По-възрастните шофьори добре си спомнят популярните от соц. времената Жигули, маневрирането с които изискваше доста голямо физическо усилие. Олекотяването на волана обаче е измислено много по-отдавна.
Хидравлични системи, намаляващи усилието върху кормилото, започват да се монтират още през 1950 година. Първоначално това става в САЩ, а впоследствие и в Европа. Тогава тези системи се монтират само на луксозни автомобили.
Оказва се обаче, че те са доста несъвършени, защото при маневриране с ниска скорост намаляват значително усилието върху волана, но при висока са си направо опасни. Даже и леко завъртане на волана можело да доведе до сериозно отклоняване на автомобила от треакторията му.
Оптималното решение се появява точно преди 25 години. През 1986-а е пуснат в производство първият ZF-Servotronic - серво с променливо усилие. Иновацията започва да се произвежда в съвместното предприятие ZF Lenksysteme GmbH.
Принципът на работа на ZF-Servotronic се състои в това, че при маневриране с ниска скорост в системата действа максимално хидравлично усилие, което прави волана много лек. При повишаване на скоростта обаче това усилие намалява и волана става по-твърд и информативен.
Servotronic е построен на основата на специален хидроразпределител, електрохидравличен преобразувател и реактивно цилиндрично бутало (плунжер). Системата получава информация за скоростта от специален електронен блок.
Техническите характеристики на ZF Servotronic еволюират през годините, като последната промяна е през 1998 година, когато основният клапан е сменен с доста по-иновационен. Последното поколение е наречено Servotronic 2.
През 1999 година ZF подписва нов договор с гиганта Robert Bosch GmbH и две години по-късно се появява новата система, която получава името ZF Servolectric. От названието става ясно, че при нея вместо хидравллика се използва електромотор.
По този начин разходът на гориво в автомобила се намалява с 0.4 литра на 100 километра пробег, а при ниска скорост усилието на волана е значително по-малко. При повишаване на скоростта пък информативността на кормилото се подобрява значително.
17 Август, 2011 13:40 14 514 22
История на сервото с променливо усилие
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Аз
И едно предложение, защо ненаправите отделна графа към новините където да побликувате само информация за развитието на технологийте през годините - скоростни кутий, двигатели, окачване, серво усилватели и т.н.Вярвам че ако са подредени на място извън обичайните новини ще бъдат много го прегледни.
Коментиран от #3
16:05 08.09.2011
2 Ицо
16:05 08.09.2011
3 e
До коментар #1 от "Аз":
къде ви учат да пишете така бе....технологийте, кутий...16:05 08.09.2011
4 1212122
Коментиран от #5
16:05 08.09.2011
5 Любомир
До коментар #4 от "1212122":
Заглавието е История на сервото с променливо усилие, а не История на сервото. Така че е ясно кой е измислил сервото с променливо усилие. Другото вече не се използва, а и е споменато, че е измислено в САЩ. Много е интересна статията.16:05 08.09.2011
6 G777
16:05 08.09.2011
7 Иво
Кофтито е че създава само проблеми, както всички иновативни неща на времето ...
16:05 08.09.2011
8 ххх
Първото серво с променливо усилие в зависимост от скоростта е внедрено в Citroen SM през 1970 година под името Diravi, таман 16 години по-рано от германците.
Който не вярва да си провери в Гугъл.......
16:05 08.09.2011
9 КУРТИ
КОИ ПО-ВЪЗРАСТНИ БЕ МОБИЛЕ ! ТА АЗ И СЕГА СИ ИМАМ ПОДОБРЕНА ВЕРСИЯ НА ЖИГУЛИ, А ИМЕННО - ЛАДА 2105 СЪС УМОПОМРАЧИТЕЛНИТЕ 75к.с. С КОИТО СЕ РАЗПРАВЯМ НАЙ-НЕБРЕЖНО С ОСТАНАЛИТЕ УЧАСТНИЦИ В ДВИЖЕНИЕТО ! ТЯ ЛАДАТА МИ Е ПО-НОВА ОТ НА ПОВЕЧЕТО ПИШЕЩИ ТУК, ТАКА ЧЕ НЕ МИ РАЗПРАВЯЙТЕ ЗА СОЦ. ВРЕМЕ ! Е И КАКВО КАТО НЯМА СЕРВО, ЗНАЕТЕ ЛИ КАКВИ БИЦЕПСИ СЪМ НАПРАВИЛ ?! АЗ СЪМ КАЗВАЛ, ЧЕ ЛАДА И ЖИГУЛИ СА КОЛИ ЗА МЪЖЕ, А НЕ ЗА КИФЛИ И ФЛЬОРЦИ ! САМО ИСТИНСКИ ШОФЬОРИ МОГАТ ДА КАРАТ ТАКЪВ КУЛТОВ АВТОМОБИЛ ! ТЕЗИ КОЛИ МИНАВАТ ОТВСЯКЪДЕ И НЕ СЕ РАЗВАЛЯТ ДОРИ И КОГАТО СОБСТВЕНИКЪТ ИМ ИМА МНОГО ТЕЖЪК КРАК КАТО МОЯ ! ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ЛЕСНИ ЗА РЕМОНТ И С МНОГО УНИКАЛНИ СПОСОБНОСТИ КАТО ТЕГЛЕНЕ НА РЕМАРКЕТА СЪС СВРЪХ ТОВАР, МИНАВАНЕ ПРЕЗ ТРУДНО ДОСТЪПНИ ПРЕСЕЧЕНИ МЕСТНОСТИ И НЕВИЖДАНИ И НЕИЗПЪЛНИМИ ОТ ДРУГИ АВТОМОБИЛИ КАСКАДИ ! МОГА ДА ВИ ПИША ДО СУТРИНТА, НО СЕГА ИМАМ ДРУГА РАБОТА !
