Съдбата на автомобилния завод в Уляновск е интересна, защото военните винаги са били основният клиент и потребител. А преди разпадането на СССР за частните търговци беше много трудна задача да получат УАЗ.
УАЗ-ките се появяват благодарение на Войната. Още през първите месеци на Втората световна война е решено да се пренесе част от оборудването за сглобяване на моделите ЗИС в Уляновск. През октомври 1941-а служители на московския завод пристигат в града. И още през май 1942 година, в завода са сглобени първите превозни средства ЗИС-5В.
Точно две години след началото на войната е решено да се построи автомобилен завод на базата на съоръженията, пренесени от Москва. През 1944 г. производството на ЗИС е прехвърлено в Миас (бъдещият Урал). И на завода е възложено да овладее производството на военни модификации на камион ГАЗ-ММ, който е сглобяван в Уляновск до 1949 година.
Първата собствена разработка на УАЗ е камион, който никога не сте виждали. UAZ може да стане производител на камиони. През 1944 г., в съответствие със споразумение с General Motors, СССР получава технологията и техническата документация за производството на 3-, 4- и 6-цилиндрови дизелови двигатели. В Уляновск под ръководството на главния конструктор Шапошников е разработен камион ЗИС-253 с товароносимост 4 тона, предназначен за инсталиране на дизелов двигател с мощност 83 конски сили.
Първият всъдеход си остава без емблема с чайка
Автомобилът е унифициран с новия модел на московския завод - ЗИС-150. И въпреки че 253 е първата (и доста добра за времето си) разработка на Уляновските специалисти, нещата не стигнаха по-далеч от прототипите. Първото независимо развитие на завода в Уляновск е товарът от 1944 г. През 1954 г. производството на ГАЗ-69 е частично прехвърлено в Уляновск. И две години по-късно се появява ГАЗ-69 и ГАЗ-69A собственото си производство. По този начин семейството 69 е напълно прехвърлено от Нижни Новгород в Уляновск, и всъщност така започва историята на УАЗ, като производител на всъдеходи.
Но на всъдеходите от серията 69, събрани в Уляновск, не пише УАЗ. Няма я и известна емблема на чайка. По време на цялото съществуване на модела има само предишните букви - ГАЗ. Противно на общоприетото мнение, моделите 69, събрани в УАЗ, не носят надпис "УАЗ". А автомобилът УАЗ-69 или УАЗ-69A никога не е съществувал - той винаги се е произвеждал като ГАЗ-69 и ГАЗ-69A.
УАЗ - най-просторната кола в света (официално)
Преди десет години УАЗ-469 влезе в рекордната книга като най-просторната кола. Кабината му (покривът беше на мястото си) побра 32 души! За да постави рекорда, автомобил с товар от почти два тона (1900 кг, за да бъдем точни) трябваше да измине 10 метра. Капацитетът на 469 обаче е известен отдавна. Ако сгънете платнения таван, капацитетът на УАЗ-469 може да бъде значително увеличен.
