Отидете към основна версия

102 523 61

Автомобилът на старо: Corolla или Civic

  • toyota corolla-
  • honda civic

Лесно могат да се изтъкнат достатъчно аргументи да се предпочете японски автомобил  - дори в клас, който носи името на Golf. С това обаче колебанията на купувача далеч не се изчерпват. Toyota Corolla и Honda Civic са два от най-популярните модели от Япония, но от една страна не се произвеждат там, а от друга са толкова сходни като концепция, че през 2001 г. взеха да си приличат дори на външен вид. Имената им отдавна са се превърнали в синоними на качество, а репутацията им не успяха да подкопаят дори работниците в британските заводи в Бърнастън и Суиндън, където се сглобяват най-продаваните модификации с каросерия хечбек за европейските пазари.

И така, Toyota или Honda? Разбира се, решението в крайна сметка зависи от предпочитанията на купувача. Двата модела поддържат приблизително еднакви цени на вторичния пазар, но Corolla определено се намира по-лесно. Това се обяснява не само със съотношението в продажбите на автомобилите като нови, а и с промените в маркетинговата концепция на Civic. Седмата генерация на бестселъра бе преориентирана в доста по-голяма степен към семейните купувачи, отколкото към традиционните почитатели на спортни хечбекове. Междуосието на Honda-та превъзхожда с 8 см базата на Toyota-та, а подът е абсолютно равен заради липсата на трансмисионен тунел. Това прави Civic-а много по-удобен и просторен, което не можеше да се каже за предишните поколения на модела. Предимствата му си личат и при пряко сравнение между багажните обеми.

Макар и произведени във Великобритания, двете японки не страдат особено от чуждестранната сглобка.

Каросериите
им разполагат с напълно адекватна антикорозионна подготовка и ръжда липсва дори при коли от най-ранните серии. В редки случаи кафеникави петна могат да се появят само по вратата на багажника на Honda-та. Като цяло обаче наличието на корозия говори за удар и некадърен ремонт и при двата автомобила. Прилики между тях отчитат дори краш-тестовете, при които Corolla и Civic набират еднакъв брой звезди - по 4.

В пренаселен клас като Голфовия опитите за пестене се наказват сурово и пропуските в оборудването на японските конкуренти са малко. И двата модела разполагат с централно заключване, имобилайзер, ABS, електрически усилител на волана, въздушни възглавници и ел. пакет в базовото оборудване. Corolla-та обаче излиза едни гърди напред със страничните еърбегове, а през 2003-та дръпва допълнително със стандартно монтираната ESP. Civic-ът отговаря единствено с доста по-често срещаният климатроник вместо ръчните регулатори на Toyota-та.

Сходствата между моделите продължават в

салона
Качеството на изработката и материалите е еднакво високо, но впечатлява по различен начин. Civic-ът има оригинален интериор, а скоростният лост е изнесен на арматурата. Corolla-та пък разполага с контролни уреди Optitron, които светват при включване на двигателя. По-практична като вътрешна архитектура определено е Honda-та, на чиято задна седалка във варианта с пет врати спокойно могат да се возят трима пътници, а батажникът поема над 80 литра повече. По-консервативното интериорно оформление на Toyota-та се допълва от влошена видимост настрани заради широката предна колонка на ветроупорното стъкло. За сметка на това Civic-ът има доказан конструктивен недостатък - къса се жилото на капачката на резервоара, което прави отварянето му възможно само след разглобяване на облицовката на багажника. При Honda-та са отчетени и повече проблеми по електрическото оборудване, което налага щателна проверка на всички бордови помощници преди покупка.

Една от причините за по-успешните продажби на Toyota в Европа несъмнено са дизеловите

двигатели
Липсата на собствени разработки по онова време накара Honda да започне монтирането на нафтови агрегати от Isuzu в седмото поколение на компактния си хечбек. 1.7-литровият мотор с мощност 100 к.с. получава изключително ласкави оценки за надеждността и експлоатационните си качества, но модификации, оборудвани с него, практически не се намират на вторичния пазар. Дизеловите "короли" от своя страна са доста масови предвид общия дял от продажбите като нови и също могат да се препоръчат горещо. За предпочитане са 2.0-литровите версии с 90, 100 или 116 к.с., макар че и малкият 1.4-литров двигател с 90 коня демонстрира изненадващо жив за кубатурата си нрав. Възможните дефекти, които ги застрашават, обикновено са резултат от неправилна поддръжка.

