Last news in Fakti

17 Август, 2011 13:40 14 514 22

История на сервото с променливо усилие

  • серво-
  • уусилител-
  • волан-
  • кормило-
  • zf-
  • bosch

По-възрастните шофьори добре си спомнят популярните от соц. времената Жигули, маневрирането с които изискваше доста голямо физическо усилие. Олекотяването на волана обаче е измислено много по-отдавна.

Хидравлични системи, намаляващи усилието върху кормилото, започват да се монтират още през 1950 година. Първоначално това става в САЩ, а впоследствие и в Европа. Тогава тези системи се монтират само на луксозни автомобили.

Оказва се обаче, че те са доста несъвършени, защото при маневриране с ниска скорост намаляват значително усилието върху волана, но при висока са си направо опасни. Даже и леко завъртане на волана можело да доведе до сериозно отклоняване на автомобила от треакторията му.

Оптималното решение се появява точно преди 25 години. През 1986-а е пуснат в производство първият ZF-Servotronic - серво с променливо усилие. Иновацията започва да се произвежда в съвместното предприятие ZF Lenksysteme GmbH.

Принципът на работа на ZF-Servotronic се състои в това, че при маневриране с ниска скорост в системата действа максимално хидравлично усилие, което прави волана много лек. При повишаване на скоростта обаче това усилие намалява и волана става по-твърд и информативен.

Servotronic е построен на основата на специален хидроразпределител, електрохидравличен преобразувател и реактивно цилиндрично бутало (плунжер). Системата получава информация за скоростта от специален електронен блок.

Техническите характеристики на ZF Servotronic еволюират през годините, като последната промяна е през 1998 година, когато основният клапан е сменен с доста по-иновационен. Последното поколение е наречено Servotronic 2.

През 1999 година ZF подписва нов договор с гиганта Robert Bosch GmbH и две години по-късно се появява новата система, която получава името ZF Servolectric. От названието става ясно, че при нея вместо хидравллика се използва електромотор.

По този начин разходът на гориво в автомобила се намалява с 0.4 литра на 100 километра пробег, а при ниска скорост усилието на волана е значително по-малко. При повишаване на скоростта пък информативността на кормилото се подобрява значително.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Аз

    29 3 Отговор
    Много интересна статия.Поздравления!
    И едно предложение, защо ненаправите отделна графа към новините където да побликувате само информация за развитието на технологийте през годините - скоростни кутий, двигатели, окачване, серво усилватели и т.н.Вярвам че ако са подредени на място извън обичайните новини ще бъдат много го прегледни.

    Коментиран от #3

  • 2 Ицо

    14 0 Отговор
    Супер материалче!
  • 3 e

    20 3 Отговор

    До коментар #1 от "Аз":

    къде ви учат да пишете така бе....технологийте, кутий...
  • 4 1212122

    16 2 Отговор
    Интересно ,но щеше да е и по интересно кой наистина е измислил хидроусилвателя внедряван в колите!?! Защото така разбираме само какво са внедрили от ZF, но не и хронологията и производителите коита са работили по еволюцията на тази технология.

    Коментиран от #5

  • 5 Любомир

    19 1 Отговор

    До коментар #4 от "1212122":

    Заглавието е История на сервото с променливо усилие, а не История на сервото. Така че е ясно кой е измислил сервото с променливо усилие. Другото вече не се използва, а и е споменато, че е измислено в САЩ. Много е интересна статията.
  • 6 G777

    16 5 Отговор
    PREDI ZA TOVA POCHTI E NQMALO JENI SHOFIORI,ZARADI DIFICITA NA XIDRAVLIKATA,MOJEBI TOVA E NAI-GOLIMIAT NEDOSTATUK NA SERVO OPRAVLENIETO
  • 7 Иво

    5 2 Отговор
    Даже от БМВ са се сетили да го "вложат" в иконата Е34 ...
    Кофтито е че създава само проблеми, както всички иновативни неща на времето ...
  • 8 ххх

    14 3 Отговор
    Глупости на търкалета.
    Първото серво с променливо усилие в зависимост от скоростта е внедрено в Citroen SM през 1970 година под името Diravi, таман 16 години по-рано от германците.
    Който не вярва да си провери в Гугъл.......
  • 9 КУРТИ