Най-късата поточна линия
Уляновският автомобилен завод, се слави с още едно постижение. Монтажната му линия е дълга само 300 метра. Това е най-късата поточна линия в Европа (предварителното сглобяване не се брои). Въпреки това произвежда едни от най-вместителните автомобили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гош
11:44 21.09.2020
2 Сарая
Моля русофилчетата да почнат възхвалите
Коментиран от #18, #66, #82, #83
11:52 21.09.2020
3 101
Коментиран от #5, #31, #60
11:55 21.09.2020
4 Факти
Коментиран от #22, #84
12:02 21.09.2020
5 един от стадото
До коментар #3 от "101":
като онази мецана дето разпра газката, изяде манджата и счупи шишетата с водка на ловджиите в Сибир ли, имаш в пред видКоментиран от #89
12:36 21.09.2020
6 реалиста Защо,къде са им били инж
Коментиран от #9, #11, #27
12:49 21.09.2020
7 куку руку ку
Коментиран от #12
12:49 21.09.2020
8 Пастир
12:51 21.09.2020
9 куку руку ку
До коментар #6 от "реалиста Защо,къде са им били инж":
Ако не знаеш, автомобилостроенето на СССР се развива с помощта на САЩ. Московският завод е построен по проекти на Форд, Горкиевският пък е построен в САЩ, разглобен, натоварен на кораби и отново сглобен в Съветският съюз, и т.н. и т.н.12:53 21.09.2020
10 Тия
Коментиран от #21, #29
13:07 21.09.2020
11 антрашпиц
До коментар #6 от "реалиста Защо,къде са им били инж":
И кво от това...13:18 21.09.2020
12 един от стадото
До коментар #7 от "куку руку ку":
не е баш така. В Серенгети младия Обонго се скри в стария Лендкруизер наследство от баща му, спасил и него от лъвицата ЕлзаКоментиран от #30
13:22 21.09.2020
13 Субективен
Коментиран от #85
14:45 21.09.2020
14 Уестия
15:08 21.09.2020
15 За времето си
Коментиран от #16
15:22 21.09.2020
16 Като гост
До коментар #15 от "За времето си":
Като се замисли човек никога не е била нищо таз УАЗ-ка, дори преди 50 години, просто не сме имали достъп до истински коли.Коментиран от #24
15:58 21.09.2020
17 Рико
Коментиран от #73
16:02 21.09.2020
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Чичо
Коментиран от #20, #25, #40, #44
16:41 21.09.2020
20 ХУХУХУ
До коментар #19 от "Чичо":
Ако не се счупи на отиване ще се счупи два пъти на връщанеКоментиран от #46
17:23 21.09.2020
21 Йо Несбьо
До коментар #10 от "Тия":
Но причината отново са ниските доходи!17:26 21.09.2020
22 КОЙ ТОЙ
До коментар #4 от "Факти":
само за водката не са писали17:26 21.09.2020
23 Йо Несбьо
Коментиран от #49
17:42 21.09.2020
24 Ловец
До коментар #16 от "Като гост":
Eeeee...... сега пък ми е писнало да мъкна от калта и локвите истинските коли като ида на лов. Тия паркетници са нъ път да ме откажат да ходя на лов във лошо време защото си знам,че ще ги мъкна из калищата.Коментиран от #28
17:44 21.09.2020
25 boi boi
До коментар #19 от "Чичо":
Aлуууу, хората са направили G - класа, Патрол, и Унимог, и с всички тях дори на къра имаш комфорт, а хората са чували за качествата им извън пътя!!Каквато държавата - такава и стоката!
17:46 21.09.2020
26 Емил
17:47 21.09.2020
27 Пенчо
До коментар #6 от "реалиста Защо,къде са им били инж":
Уаз със дизелов двигател няма,чети между редовете. Gm до днес нямат хубав дизел.Коментиран от #38
18:55 21.09.2020
28 един от стадото
До коментар #24 от "Ловец":
и аз бях ловец на времето. По- вече с Тераното от мен не си дърпал. И на офроуд съм се пускал, уазки не видях никъдеКоментиран от #32
19:08 21.09.2020
29 Уж била зле, ама...
