Лесно могат да се изтъкнат достатъчно аргументи да се предпочете японски автомобил - дори в клас, който носи името на Golf. С това обаче колебанията на купувача далеч не се изчерпват. Toyota Corolla и Honda Civic са два от най-популярните модели от Япония, но от една страна не се произвеждат там, а от друга са толкова сходни като концепция, че през 2001 г. взеха да си приличат дори на външен вид. Имената им отдавна са се превърнали в синоними на качество, а репутацията им не успяха да подкопаят дори работниците в британските заводи в Бърнастън и Суиндън, където се сглобяват най-продаваните модификации с каросерия хечбек за европейските пазари.
И така, Toyota или Honda? Разбира се, решението в крайна сметка зависи от предпочитанията на купувача. Двата модела поддържат приблизително еднакви цени на вторичния пазар, но Corolla определено се намира по-лесно. Това се обяснява не само със съотношението в продажбите на автомобилите като нови, а и с промените в маркетинговата концепция на Civic. Седмата генерация на бестселъра бе преориентирана в доста по-голяма степен към семейните купувачи, отколкото към традиционните почитатели на спортни хечбекове. Междуосието на Honda-та превъзхожда с 8 см базата на Toyota-та, а подът е абсолютно равен заради липсата на трансмисионен тунел. Това прави Civic-а много по-удобен и просторен, което не можеше да се каже за предишните поколения на модела. Предимствата му си личат и при пряко сравнение между багажните обеми.
Макар и произведени във Великобритания, двете японки не страдат особено от чуждестранната сглобка.
Каросериите
им разполагат с напълно адекватна антикорозионна подготовка и ръжда липсва дори при коли от най-ранните серии. В редки случаи кафеникави петна могат да се появят само по вратата на багажника на Honda-та. Като цяло обаче наличието на корозия говори за удар и некадърен ремонт и при двата автомобила. Прилики между тях отчитат дори краш-тестовете, при които Corolla и Civic набират еднакъв брой звезди - по 4.
В пренаселен клас като Голфовия опитите за пестене се наказват сурово и пропуските в оборудването на японските конкуренти са малко. И двата модела разполагат с централно заключване, имобилайзер, ABS, електрически усилител на волана, въздушни възглавници и ел. пакет в базовото оборудване. Corolla-та обаче излиза едни гърди напред със страничните еърбегове, а през 2003-та дръпва допълнително със стандартно монтираната ESP. Civic-ът отговаря единствено с доста по-често срещаният климатроник вместо ръчните регулатори на Toyota-та.
Сходствата между моделите продължават в
салона
Качеството на изработката и материалите е еднакво високо, но впечатлява по различен начин. Civic-ът има оригинален интериор, а скоростният лост е изнесен на арматурата. Corolla-та пък разполага с контролни уреди Optitron, които светват при включване на двигателя. По-практична като вътрешна архитектура определено е Honda-та, на чиято задна седалка във варианта с пет врати спокойно могат да се возят трима пътници, а батажникът поема над 80 литра повече. По-консервативното интериорно оформление на Toyota-та се допълва от влошена видимост настрани заради широката предна колонка на ветроупорното стъкло. За сметка на това Civic-ът има доказан конструктивен недостатък - къса се жилото на капачката на резервоара, което прави отварянето му възможно само след разглобяване на облицовката на багажника. При Honda-та са отчетени и повече проблеми по електрическото оборудване, което налага щателна проверка на всички бордови помощници преди покупка.
Една от причините за по-успешните продажби на Toyota в Европа несъмнено са дизеловите
двигатели
Липсата на собствени разработки по онова време накара Honda да започне монтирането на нафтови агрегати от Isuzu в седмото поколение на компактния си хечбек. 1.7-литровият мотор с мощност 100 к.с. получава изключително ласкави оценки за надеждността и експлоатационните си качества, но модификации, оборудвани с него, практически не се намират на вторичния пазар. Дизеловите "короли" от своя страна са доста масови предвид общия дял от продажбите като нови и също могат да се препоръчат горещо. За предпочитане са 2.0-литровите версии с 90, 100 или 116 к.с., макар че и малкият 1.4-литров двигател с 90 коня демонстрира изненадващо жив за кубатурата си нрав. Възможните дефекти, които ги застрашават, обикновено са резултат от неправилна поддръжка.