    1 10 Отговор
    "По-възрастните шофьори добре си спомнят популярните от соц. времената Жигули, маневрирането с които изискваше доста голямо физическо усилие"

    КОИ ПО-ВЪЗРАСТНИ БЕ МОБИЛЕ ! ТА АЗ И СЕГА СИ ИМАМ ПОДОБРЕНА ВЕРСИЯ НА ЖИГУЛИ, А ИМЕННО - ЛАДА 2105 СЪС УМОПОМРАЧИТЕЛНИТЕ 75к.с. С КОИТО СЕ РАЗПРАВЯМ НАЙ-НЕБРЕЖНО С ОСТАНАЛИТЕ УЧАСТНИЦИ В ДВИЖЕНИЕТО ! ТЯ ЛАДАТА МИ Е ПО-НОВА ОТ НА ПОВЕЧЕТО ПИШЕЩИ ТУК, ТАКА ЧЕ НЕ МИ РАЗПРАВЯЙТЕ ЗА СОЦ. ВРЕМЕ ! Е И КАКВО КАТО НЯМА СЕРВО, ЗНАЕТЕ ЛИ КАКВИ БИЦЕПСИ СЪМ НАПРАВИЛ ?! АЗ СЪМ КАЗВАЛ, ЧЕ ЛАДА И ЖИГУЛИ СА КОЛИ ЗА МЪЖЕ, А НЕ ЗА КИФЛИ И ФЛЬОРЦИ ! САМО ИСТИНСКИ ШОФЬОРИ МОГАТ ДА КАРАТ ТАКЪВ КУЛТОВ АВТОМОБИЛ ! ТЕЗИ КОЛИ МИНАВАТ ОТВСЯКЪДЕ И НЕ СЕ РАЗВАЛЯТ ДОРИ И КОГАТО СОБСТВЕНИКЪТ ИМ ИМА МНОГО ТЕЖЪК КРАК КАТО МОЯ ! ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ЛЕСНИ ЗА РЕМОНТ И С МНОГО УНИКАЛНИ СПОСОБНОСТИ КАТО ТЕГЛЕНЕ НА РЕМАРКЕТА СЪС СВРЪХ ТОВАР, МИНАВАНЕ ПРЕЗ ТРУДНО ДОСТЪПНИ ПРЕСЕЧЕНИ МЕСТНОСТИ И НЕВИЖДАНИ И НЕИЗПЪЛНИМИ ОТ ДРУГИ АВТОМОБИЛИ КАСКАДИ ! МОГА ДА ВИ ПИША ДО СУТРИНТА, НО СЕГА ИМАМ ДРУГА РАБОТА !

    http://wyoutube.com/watch?v=C9oPgpFimyMww.

    ТУК СЪМ ВИ ДАЛ ЕДИН ЛИНК, ПОТВЪРЖДАВАЩ ЧАСТ ОТ ДУМИТЕ МИ ! АЙДЕ ЛЕКА ВЕЧЕР НА ВСИЧКИ !!!
  • 10 КУРТИ

    3 4 Отговор
    ЕХ, ДОБРЕ, ЧЕ НЕ СЪМ КОПИРАЛ ЦЯЛАТА СТАТИЯ ! D:
  • 11 Ikebukuro

    6 6 Отговор
    Електрическо серво за пръв път се използва в Хонда NSX през 1990. От текста май се опитват да ни внушат че това е иновация на Robert Bosch и ZF. Невярно.
  • 12 КУРТИ

    3 3 Отговор
    http://www.youtube.com/watch?v=C9oPgpFimyM

    АБЕ ДНЕС НЕ МИ Е ВЕЧЕР, ТОВА Е ЛИНКА !!!
  • 13 pavel

    6 1 Отговор
    Поздравления за добрата тема.
  • 14 доцента

    16 8 Отговор
    Измислено и внедрено от Ситроен.Фирмата е обявена за конструктор на 20век от Световната Асоциация на Автомобилните производители,за най -много нововъведения в авто индустрията.Какви глупости пишете тук не истина. защо не пишете нещо за тази велика марка
  • 15 НАБЛЮДАТЕЛ