До коментар #10 от "Тия":
Виетнамката по едно изследване на URGMC е най - продуктивната военно-транспортна машина за периода на цялата виетнамска кампания.19:39 21.09.2020
30 тоз
До коментар #12 от "един от стадото":
Доста се посмях.Оправи ми вечерта.19:49 21.09.2020
31 Алфа Чакал
До коментар #3 от "101":
Сега и аз да ви кажа интересни факти за УАЗ.Единствения сериен автомобил в света на който окачването е преоразмерено 800 процента (8 пъти по-устойчиво от колкото трябва).За сравнение леките автомобили са 200 процента ,СУВ 300-350 процента.И два екземпляра са се качили на почти 5000 м без никакви доработки.ОБИЧАМ ТОЗИ АВТОМОБИЛ!!!Коментиран от #93
20:10 21.09.2020
32 Да си
До коментар #28 от "един от стадото":
бил ловец навремето и да не си виждал УАЗ - ки на лов, това значи, че си се ловил за палците...Коментиран от #39
20:20 21.09.2020
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 469
20:32 21.09.2020
35 Ха ха
20:47 21.09.2020
36 Грую
20:47 21.09.2020
37 Поради
21:00 21.09.2020
38 доброволец
До коментар #27 от "Пенчо":
Как да няма.?Има Ужаски с пежа мотори в Италия.Преди години докараха един в Троян.Уникален беше,като нов .С 2,3 на Пежо.Сиерата ми беше такава21:50 21.09.2020
39 един от стадото
До коментар #32 от "Да си":
виж ми началото на третото изречение палечко. А уазка съм теглил на лебедка до главините в кал, където преди това минах с Тераното. Вързах го за теглича и него към едно дърво да не ме дръпне руското чудо и го изкарах на сухо. Не ги мисли за толкова великиКоментиран от #45
21:55 21.09.2020
40 Де Факто
До коментар #19 от "Чичо":
Донякъде си прав, но "ВИЕТНАМКАТА" е №1.21:58 21.09.2020
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Глок
Коментиран от #48
22:07 21.09.2020
43 Чук и Гек
Коментиран от #52, #59
22:13 21.09.2020
44 Алфа Ромео
До коментар #19 от "Чичо":
Не е точно така,минават и още как, много зависи колко е подготвена една такава кола за офроуд, гуми, блокажи дали има, мощност на мотора, Нива и УАЗ издишат в някои ситуации заради слаби мотори. От друга страна Нива съм я гледал да изскача по доста големи наклони където други не успяват, може би заради ниското си тегло.22:38 21.09.2020
45 С кое Терано бе готин
До коментар #39 от "един от стадото":
С кое Терано бе готин ще минеш под 45 градуса наклон настрани и 25 до 30 градуса нагоре, че не се сещам, двувратката или дългото ?Аре стига писа смешки, Тераното е проходимо, вярно е, ама пак , колкото УАЗ не е.
А ти си бил ловец, колкото прабаба ти космонаФт.
Коментиран от #58
23:04 21.09.2020
46 Не е лошо
До коментар #20 от "ХУХУХУ":
Не е лошо по Хоби Тв да си изгледаш един филм за едни сърби дето ходиха на риболов в Монголия. Там нЕма пътища. Там се ползва само УАЗ и кон...нищо друго. Прибраха се сърбетата да се движат с един Лендкруйзер ама на 390 километра се строши полуоска, доколкото си спомням та продължиха докрая с УАЗка , модела Фургон, ползвахме ги за линейки.Та не пиши глупости.
Коментиран от #51
23:11 21.09.2020
47 Тия кочини,
23:21 21.09.2020
48 Абсолютно
До коментар #42 от "Глок":
ТОЧНО СИ ГО НАПИСАЛ. БРАВО!23:24 21.09.2020
49 Мишо
До коментар #23 от "Йо Несбьо":
Ха ха има едно Алеко на белградска улица,много често го срещам.А руснаците взимат японски защото са евтини,и там им е по евтина подръжката отколкото в Европа.Дори и тука вече королата е по евтина от шкодатаКоментиран от #57
23:32 21.09.2020
50 Госта
01:05 22.09.2020
51 Хухуху
До коментар #46 от "Не е лошо":
Не изкаш ли и руски телевизор да си купя щот може да се поправя .Нямам носталгия към миналото уазки ,лади а бяхме млади .Но нямам против да си ги харесваш караш .Аз предпочитам новите технологии02:12 22.09.2020
52 ОпПала
До коментар #43 от "Чук и Гек":
Ти как го разбра имаш ги и двете ли .ланд ровър 70г даже няма нужда да му включваш преднотоКоментиран от #54
03:05 22.09.2020
53 До Емил(26)
05:55 22.09.2020
