С осмото поколение Volkswagen Golf претърпя една от най-радикалните промени в своята дълга история. Ако досега това беше автомобил за шофьори, които не толерират модите и най-вече не обичат големи промени, то тези времена свършиха още с появата на конвенционалната осма генерация. Екипът ни направи един от първите тестове на Golf VIII, а сега дойде ред и на иновативните "меки хибриди". Това са коли с бензинов двигател и електромотор, който позволява доста драстично снижаване на разхода на гориво. Предлага се в три мощностни варианта, като ние тествахме най-мощният - 1.5 eTSI със мощ от 150 к.с. Ето и впечатленията ни.
Екстериор и интериор
Новият Golf ясно показа още с появата си, че е направил голяма крачка в дигиталната ера. Въпреки че основните пропорции и характеристики са запазени, сега конструкторите търсят внимание с нови, необичайни отличителни форми. Фаровете са "опънати" доста настрани, решетката на радиатора е тясна почти като на електрическа кола, а логото в центъра е преработено. Що се отнася до интериора, то концепцията му представлява истинска революция. Вътре има само няколко механични бутона, а всичко останало е сензорно. По този начин вътрешното пространство изглежда минималистично и доста футуристично.
Уредите на арматурното табло сега представляват двойка големи дисплеи, които са обърнати към водача. Инструменталната група пред водача определено се е отървала от традиционните аналогови прибори и разчита изключително на дисплея, в основната версия с диагонал 8 инча, в по-високите версии с диагонал 10.25 инча. Подобна концепция предлагат и от Mercedes, но инженерите на Volkswagen са отишли една стъпка по-напред. Контролът разчита основно на допир. Единствените бутони са центрирани около копчето за аварийни светлини и са общо четири.
Хибриден силов тракт и ходови характеристики
И докато при конвенционалния Golf VIII двигателната гама ни е добре позната, то сега под капака също има малка революция. Както вече споменахме тествахме версията 1.5 eTSI мек хибрид, оборудвана с четирицилиндров бензинов двигател, който е свързан със седемстепенната DSG трансмисия с двоен съединител. Невзрачната буква "e" обозначава бордова ел. мрежа от 48 волта и стартер-генератор, който съхранява енергия в акумулатор, разположен под седалката на предния пътник. Под седалката на водача пък е разположен преобразувателя на напрежението
На практика това означава, че двигателят стартира и спира по-плавно и бързо, по-еластичен и динамичен е, а разходът на гориво е значително по-нисък. Старт-стоп системата тук работи по напълно ненатрапчив начин и по наши изчисления спестява около една десета от горивото. Освен това помага на двигателя да работи безпроблемно, така че стартовете са много по-плавни и в същото време първоначалното закъснение при натискане на газта практически е изчезнало.
Седемстепенният автоматик е много добре съчетан с двигателя, превключва предавките плавно и без придръпване, като сякаш дори и тук хибридната технология помага за по-гладката работа. Единствено изключително малкият скоростен лост, който не е механично свързан с трансмисията не ни допадна, но това определено е въпрос на вкус. И още нещо интересно. По време на шофиране двигателят може да изключи половината цилиндри при ниско натоварване.
Това обаче го може и класическата версия на 1.5 TSI. Мекият хибрид обаче има възможност да изключи и целия двигател по време на шофиране. И това електрониката го прави прави изненадващо често, почти всеки път, когато сваляте крака си от газта. Инерцията е наистина забележителна, а загубата на скорост е минимална. В такава ситуация бордовото оборудване или, например, усилителят на спирачките се захранва от другата батерия, а ефектът върху разхода наистина е впечатляващ без това да се отразява на работата на помощните възли и агрегати.
По наше мнение, в сравнение с класическия 1.5 TSI, неговата "мекохибридна" версия е с около 15% по-икономична. С други думи новият еTSI Golf е динамичен, достатъчно мощен и в същото време показва доста приличен разход на гориво, сравним с този на дизелов аналог. Средният разход, който отчете борд компютъра след тридневно шофиране и в градска, и в извънградска среда беше 5.4 литра на 100 километра.
Що се отнася до управлението, то може да се счита за еталон в този клас. Това се дължи на модифицираната платформа MQB, благодарение на която колата е малко по-дълга и по-ниска и има малко по-голямо междуосие. Окачването на еTSI e с адаптивни DCC амортисьори. С изключение на класическите режими на шофиране, те имат много нива на настройки и разликата между тях е наистина забележима.
Топ версията на шасито в комбинация със седемнадесет инчови джанти работи чудесно. Шасито абсорбира неравностите много добре дори по разбитите родни пътища. При гладки настилки eTSI,но в спортен режим, може да предложи по-рязко и доста приятно шофиране. Той не се накренява прекалено много в завои, а системата XDS със спиране на вътрешното колело още повече му помага в пъргавината на планински пътища със завои.
Заключение и цена
Осмото издание на германския бестселър носи много промени. С новата интериорна концепция трябва да се свикне и според нас с малко повече класически контроли, би била абсолютно перфектна. Но със своите динамични характеристики обаче eTSI представлява един отличен компактен хечбек, който напълно отговаря на очакванията.
Шасито е безопасно, удобно и добре шумоизолирано, така че километрите зад волана му преминават напълно неусетно. Мекият хибриден двигател 1.5 eTSI, който има отлични показатели е не на последно място много икономичен. А що се отнася до цената и по-конкретно дали е висока или ниска - преценете сами. Започва от 46 807 лева с ДДС, но с много богато базово оборудване и автоматична DSG трансмисия.