Почти пълно единомислие цари между инженерите на Toyota и Honda по отношение на бензиновите мотори. Corolla и Civic не само се оборудват с еднакви като ходов обем агрегати, а и разполагат с почти еднакви мощностни характеристики. Базовите 1.4-литрови мотори развиват 90 и 97 к.с. съответно, а 1.6-литровите - 110 коня. Разлика има само при върховите модификации. От Toyota залагат на 1.8-, а от Honda на 2.0-литрови машини (160/200 срещу 192 к.с.). Тези версии обаче така или иначе рядко влизат в полезрението на купувачите. Далеч по-важни от потребителска гледна точка са особеностите на "нормалните" бензинови двигатели, снабдени и в двата случая със системи за променливо газоразпределение. Както E-VTEC, така и VVT-i функционират абсолютно безотказно при полагане на елементарни грижи и своевременна смяна на маслото. Газоразпределителният механизъм в моторите на Honda обаче се задвижва от ремък, който се нуджае от смяна на всеки 120 000 км, докато Corolla спестява грижи и разходи с ангренажна верига. В пряко сравнение обаче двигателите на Civic като че ли вземат известен превес с надеждността и издръжливостта си. Статистиките отчитат течове на масло от капака на клапаните при бензиновите агрегати на Toyota-та след 100 000 км и завишена чувствителност към качеството на горивото, която се изразява в нестабилна работа на празни обороти и спад в мощността.

Corolla и Civic показват еднакви недостатъци на механичните

трансмисии
Рано или късно и при двете японки започват да се износват опорните лагери на първичния и вторичния вал. Ето защо при пробно шофиране преди покупка трябва да се обърне внимание за неестествени звуци от скоростната кутия или най-добре да се вложи някой лев за специализирана диагностика. Четиристепенните автоматици от своя страна служат безотказно и при Toyota-та, и при Honda-та. За целта обаче се нуждаят от своевременна смяна на маслото на 40 000 км за Corolla и на 60 000 за Civic, като за втория модел трябва да се използва само фирмената смазка ATF-Z1.

Конструктивни сходства между двете японки има и в

ходовата част
За разлика от еднаквата схема с МакФерсони отпред обаче, Honda-та разполага с многолостово окачване отзад вместо "полузависимата" греда на Toyota. По-сложното решение при Civic оскъпява поддръжката, тъй като носачите се продават в комплект с втулките. Освен това на всеки 40-50 000 км се налага реглаж на сходимостта не само на предните, а и на задните колела. В това отношение задният мост Corolla-та практически не бърка в джоба на собственика, което не може да се каже за предния. И двата модела се отличават с изключителна издръжливост, но Honda-та се нуждае от инвестиции в скъпи детайли за ходовата част примерно след 200 000 км, докато при Toyota-та износването на ключови компоненти в комплект настъпва след приблизителен пробег от около 150 000. Накрайниците на кормилните щанги издържат по 100-120 000 км и при двата модела, а електрическите усилители на воланите им се смятат за напълно безпроблемни.

Всеки потенциален купувач на Corolla и Civic трябва да знае, че японките не са от най-евтините за поддръжка автомобили в Голфовия клас. За щастие се нуждаят от ремонти изключително рядко.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Toyota Corolla (E12)

ИСТОРИЯ     

Декември 2001
Дебютира деветата генерация на Corolla. Моделът се предлага с три бензинови двигателя с обем 1.4, 1.6 и 1.8 литра с мощност 97, 110 и 192 к.с. съответно. Двулитровият дизел развива 90 или 110 к.с. Серийното оборудване включва ABS и четири еърбега

Май 2003

В оборудването са включени странични въздушни възглавници отпред и отзад. По-мощната версия на дизеловия двигател получава допълнителни 6 к.с.
Февруари 2005 Топверсията е снабдена с компресор, в резултат на което мощността нараства на 224 коня

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
2 950 EUR
Скоростна кутия (механична) 2 795 EUR
Динамо 565 EUR
Стартер 445 EUR
Водна помпа 175 EUR
Ауспух (комплект) 350 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 230 EUR
Накладки (предни дискови) 120 EUR
Фар (комплект)

220 EUR

Преден калник 450 EUR

Цените са за оригинални резервни части посправочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Toyota Corolla 1.6 /110 к. с./, произведен 2003 г.

 

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Honda Civic (EP1/EP2/EP3...)

ИСТОРИЯ

Март 2001
Дебютира седмото поколение Honda Civic. За адвижване са предвидени бензинови мотори с обем 1.4 и 1.6 литра и мощност 90 и 110 к.с.

Юли 2001

Представена е топверсията Type-R с двулитров атмосферен мотор с мощност 200 к.с.
Декември 2001 Започва монтирането на 1.7-литров турбодизел на Isuzu със 100 к.с.
Октомври 2003 Моделът е подложен на фейслифт. В серийното оборудване е включена ESP. Представена модификацията Type-S със 160 к.с. и хибридна версия с 1.3-литров мотор (83 коня)

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
2 000 EUR
Скоростна кутия (механична) 1 800 EUR
Динамо 320 EUR
Стартер 290 EUR
Водна помпа 80 EUR
Ауспух (комплект) 120 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 230 EUR
Накладки (предни дискови) 60 EUR
Фар (комплект)

140 EUR

Преден калник 90 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел   Honda Civic 1.4i  /90 к. с./, произведен 2001г.

Поставете оценка:
Оценка 1 от 1 гласа.

Свързани новини