Почти пълно единомислие цари между инженерите на Toyota и Honda по отношение на бензиновите мотори. Corolla и Civic не само се оборудват с еднакви като ходов обем агрегати, а и разполагат с почти еднакви мощностни характеристики. Базовите 1.4-литрови мотори развиват 90 и 97 к.с. съответно, а 1.6-литровите - 110 коня. Разлика има само при върховите модификации. От Toyota залагат на 1.8-, а от Honda на 2.0-литрови машини (160/200 срещу 192 к.с.). Тези версии обаче така или иначе рядко влизат в полезрението на купувачите. Далеч по-важни от потребителска гледна точка са особеностите на "нормалните" бензинови двигатели, снабдени и в двата случая със системи за променливо газоразпределение. Както E-VTEC, така и VVT-i функционират абсолютно безотказно при полагане на елементарни грижи и своевременна смяна на маслото. Газоразпределителният механизъм в моторите на Honda обаче се задвижва от ремък, който се нуджае от смяна на всеки 120 000 км, докато Corolla спестява грижи и разходи с ангренажна верига. В пряко сравнение обаче двигателите на Civic като че ли вземат известен превес с надеждността и издръжливостта си. Статистиките отчитат течове на масло от капака на клапаните при бензиновите агрегати на Toyota-та след 100 000 км и завишена чувствителност към качеството на горивото, която се изразява в нестабилна работа на празни обороти и спад в мощността.
Corolla и Civic показват еднакви недостатъци на механичните
трансмисии
Рано или късно и при двете японки започват да се износват опорните лагери на първичния и вторичния вал. Ето защо при пробно шофиране преди покупка трябва да се обърне внимание за неестествени звуци от скоростната кутия или най-добре да се вложи някой лев за специализирана диагностика. Четиристепенните автоматици от своя страна служат безотказно и при Toyota-та, и при Honda-та. За целта обаче се нуждаят от своевременна смяна на маслото на 40 000 км за Corolla и на 60 000 за Civic, като за втория модел трябва да се използва само фирмената смазка ATF-Z1.
Конструктивни сходства между двете японки има и в
ходовата част
За разлика от еднаквата схема с МакФерсони отпред обаче, Honda-та разполага с многолостово окачване отзад вместо "полузависимата" греда на Toyota. По-сложното решение при Civic оскъпява поддръжката, тъй като носачите се продават в комплект с втулките. Освен това на всеки 40-50 000 км се налага реглаж на сходимостта не само на предните, а и на задните колела. В това отношение задният мост Corolla-та практически не бърка в джоба на собственика, което не може да се каже за предния. И двата модела се отличават с изключителна издръжливост, но Honda-та се нуждае от инвестиции в скъпи детайли за ходовата част примерно след 200 000 км, докато при Toyota-та износването на ключови компоненти в комплект настъпва след приблизителен пробег от около 150 000. Накрайниците на кормилните щанги издържат по 100-120 000 км и при двата модела, а електрическите усилители на воланите им се смятат за напълно безпроблемни.
Всеки потенциален купувач на Corolla и Civic трябва да знае, че японките не са от най-евтините за поддръжка автомобили в Голфовия клас. За щастие се нуждаят от ремонти изключително рядко.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Toyota Corolla (E12)
ИСТОРИЯ
Декември 2001 |
Дебютира деветата генерация на Corolla. Моделът се предлага с три бензинови двигателя с обем 1.4, 1.6 и 1.8 литра с мощност 97, 110 и 192 к.с. съответно. Двулитровият дизел развива 90 или 110 к.с. Серийното оборудване включва ABS и четири еърбега |
Май 2003 |
В оборудването са включени странични въздушни възглавници отпред и отзад. По-мощната версия на дизеловия двигател получава допълнителни 6 к.с. |
Февруари 2005 | Топверсията е снабдена с компресор, в резултат на което мощността нараства на 224 коня |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
2 950 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 2 795 EUR |
Динамо | 565 EUR |
Стартер | 445 EUR |
Водна помпа | 175 EUR |
Ауспух (комплект) | 350 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 230 EUR |
Накладки (предни дискови) | 120 EUR |
Фар (комплект) |
220 EUR |
Преден калник | 450 EUR |
Цените са за оригинални резервни части посправочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Toyota Corolla 1.6 /110 к. с./, произведен 2003 г.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Honda Civic (EP1/EP2/EP3...)
ИСТОРИЯ
Март 2001 |
Дебютира седмото поколение Honda Civic. За адвижване са предвидени бензинови мотори с обем 1.4 и 1.6 литра и мощност 90 и 110 к.с. |
Юли 2001 |
Представена е топверсията Type-R с двулитров атмосферен мотор с мощност 200 к.с. |
Декември 2001 | Започва монтирането на 1.7-литров турбодизел на Isuzu със 100 к.с. |
Октомври 2003 | Моделът е подложен на фейслифт. В серийното оборудване е включена ESP. Представена модификацията Type-S със 160 к.с. и хибридна версия с 1.3-литров мотор (83 коня) |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
2 000 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 1 800 EUR |
Динамо | 320 EUR |
Стартер | 290 EUR |
Водна помпа | 80 EUR |
Ауспух (комплект) | 120 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 230 EUR |
Накладки (предни дискови) | 60 EUR |
Фар (комплект) |
140 EUR |
Преден калник | 90 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Honda Civic 1.4i /90 к. с./, произведен 2001г.