Отидете към основна версия

14 525 22

История на сервото с променливо усилие

  • серво-
  • уусилител-
  • волан-
  • кормило-
  • zf-
  • bosch

По-възрастните шофьори добре си спомнят популярните от соц. времената Жигули, маневрирането с които изискваше доста голямо физическо усилие. Олекотяването на волана обаче е измислено много по-отдавна.

Хидравлични системи, намаляващи усилието върху кормилото, започват да се монтират още през 1950 година. Първоначално това става в САЩ, а впоследствие и в Европа. Тогава тези системи се монтират само на луксозни автомобили.

Оказва се обаче, че те са доста несъвършени, защото при маневриране с ниска скорост намаляват значително усилието върху волана, но при висока са си направо опасни. Даже и леко завъртане на волана можело да доведе до сериозно отклоняване на автомобила от треакторията му.

Оптималното решение се появява точно преди 25 години. През 1986-а е пуснат в производство първият ZF-Servotronic - серво с променливо усилие. Иновацията започва да се произвежда в съвместното предприятие ZF Lenksysteme GmbH.

Принципът на работа на ZF-Servotronic се състои в това, че при маневриране с ниска скорост в системата действа максимално хидравлично усилие, което прави волана много лек. При повишаване на скоростта обаче това усилие намалява и волана става по-твърд и информативен.

Servotronic е построен на основата на специален хидроразпределител, електрохидравличен преобразувател и реактивно цилиндрично бутало (плунжер). Системата получава информация за скоростта от специален електронен блок.

Техническите характеристики на ZF Servotronic еволюират през годините, като последната промяна е през 1998 година, когато основният клапан е сменен с доста по-иновационен. Последното поколение е наречено Servotronic 2.

През 1999 година ZF подписва нов договор с гиганта Robert Bosch GmbH и две години по-късно се появява новата система, която получава името ZF Servolectric. От названието става ясно, че при нея вместо хидравллика се използва електромотор.

По този начин разходът на гориво в автомобила се намалява с 0.4 литра на 100 километра пробег, а при ниска скорост усилието на волана е значително по-малко. При повишаване на скоростта пък информативността на кормилото се подобрява значително.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини