Базел, Швейцария. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
В самия край на 2017 година Opel, който вече беше станал собственост на PSA, лансира у нас своя първи продукт под новата френска шапка. Това беше кросоувърът Grandland X, базиран на платформата на Peugeot 3008. Автомобилът, който е с визия на същински кросоувър обаче се предлагаше само с предно предаване. Впоследствие германците направиха лек рестайлинг на Grandland X, но той си остана само с предно.
Сега, на ход е новата хибридна версия, която впечатлява с електрическа 4х4 система и с... три двигателя. Екипът ни имаше възможност да присъства на първите динамични изпитания на Grandland X Hybrid4, които се проведоха в Швейцария. Впечатленията ни от новия Opel са основно положителни, но колата си има и своите недостатъци. Ето как видяхме този plug-in хибрид.
Екстериор и интериор
Няма да обръщаме сериозно внимание на екстериорната и интериорна визия, защото след освежаването на модела промените са минимални. Това, което трябва да кажем, е, че Grandland X е голям кросоувър и е типичен германски представител на автомобилите с повишена проходимост. Вдъхва достатъчно респект и сигурност.
Дизайнерите на немската компания са направили всичко възможно, за да може "тяхната рожба" да изглежда различно от технологичния близнак Peugeot 3008 и можем да кажем, че определено са успели. Grandland X притежава по-консервативната визия от двата автомобила, но определено има свое собствено лице и е фирмено идентичен с останалите нови Opel-и.
В салона на колата се вижда, че германците са кроили, без да поглеждат към "французина". Мнението ни е, че са се справили добре, а присъщите авангардни решения от Peugeot 3008 просто са премахнати от салона на Grandland X. Пластмасата не е толкова мека и това си личи дори и без докосване. Сглобката обаче е на добро ниво и скърцания и паразитни шумове няма.
Силов тракт и ходови характеристики
Инженерите на Opel казаха по време на представянето на модела, че са преосмислили платформата EMP2 по свой начин, наблегнали са на различни настройки и колата се различава коренно от аналога на Peugeot. Ние, чак коренна разлика не успяхме да усетим (два дни по-късно екипът ни беше на първите тестове на Peugeot 3008 Hybrid4), но определено си личи, че що се отнася до управлението, разлики има и те са в т.нар. фини настройки.
Във всеки случай Grandland X перфектно се подчинява на волана и държи пътя здраво. Возията е минимално по-твърда от тази на 3008 и в същото време колата се накренява в завои с една идея по-малко. По-важното е, че заради батериите, които са разположени в пода на Grandland X, общият център на тежестта е по-ниско, което се отразява на стабилността на колата в завои. Въпреки че клиренсът не е малък, Grandland X Hybrid4 се държи, като спортен лек автомобил.
За последното способства и интересният силов тракт, който се състои от три двигателя и автоматична скоростна кутия. Автомобилите са оборудвани и с осемстепенни автоматици e-EAT8, а само на ток могат да изминават около 50 километра. Освен бензиновия мотор с 200 конски сили ще са налични и два електромотора. Единият е интегриран в трансмисията, а вторият електромотор е монтиран на задната ос заедно с инвертор и редуктор.
Системата се нарича Hybrid4, а системната мощност на силовия тракт е 300 конски сили. Както вече споменахме той работи съвместно с осемстепенен автоматик, в който хидро трансформаторът е заменен с "мокра" многодискова муфа. Електромоторите на хибрида се захранват от йон литиев акумулаторен блок с капацитет 13.2 киловат часа. Всичко това води до уникално ускорение от под шест секунди и в същото време с много приличен за такова SUV, среден разход.
След пробното шофиране, което направихме из околностите на Шварцвалд, в смесен режим, разходът не надвиши седем литра на сто километра. Колата не се усеща тежка, въпреки наличието на три мотора, сравнително голяма трансмисия и батерия, управлява се много приятно, а липса на динамика не се усеща в нито един от оборотните режими. Автомобилът разполага с четири режима - 4WD, Sport, Hybrid и Electric.
Последният позволява движение само на ток, а хубавото е, че дори и батерията да е празна, благодарение на редуктора и инвертора, бензиновият двигател захранва и задния електромотор, така, че 4х4 системата работи винаги, когато ви потрябва. А тя не е никак лоша и колата не отстъпва в пресечена местност на стандартните 4х4 SUV-та. Токът се набавя от контакта, като от стандартен такъв са ви нужни малко повече от седем часа
Цена
Ако трябва да обобщим, ще кажем, че това е най-добрият 4х4 Opel, който сме карали през последните години. И това, благодарение на PSA, но и на настройките на германските инженери. Колата се прави в Германия, сглобката е прецизна и само по-евтините материали в купето са нещото, по което Grandland X отстъпва на Peugeot 3008.
Неговата дръзка външност става още по-ярко изразена с поръчването на опционалния черен капак съчетан с черен покрив. Специфичните 19-цолови, двуцветни, диамантено шлифовани алуминиеви колела подчертават атлетичния му дизайн. Всичко това обаче има своята цена, а тя не е ниска, особено за Opel. 4х4 версията на хибрида се предлага у нас в две нива на оборудване, които са на цена от 90 705 лв. и 93 880 лв. с ДДС.