54 Сърп и чук
До коментар #52 от "ОпПала":
Питай някой граничар който служи в планинско гориста местност да ти обясни подробно!Коментиран от #72
06:00 22.09.2020
55 Факти
06:11 22.09.2020
56 Последният
06:27 22.09.2020
57 Йо Несбьо
До коментар #49 от "Мишо":
Абе, донякъде си прав, но евтинията важи само в случай, че директно се внасят от Япония, т.е. с дясна дирекция. С лява дирекция никак не са евтини... Купуват ги предимно, защото държат на тормоз, непретенциозни са и почти не се развалят. Руското производство се взема от по-обикновените мужици, които знаят, че ще имат непрекъснато проблеми с колата, но за смешни пари ще я оправят. Както навремето се правеше основен ремонт на Москвича пред блока за един следобед. Между другото, виждал съм сериозен ремонт на двигател и ходова част на Шкода Фелиция - смяна на амортисьори, тампон на двигателя и каквото се сетиш, целият ремонт извършен в дворчето на кооперацията за един следобед и цялото време алкохол.Коментиран от #69, #79
07:16 22.09.2020
58 един от стадото
До коментар #45 от "С кое Терано бе готин":
що, гравитацията при уазките не работи ли. Колкото съм се друсал на уазки, тебе майка ти като бебе не те е друсала толкова. Колко ремонти сме им правили хабер нямаш. Автобатальона на ВМС, долу на ''Пясъка''- старите варненци го знаят. Пък за Шерба да не ти разправям..07:34 22.09.2020
59 ABCD
До коментар #43 от "Чук и Гек":
Точно така, гледал си краш теста му07:39 22.09.2020
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Ннн
Коментиран от #81
08:11 22.09.2020
62 Геро
Предложи ти някакъв термин за тоя боклук тогава!
Коментиран от #64
08:12 22.09.2020
63 Геро
ТОЧКА!
Толкова е просто.
По пътищата ни щяха да се движат уазки, а не G класа, Х серия, ленд кръзъри, RAV4...
Дори повече Great Wall има в България, отколкото уазки. А правят джипове от вчера.
Струва ми се, че защитниците на идеята тук е добре да си купят по една такава, ама нова (защото е евтина, според тях) и да си ги карат. Ама да седят тука и да ме убеждават... айде нема нужда.
08:23 22.09.2020
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Бъз
Само това че се ползва повече от 60г говори много.
Коментиран от #70
09:22 22.09.2020
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Идиот
09:35 22.09.2020
68 Шаран БГ
До автосервиз в Жерона, Каталуния , през февруари т.г. изненадан видях две поръждавели "Ниви" и една УАЗ-ка. Шеф-сервиза рече, че и техните ловци ги харесвали - щял да ги ремонтира...........
09:59 22.09.2020
69 898
До коментар #57 от "Йо Несбьо":
А моя комшия прави сам основен ремонт на Ауди на улицата пред къщата си!Няма майтап!10:23 22.09.2020
70 Спас
До коментар #65 от "Бъз":
Това, че не могат за 60г да предложат нещо по-добро от това е доста по-красноречиво.Затова и ги ползват тези.
10:29 22.09.2020
71 Джуган
11:42 22.09.2020
72 ОпПала
До коментар #54 от "Сърп и чук":
Аз служих две години и три месеца в Звездец на ме ще ми обяснява13:07 22.09.2020
73 Крас
До коментар #17 от "Рико":
Ти си жив пример...13:23 22.09.2020
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Авджия
14:03 22.09.2020
76 3k2j4
През далечната 1993-та година, аз като легионер от Чуждестранния легион, който наближава края на контракта си, бях пратен с почти цял един батальон колеги на омиротворителна мисия в Камбоджа.
Там имаше и български батальон. Автомобилите им бяха предимно УАЗ и ЗИЛ.
По време на двата дъждовни периода, които изкарах там, мога смело да ви кажа, че само българските машини се движеха безпрепятствено. Груби, грозни, но 100% стигаха от точка А до точка Б безпроблемно.
Момчетата с които говорих там, ми казаха, че от БГ са ппратили най-калпавите коли и са положили много усилия да си ги стегнат. Но е фак, че тези коли бяха невероятно проходими в ония условия.
Така, че моля, хора без познания и впечатления, да си пазят мнението за себе си .
П.П.
