Отидете към основна версия

24 882 32

Тествахме най-големия Mercedes

  • тест-
  • mercedes-benz-
  • actros-
  • мерцедес-
  • камион

Първото, което прави впечатление, е че новият Actros няма огромни странични огледала, но основните промени са в интегрирането на много нови технологии

Тази есен, вносителят на Mercedes-Benz в България покани автомобилни журналисти на един необичаен тест драйв. Той се проведе в покрайнините на Пловдив и бе на модела Actros - избран за камион на годината в световен мащаб. Наш екип беше на мястото на събитието, а впечатленията ни са, че този огромен камион, с бруто тегло от 22 тона, се кара като лек автомобил. Иначе, за да се озове водачът в кабината са нужни пет стъпки нагоре. Озовавайки там обаче, човек няма чувството, че е в камион.

Приборният панел е сходен с този на леките автомобили Mercedes, разполага с изцяло дигитален клъстер и с мултимедийна система с огромен дисплей

Екранът, разположен отдясно на водача съсредоточава управлението на климатичната система, осветлението, навигацията, както и изборът на системи за подпомагане на водача. Системата е многоезична, но по-интересното е, че е разработена в България. 12-инчовият дисплей пред водача пък има две секции - основна и долна широкоъгълна. Селекторът за управление на автоматичната скоростна кутия е комбиниран с превключвателя за забавяне.

Външно новият Actros е лесно разпознаваем по LED ресничките на фаровете и по-извития спойлер зад кабината. Но основната разлика е, както вече споменахме в липсата на обичайните огледала за обратно виждане

Вместо тях са инсталирани камери. Външните камери се подават към два 15-инчови дисплея, разположени на предните колони. Новият Mercedes-Benz Actros е първият сериен камион, който е снабден с MirrorCam вместо външни огледала. Тази иновация е включена в основното оборудване на камиона за европейския пазар. Дисплеите са разделени на две секции, като обичайните огледала - основен и долен широкоъгълен. При тесни завои може да се натисне бутон на вратата и секцията на основния дисплей значително ще увеличи ъгъла на виждане, за да помогне на водача да завърши безопасно маневрата.

Това е един много добър бонус: водачът получава добра странична видимост, а всяко увеличаване на видимостта означава повишена безопасност. Камерите са разположени по-високо от конвенционалните огледала и е по-трудно да бъдат повредени случайно. Пунктираните жълти линии са ясно видими на дисплеите, за да се оцени по-добре разстоянието до приближаващите се превозни средства. При заден ход маркерната линия помага да се контролира позицията на осите и края на полуремаркето. И при изпреварване системата показва на екрана момента, след който можете безопасно да се върнете в своята лента.

Трябва да отбележим и още един важен нюанс: по подразбиране маркировката на екраните е предназначена за прицеп със стандартна TIR дължина. Когато се прикачват е по-дълги или по-къси ремаркета, системата има възможност за калибриране с допълнителни корекции. Камерите с висока разделителна способност могат да предават ясно изображения през нощта и при лошо време (мъгла и др.). Възниква справедлив въпрос: какво ще се случи през зимата? Същото като през лятото, защото в камерите е интегрирана отоплителна система, обясниха специалисти от компанията. Между другото, яркостта на екраните може да се регулира и ръчно.

Забележителна е и системата Sideguard Assist, която сканира мъртвите зони около камиона и в случай на опасност дава на водача сигнали - звукови и светлинни. Такава опасност може да бъде например мотоциклетист или велосипедист. Интересното е, че функциите MirrorCam и Sideguard Assist в актуализирания Actros работят заедно - цялата необходима информация е групирана на едно място, на страничните дисплеи. Това предотвратява претоварване с информация на водача. Отоплителната система позволява на MirrorCam да работи при всяко време.

Новият Mercedes-Benz Actros е първото серийно превозно средство, което получава полуавтоматична система за управление ADA (Active Drive Assist)

Работейки при всяка скорост, системата не само задейства кормилното управление и спирачките, но и газта. При интензивен трафик ще помогне функцията Stop-and-Go, която при кратки спирки (не по-дълги от 2 секунди) позволява автоматично да набирате скорост, без да докосвате педала на газта.

Флагманът на марката Mercedes-Benz Trucks разполага и електронна ръчна спирачка, която се активира автоматично при изключен двигател или когато селекторът на автоматичната скоростна кутия е превключен в режим на паркиране. Може да се активира и чрез издърпване на ефектна алуминиева скоба нагоре. Това, което е важно да се отбележи, е, че всички дотук описани технологични иновации правят новия Mercedes-Benz Actros значително по-икономичен: разходът на гориво по време на движение по магистралата е по-нисък с 3%, а по второстепенни пътища с - с 5%.

Това се дължи както на подобрената аеродинамика (без изпъкнали огледала за обратно виждане и оптимизиран спойлер зад кабината), така и на ново предавателно отношение на основната задвижваща ос (2.412 вместо 2.533 при предшественика). Именно новото съотношение на задната ос допринася за икономията на гориво. Важен принос има и модернизираната система PPC (Predictive Powertrain Control), едно от нейните нововъведения е, че тя може да се използва за междуградски транспорт на дълги разстояния (преди това не беше разрешено да се правят карти).

Системата настройва работата на автоматичната трансмисия към топографията на определена област. Нещо повече, тя работи в тясно сътрудничество с Proximity Control Assist, за да вземе предвид реалните условия на трафика. Предсказуем круиз контрол, с новия режим Economy + в автоматичната трансмисия PowerShift 3, пък дава възможност за още по-икономичен стил на шофиране. В същото време все още са налични режими като Standart, Eco и Power.

Новият Mercedes-Benz Actros има в арсенала си и система за аварийно спиране Active Brake Assist 5 - тоест петото поколение

Ще припомним, че системата от първо поколение се появи на серийния Mercedes-Benz Actros още през 2006 г. и оттогава е инсталирана на над 230 000 камиона. Active Brake Assist 5 използва камера и радар за откриване на препятствия на пътя. Това може да бъде както пешеходец, така и автомобил, разстоянието до което е рязко намалено.

Системата предупреждава водача в три стъпки. Първо с помощта на светлинни и звукови сигнали. Ако няма реакция, спирането се извършва със забавяне от 3 м/с, т.е. 50% от максималната спирачна мощност. Ако и в този случай водачът не реагира, тогава системата задейства спирачките докрай, до пълното спиране на камиона.

Що се отнася до двигателите, то те са дизелови, а разновидностите им са много

Т.нар. "златна среда" е агрегатът, с който беше оборудван тестовия камион. Той е с мощност от 476 конски сили, а максималният му въртящ момент е 2200 Нм. По-конкретно става дума за 12.8-литров турбодизел OM 471, който работи съвместно с 12-степенна автоматична трансмисия PowerShift 3. Всичко това, наред с изключително прецизния волан, правят управлението на камиона изключително лесно. Като изключим габаритите на камиона, новият Actros се управлява като лек автомобил, дори и по-лесно - стига на успеете да се изкачите до кабината.

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 22 гласа.

Свързани новини