    9 2 Отговор
    КАТО ГО Е ИЗМИСЛИЛ СИТРОЕН ЗАЩО ЕЛ.МОТОРА И ЦЯЛАТА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ Е ЯПОНСКА.НА С-3 СЕ ВИЖДА НАЙ-ДОБРЕ ЧЕ Е ПО-ПРОСТА.ОСВЕН ИМИТАЦИИ И КРАЖБИ НА ТЕХНОЛОГИИ НИЩО ДРУГО ОТ ТИЯ.СЛЕД 60-ТЕ ГОДИНИ ЗА ТИЯ ВРЕМЕТО Е СПРЯЛО.ВНЕДРЯВАТ РАБОТИ КОИТО ДРУГИТЕ МАРКИ ОТДАВНА ИЗПОЛЗУВАТ ИЛИ ВЕЧЕ СА ОТХВЪРЛИЛИ.

    Коментиран от #17

  • 16 vrff

    5 2 Отговор
    Великата марка - Ситроен
    Как звучи само :D
  • 17 Евгени

    4 7 Отговор

    До коментар #15 от "НАБЛЮДАТЕЛ":

    Нищо не е японско, ония жълтурчета нищо не са измислили, само копират американски и европейски технологии.
  • 18 анониму

    4 3 Отговор
    Великата марка - Ситроен
    Как звучи само :D

    ми велика е..нещо проив СУТИЕНИТЕ ли имаш
    те са с най-много нововъведения и на 10-тата година
    айде в Надин или я продават за 2-3бона....ей тва е технология

    Коментиран от #19

  • 19 docenta

    4 3 Отговор

    До коментар #18 от "анониму":

    Ситроен са велики защото са били пионери в въвеждането на нови технологии от които се възползват в последствие и други марки въвеждат стандарти в автоиндустриата които се използват и днес,четете повече и коментирайте
  • 20 цитрон

    4 4 Отговор
    Нормално е когато правиш нещо за първи път и го въвеждаш в производство да не е най-съвършеното и качествено изделие,защото няма с какво да го сравниш,но по важно е че другите производители приемат идеята и насоката за правилна и усъвършенстват продукта.Това е Ситроен чертае насоките и стандартите в автоиндустрията.Не пишете глупости за марката тъпо е
  • 21 C5 HDI

    2 3 Отговор
    Ми добре ми звучи.., най-вече след като се настаня в моя 10 годишен С5 и го пришпоря... мммммм, мед ми капе...

    Коментиран от #22

  • 22 НАБЛЮДАТЕЛ

    6 1 Отговор

    До коментар #21 от "C5 HDI":

    ИИИ...КАТО СЛЕЗЕШ ОТ ТВОЕТО С-5;СЛЕД ПРИШПОРВАНЕТО И КАТО ГО ПОГЛЕДНЕШ ОТДОЛУ КАПЕ КЕФ ТИ МАСЛО ОТ ВЕЛИКОТО ХИДРООКАЧВАНЕ КЕФ ТИ ДВИГАТЕЛНО МАСЛО ОТ ИНТЕРКОУЛЕРА ИЛИ ОТ РАЗЛЕПЕНИЯ КАРТЕР НА ДВИГАТЕЛЯ.ЗАВИСИ КОЛКО ГО ШПОРИШ ЗНАЕЛИ ЧОВЕК МОЖЕ И ШАЙБА НА КОЛЯНОВИЯ ВАЛ ИЛИ МАХОВИК СЪС СЪЕДИНИТЕЛ ДА ТЕ ОТПОРЯТ.ТЕ С-5 ИМАХА ЕДНА СИСТЕМА-FAP НА НЕЯ ДА ДОЛЕЕШ СЕЩАЛ ЛИ СИ СЕ.ТРУП НА СИСТЕМИ СА ВСИЧКИТЕ
    АВТОМОБИЛИ С ХИДРАВЛИЧНО ОКАЧВАНЕ.НА МЕНЕ СЪЩО МЕД МИ КАПЕ НА СЪРЦЕТО КАТО ВИДЯ НЯКОЙ ТАКЪВ С-5 ЗАЛЕГНАЛ КАТО ДИВО ПРАСЕ В ТРЪНИ И ИЗТЕКЛО МАСЛО ПО ПЪТИЩАТА НА РОДИНАТА.