На командирите на ия пичове им бяха дали от ООН-то Ленд Круизъри. Когато имаше наводнение, японските машини си стояха в лагерите. Командирите движеха с УАЗ-ките.
Коментиран от #80, #90
14:09 22.09.2020
77 Иван-Вилис
15:07 22.09.2020
78 Даде
15:19 22.09.2020
79 един от стадото
До коментар #57 от "Йо Несбьо":
съгласен съм с теб. Първообразът на УАЗ до последно, преди да излязат последните и граждански модификации беше военна джипка. Като всяко едно военно изделие от него не можеш да очакваш лукс, скорост, удобства. Това че сега се ползва за граждански цели от някои те знаят какво вземат и търпят военния им ''лукс''. УАЗ не трябва да бъде сравнявана с никоя цивилна високопроходима кола, тя си отделна категория сама по себе си. Нея или я мразиш, или я обичаш, средно няма. И обикновено който има уазка, има и ''цивилна'' кола, все пак след военния похот следва цивилизацията. Качиш ли се на УАЗка трябва да станеш военен в съзнанието си докато я караш, правил съм го много пъти до като ги обслужвахме, макар да бях цивилен в живота. Военна кола си е, и който реши да я вземе да слага кубинките, със сандали не става..17:10 22.09.2020
80 един от стадото
До коментар #76 от "3k2j4":
коментарът е до теб приятелю, грешка на пръста17:14 22.09.2020
81 Историк
До коментар #61 от "Ннн":
Днес е 22Пак помисли дали са братушки
18:04 22.09.2020
82 Бореца
До коментар #2 от "Сарая":
Много филми гледате и на 100 процента сте с промити мозаци ако някои е изкарал поне 5 години в САШ то мнението ви за тях ще бъде съвсем друго в реалня живот не е това което ви го дават по филмите80 процента живеят на кредит другите 20 са мафията и олигарсите19:00 22.09.2020
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 123456
До коментар #4 от "Факти":
тогава не чети факти20:44 22.09.2020
85 123456
До коментар #13 от "Субективен":
бил съм в коми навремето, с очите си съм виждал къде влизат руснаците с тези джипове, и при какви условия, та има само две неща важни - проходимост и ремонтопригодност(на стотици километри от населено място), ама тези неща човек докато не ги види, не ги разбира.20:50 22.09.2020
86 ршечрехетх
21:35 22.09.2020
87 с опит
07:51 23.09.2020
88 АНОНИМЕН
07:52 23.09.2020
89 Читател
До коментар #5 от "един от стадото":
Ти като си от стадото... не ти пречи да ходиш на училище. Марш там. Че правописът ти е като на циганин с втори незавършен клас.Коментиран от #92
07:53 23.09.2020
90 Йо Несбьо
До коментар #76 от "3k2j4":
Аз някога бях в Ирак. Българските фирми, които копаеха канали за напояване в пустинята, ползваха само японска техника, както и "Чавдар" автобусчета. Техниката за копаене беше американска, не българска или японска. Почти всички автомобили в Ирак 1986 досега са предимно японски. Мерцедеси съм виждал само камиони в близост до Мосул и Киркук, а лимузината само край Багдад. Българските фирми ползваха Ленд Крузър, чудя се защо ли? УАЗ не съм виждал в онези години в Ирак. Впрочем, ти потвърждаваш мнението ми - автомобил от точка до точка, но нищо повече. Ленд Крузър е в пъти по-сериозна машина, но на съответните спецове не им се занимава да се блъскат в дъжда и калта, за разлика от нашите евтини момчета.08:01 23.09.2020
91 мусайбе
08:29 23.09.2020
92 един от стадото
До коментар #89 от "Читател":
аз мога и на есперанто да ти дам отговор, но няма да е интересно за аудиторията. Лингвистиката не си я измислил ти, и форумите не са кръжок по граматика. Чакам отговор по темата, по която имам вече няколко коментара- добри или лоши, хората решават. Дори Мечо пише само по темите..18:26 24.09.2020
93 ззайо
До коментар #31 от "Алфа Чакал":
По таз пътека ли се качиха ??05:03 25.09.2020