Отидете към основна версия

16 759 153

Трябва ли зимната гума да стане задължителна

  • зимни гуми-
  • закон

От тази есен използването на зимни гуми в Румъния става задължително. Северните ни съседи ще трябва да карат с гуми с индекс M+S от началото на ноември до края на март. Сърбия също въведе такова задължение, с което влезе в клуба на държави като Австрия, Германия, Италия, Швеция и страните от Прибалтика.

До настъпването на лятото остава месец и половина и моментът изглежда като възможно най-неподходящото време за подновяване на познатата дискусия дали и в България трябва да се въведат подобни правила. В действителност обаче такава промяна изисква чисто технологичен минимален срок за налагане. В Румъния решението бе взето през миналия декември, за да може наредбата да влезе в сила тази есен.

Повдигането на въпроса точно сега би било от полза и по ред други причини. Обикновено законодателните промени у нас сварват водачите неподготвени. Неяснотите и нововъведенията по традиция предизвикват хаос, който само катализира допълнително недоволство. Ако се перифразира познатата поговорка за сексуалното посегателство, когато задължението стане неизбежно, по-добре водачите да са подготвени поне в чисто финансов план.

Ползите от шофирането със зимни гуми и преимуществата им пред всесезонните заместители са ясни отдавна. За потенциалните главоболия, които може да предизвика автомобил с летни гуми  в студено време или на сняг, пък изобщо няма смисъл да се споменава. Надали има шофьор, инвестирал съвестно в зимен комплект, който най-малкото да не е попадал в задръстване, причинено от "оптимисти" със сликове.

Отдавна известни са и аргументите, които изтъкват противниците на законовото задължение за използване на зимни гуми. Да, климатът в България e по-мек от този в Швейцария или Норвегия например, където липсва такова правило. Да, през зимата се кара много по-бавно, катастрофите обикновено предизвикват само материални щети и рядко отнемат човешки живот. Да, при средна заплата от около 650 лв. далеч не всеки може да инвестира в комплект зимни гуми.

Могат ли обаче да се сравняват пътищата в България и цивилизованата част на континента или ефективността на снегопочистването у нас и там? Има ли пророк, който да даде пълна гаранция, че е изключено да настъпи смърт дори след удар с 30 км/ч? Могат ли да се изчислят загубите, които предизвикват "икономиите" на транспортни фирми, чиито тирове блокират цели области от държавата заради изтърканите си до ръждива тел гуми? С какъв процент от заплатата всъщност се изчисляват животът и здравето - собственият и на другите?

Практиката от последните години показва, че одобрявани или не, европейските правила и задължения си проправят път до българското законодателство. След като съседите, където пътните реалности са много по-близки до нашите, са сметнали, че използването на зимни гуми трябва да бъде задължително, не би ли било редно ние също да се замислим по въпроса. В крайна сметка, ако се перифразира друга поговорка, спасението на пързалящите се е в ръцете на самите пързалящи се.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Свързани новини