http://wyoutube.com/watch?v=C9oPgpFimyMww.
ТУК СЪМ ВИ ДАЛ ЕДИН ЛИНК, ПОТВЪРЖДАВАЩ ЧАСТ ОТ ДУМИТЕ МИ ! АЙДЕ ЛЕКА ВЕЧЕР НА ВСИЧКИ !!!
16:05 08.09.2011
10 КУРТИ
16:05 08.09.2011
11 Ikebukuro
16:05 08.09.2011
12 КУРТИ
АБЕ ДНЕС НЕ МИ Е ВЕЧЕР, ТОВА Е ЛИНКА !!!
16:05 08.09.2011
13 pavel
16:05 08.09.2011
14 доцента
16:05 08.09.2011
15 НАБЛЮДАТЕЛ
Коментиран от #17
16:05 08.09.2011
16 vrff
Как звучи само :D
16:05 08.09.2011
17 Евгени
До коментар #15 от "НАБЛЮДАТЕЛ":
Нищо не е японско, ония жълтурчета нищо не са измислили, само копират американски и европейски технологии.16:05 08.09.2011
18 анониму
Как звучи само :D
ми велика е..нещо проив СУТИЕНИТЕ ли имаш
те са с най-много нововъведения и на 10-тата година
айде в Надин или я продават за 2-3бона....ей тва е технология
Коментиран от #19
16:05 08.09.2011
19 docenta
До коментар #18 от "анониму":
Ситроен са велики защото са били пионери в въвеждането на нови технологии от които се възползват в последствие и други марки въвеждат стандарти в автоиндустриата които се използват и днес,четете повече и коментирайте16:05 08.09.2011
20 цитрон
16:05 08.09.2011
21 C5 HDI
Коментиран от #22
16:05 08.09.2011
22 НАБЛЮДАТЕЛ
До коментар #21 от "C5 HDI":
ИИИ...КАТО СЛЕЗЕШ ОТ ТВОЕТО С-5;СЛЕД ПРИШПОРВАНЕТО И КАТО ГО ПОГЛЕДНЕШ ОТДОЛУ КАПЕ КЕФ ТИ МАСЛО ОТ ВЕЛИКОТО ХИДРООКАЧВАНЕ КЕФ ТИ ДВИГАТЕЛНО МАСЛО ОТ ИНТЕРКОУЛЕРА ИЛИ ОТ РАЗЛЕПЕНИЯ КАРТЕР НА ДВИГАТЕЛЯ.ЗАВИСИ КОЛКО ГО ШПОРИШ ЗНАЕЛИ ЧОВЕК МОЖЕ И ШАЙБА НА КОЛЯНОВИЯ ВАЛ ИЛИ МАХОВИК СЪС СЪЕДИНИТЕЛ ДА ТЕ ОТПОРЯТ.ТЕ С-5 ИМАХА ЕДНА СИСТЕМА-FAP НА НЕЯ ДА ДОЛЕЕШ СЕЩАЛ ЛИ СИ СЕ.ТРУП НА СИСТЕМИ СА ВСИЧКИТЕАВТОМОБИЛИ С ХИДРАВЛИЧНО ОКАЧВАНЕ.НА МЕНЕ СЪЩО МЕД МИ КАПЕ НА СЪРЦЕТО КАТО ВИДЯ НЯКОЙ ТАКЪВ С-5 ЗАЛЕГНАЛ КАТО ДИВО ПРАСЕ В ТРЪНИ И ИЗТЕКЛО МАСЛО ПО ПЪТИЩАТА НА РОДИНАТА.
16:05 08.09.2011