Съдбата на автомобилния завод в Уляновск е интересна, защото военните винаги са били основният клиент и потребител. А преди разпадането на СССР за частните търговци беше много трудна задача да получат УАЗ.
УАЗ-ките се появяват благодарение на Войната. Още през първите месеци на Втората световна война е решено да се пренесе част от оборудването за сглобяване на моделите ЗИС в Уляновск. През октомври 1941-а служители на московския завод пристигат в града. И още през май 1942 година, в завода са сглобени първите превозни средства ЗИС-5В.
Точно две години след началото на войната е решено да се построи автомобилен завод на базата на съоръженията, пренесени от Москва. През 1944 г. производството на ЗИС е прехвърлено в Миас (бъдещият Урал). И на завода е възложено да овладее производството на военни модификации на камион ГАЗ-ММ, който е сглобяван в Уляновск до 1949 година.
Първата собствена разработка на УАЗ е камион, който никога не сте виждали. UAZ може да стане производител на камиони. През 1944 г., в съответствие със споразумение с General Motors, СССР получава технологията и техническата документация за производството на 3-, 4- и 6-цилиндрови дизелови двигатели. В Уляновск под ръководството на главния конструктор Шапошников е разработен камион ЗИС-253 с товароносимост 4 тона, предназначен за инсталиране на дизелов двигател с мощност 83 конски сили.
Първият всъдеход си остава без емблема с чайка
Автомобилът е унифициран с новия модел на московския завод - ЗИС-150. И въпреки че 253 е първата (и доста добра за времето си) разработка на Уляновските специалисти, нещата не стигнаха по-далеч от прототипите. Първото независимо развитие на завода в Уляновск е товарът от 1944 г. През 1954 г. производството на ГАЗ-69 е частично прехвърлено в Уляновск. И две години по-късно се появява ГАЗ-69 и ГАЗ-69A собственото си производство. По този начин семейството 69 е напълно прехвърлено от Нижни Новгород в Уляновск, и всъщност така започва историята на УАЗ, като производител на всъдеходи.
Но на всъдеходите от серията 69, събрани в Уляновск, не пише УАЗ. Няма я и известна емблема на чайка. По време на цялото съществуване на модела има само предишните букви - ГАЗ. Противно на общоприетото мнение, моделите 69, събрани в УАЗ, не носят надпис "УАЗ". А автомобилът УАЗ-69 или УАЗ-69A никога не е съществувал - той винаги се е произвеждал като ГАЗ-69 и ГАЗ-69A.
УАЗ - най-просторната кола в света (официално)
Преди десет години УАЗ-469 влезе в рекордната книга като най-просторната кола. Кабината му (покривът беше на мястото си) побра 32 души! За да постави рекорда, автомобил с товар от почти два тона (1900 кг, за да бъдем точни) трябваше да измине 10 метра. Капацитетът на 469 обаче е известен отдавна. Ако сгънете платнения таван, капацитетът на УАЗ-469 може да бъде значително увеличен.
Най-късата поточна линия
Уляновският автомобилен завод, се слави с още едно постижение. Монтажната му линия е дълга само 300 метра. Това е най-късата поточна линия в Европа (предварителното сглобяване не се брои). Въпреки това произвежда едни от най-вместителните автомобили.