фара как е в Тирол,баце! Мека ме интересува мене си тука! Ясно ли ти е?17:55 02.04.2024
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 Кцкццйшшу
18:28 02.04.2024
100 Некой
Малоумни предложения.
18:46 02.04.2024
101 Този коментар е премахнат от модератор.
102 Одобрявам!
19:11 02.04.2024
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 1122
19:27 02.04.2024
105 Холандия
19:39 02.04.2024
106 Айзомби
20:48 02.04.2024
107 А догодина
21:13 02.04.2024
108 Бу Бу
21:34 02.04.2024
109 Така е
До коментар #26 от "Коприва":
"Автомагистрала" "Хемус" трябва спешно да се закрие от София до Боаза!След това-"Пей сърце"!21:35 02.04.2024
110 Тоя па
До коментар #49 от "Хонекер Ерих":
Moят по "Хемус" си поддържаше 120 км/ч без никакъв проблем.Все повече се убеждавам, че някои индивиди колкото по-нагоре се изкачват по кариерната стълба, толкова повече изтрещяват. С това предложение на Световната банка се цели нещо друго, а не запазването на човешки животи. Само дето още не съм абсолютно сигурен какво е то. Ако обаче скоростта на леките автомобили се ограничи на 100 км/ч по магистралите, ще трябва да се намали и тази за товарните автомобили, която при сегашните 140 за колите е 100 за товарните. Защото нали се сещате какво ще стане, ако камионите останат със сегашната максимална скорост? Не можеш да изпревариш ТИР законно. А да караш зад тези прицепи е меко казано нездравословно. То и сега има недомислици - мотоциклетите са с максимално разрешени скорости като ТИР-овете. Който е измислил тази безумица, нито се е качвал на мотоциклет, нито на ТИР.
21:45 02.04.2024
111 1944
22:06 02.04.2024
112 Безплатен съвет
До коментар #57 от "Знайко":
... ако исак те е поздравил с "добър ден", обезателно погледни слънцето! И не забравяй, че той е писал и учебниците, които навярно цитираш!23:26 02.04.2024
113 Направо 20.
Още ли искате ЕС?
00:03 03.04.2024
114 Пилотът Гошу
00:27 03.04.2024
115 Име
Даже може - на заден ход.
01:14 03.04.2024
116 Пурко
01:34 03.04.2024
117 Пурко
01:34 03.04.2024
118 гост
Не знам какви експерти са в Световната Банка, но у нас най-малко жертви се дават по магистралите. Тежките и смъртните случаи са основно от пияни, неадекватни или млади шофьори, които изобщо може и да не знаят колко е ограничението на пътя. Отговорното поведение на пътя от всички участници е основен фактор за безопасността, следват пътя и пътните условия. Превишена скорост е много рядък случай за ПТП. Основно от КАТ пишат несъобразена скорост, а тя не зависи от максимално разрешената.
01:58 03.04.2024
119 Този коментар е премахнат от модератор.
120 Боклуците на Боклука
02:00 03.04.2024
121 гост
"През 2023 г. при неправилни маневри, несъобразена скорост и отнемане на
предимство са настъпили общо 5039 ТПТП (77% от всички 6575 ТПТП, настъпили поради
нарушения на водачите – първо нарушение). Загиналите поради тези три групи нарушения са
364 или 80% от общо 457 загинали поради нарушения на водачите – първо нарушение, а
ранените са 6800 или 79% от общия брой 8648 ранени поради нарушения на водачите – първо
нарушение."
Или - 80% от убитите на пътя, са по вина на водач, който никога не е бил санкциониран от КАТ!
Всички глоби и наказания имат за цел да коригират или променят поведението на водача. НО у нас, водачите-убиици никога не са били глобявани. Усилието на КАТ трябва да е да не се допускат на пътя тези хора. Това са 80% от случаите. Никакви глоби по размер или честота не могат да помогнат срещу хора, които никога не са глобявани. Миналата година са наложени рекорден брой глоби и са събрани рекордните 450 млн лв, но тежките ПТП са увеличени с 20%. КАТ глобяват нормалните и безопасни за движението водачи, а убийците - не.
02:25 03.04.2024
122 Реалист
05:14 03.04.2024
123 1111222333
На него да се изобрази как шофьора бута колата.
Тогава пътнотранспортните проишествия съвсем ще намалеят, а гражданската спокойно може да стане 500 лв.
06:59 03.04.2024
124 За нашите пътища 100 км е нормално
07:31 03.04.2024
125 Този коментар е премахнат от модератор.
126 Факт
09:09 03.04.2024
127 може и само с магарета
09:43 03.04.2024
128 Анонимен
10:11 03.04.2024
129 Румен Първанов
10:13 03.04.2024
130 Стаписан
10:15 03.04.2024
131 Александър Иванов
16:38 03.04.2024
132 Морски
18:34 03.04.2024
133 от асоциацията на бизнес асфалтаджийте
19:10 03.04.2024
134 Този коментар е премахнат от модератор.
135 Този коментар е премахнат от модератор.
136 Този коментар е премахнат от модератор.
137 Този коментар е премахнат от модератор.
138 Този коментар е премахнат от модератор.
139 Този коментар е премахнат от модератор.
140 Този коментар е премахнат от модератор.
141 100 добре
22:13 04.05.2024
142 Красимир
17:36 01.07.2024