Отидете към основна версия

7 415 38

Дефицит на кадри застрашава немските фирми

  • bmw-
  • porsche-
  • кадри-
  • специалисти-
  • работна ръка

BMW и Porsche прогнозират рекордни продажби, но плановете им могат да се сблъскат със сериозно препятствие. В германската автомобилна промишленост се усеща остър недостиг на квалифицирани инженерни кадри.

Средната възраст на работниците на немските производители расте непрекъснато, а в инженерните специалности на висшите учебни заведения и техникуми учат все по-малко млади хора. Същото явление се наблюдава в цяла Европа, отбелязва репортаж на агенция Bloomberg.

С острия дефицит на квалифицирани работници и инженери се сблъсква BMW, която планира да наеме 800 специалисти за новия си завод в Лайпциг, който заема важно място в производствения процес на новия модел i3. Аналогични трудности изпитва и Porsche, в която скоро ще има 1 000 вакантни места за сътрудници по производството на компактния кросоувър Cajun.

"Преди две години от компаниите в нашия регион много рядко можеха да се чуят оплаквания от недостиг на квалифицирани работници", споделя кметът на Лайпциг Буркхард Юнг. "Сега се сблъскваме сериозно с този проблем." Дефицитът на работна ръка може да засегне не само BMW и Porsche, а също и Volkswagen и Daimler, които също планират разширяване на производството с нови модели.

По данни на Германската търговско-промишлена палата (DIHK) почти една трета от немските компании разглеждат недостига на кадри като сериозен бизнес риск, който може да блокира развойните процеси и разработката на нови модели. При това търсенето на млади таланти тепърва ще расте заради очертаващата се свирепа битка за лидерство в луксозния клас между тримата големи BMW, Audi и Mercedes-Benz.

Немските производители търсят изход от ситуацията чрез наем на персонал извън пределите на Германия в страни като Китай и Индия и сътрудничество с университети, където се насърчават талантливи младежи и се провежда обучение на бъдещи специалисти по електромобили. Примерът на Ян Асман - студент от инженерния факултет на един немски университет - показва красноречиво колко голямо е търсенето. Той си намира работа със стартова заплата 40 000 евро едва две седмици, след като изпраща кандидатурите си за две позиции.

Производителите активно вербуват студенти, много от които приемат предложения дори в ущърб на собствените си изследователски проекти. Въпреки това кадри не достигат и правителството е решило да облекчи процедурите по наемане на чуждестранни специалисти, като премахне предишното условие да се докаже, че за позицията няма немски кандидати.

Независимо от навлизането на чужденци в автомобилната промишленост, заплащането в сектора расте непрекъснато. Средната годишна заплата на инженер е нараснала със 7.6% в сравнение с 2005 г. и вече е 48 725 евро на година. Експертите и служителите на ръководни длъжности пък вземат с 19 на сто повече отпреди 6 години (84 200 евро годишно).

Дефицитът на кадри надали ще намалее скоро. Porsche смята да открие 3 000 нови работни места през следващите три години, за да постигне прогнозния ръст до 200 000 автомобила годишно. 130 от вакантните длъжности са за инженерни специалисти в областта на електронните технологии.

BMW пък стартира програма за обучение на бакалаври в университетите в Инголщад и Дегендорф. Баварците смятат да използват сътрудничеството си с Мюнхенския университет и този в Клемсън, Южна Каролина, за създаване на учебни центрове по "електрическа мобилност", в които всеки месец да се преквалифицират по 150 служители.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини