29 Август, 2011 10:43 7 326 38

Дефицит на кадри застрашава немските фирми

  • bmw-
  • porsche-
  • кадри-
  • специалисти-
  • работна ръка

BMW и Porsche прогнозират рекордни продажби, но плановете им могат да се сблъскат със сериозно препятствие. В германската автомобилна промишленост се усеща остър недостиг на квалифицирани инженерни кадри.

Средната възраст на работниците на немските производители расте непрекъснато, а в инженерните специалности на висшите учебни заведения и техникуми учат все по-малко млади хора. Същото явление се наблюдава в цяла Европа, отбелязва репортаж на агенция Bloomberg.

С острия дефицит на квалифицирани работници и инженери се сблъсква BMW, която планира да наеме 800 специалисти за новия си завод в Лайпциг, който заема важно място в производствения процес на новия модел i3. Аналогични трудности изпитва и Porsche, в която скоро ще има 1 000 вакантни места за сътрудници по производството на компактния кросоувър Cajun.

"Преди две години от компаниите в нашия регион много рядко можеха да се чуят оплаквания от недостиг на квалифицирани работници", споделя кметът на Лайпциг Буркхард Юнг. "Сега се сблъскваме сериозно с този проблем." Дефицитът на работна ръка може да засегне не само BMW и Porsche, а също и Volkswagen и Daimler, които също планират разширяване на производството с нови модели.

По данни на Германската търговско-промишлена палата (DIHK) почти една трета от немските компании разглеждат недостига на кадри като сериозен бизнес риск, който може да блокира развойните процеси и разработката на нови модели. При това търсенето на млади таланти тепърва ще расте заради очертаващата се свирепа битка за лидерство в луксозния клас между тримата големи BMW, Audi и Mercedes-Benz.

Немските производители търсят изход от ситуацията чрез наем на персонал извън пределите на Германия в страни като Китай и Индия и сътрудничество с университети, където се насърчават талантливи младежи и се провежда обучение на бъдещи специалисти по електромобили. Примерът на Ян Асман - студент от инженерния факултет на един немски университет - показва красноречиво колко голямо е търсенето. Той си намира работа със стартова заплата 40 000 евро едва две седмици, след като изпраща кандидатурите си за две позиции.

Производителите активно вербуват студенти, много от които приемат предложения дори в ущърб на собствените си изследователски проекти. Въпреки това кадри не достигат и правителството е решило да облекчи процедурите по наемане на чуждестранни специалисти, като премахне предишното условие да се докаже, че за позицията няма немски кандидати.

Независимо от навлизането на чужденци в автомобилната промишленост, заплащането в сектора расте непрекъснато. Средната годишна заплата на инженер е нараснала със 7.6% в сравнение с 2005 г. и вече е 48 725 евро на година. Експертите и служителите на ръководни длъжности пък вземат с 19 на сто повече отпреди 6 години (84 200 евро годишно).

Дефицитът на кадри надали ще намалее скоро. Porsche смята да открие 3 000 нови работни места през следващите три години, за да постигне прогнозния ръст до 200 000 автомобила годишно. 130 от вакантните длъжности са за инженерни специалисти в областта на електронните технологии.

BMW пък стартира програма за обучение на бакалаври в университетите в Инголщад и Дегендорф. Баварците смятат да използват сътрудничеството си с Мюнхенския университет и този в Клемсън, Южна Каролина, за създаване на учебни центрове по "електрическа мобилност", в които всеки месец да се преквалифицират по 150 служители.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 QWERTY

    41 2 Отговор
    Ехх,да бях станал автоинженер на Порше...

    Коментиран от #2

  • 2 rey mysterio

    5 35 Отговор

    До коментар #1 от "QWERTY":

    brato 4e bil iskal da bade avtoinjiner to4no na porsche!!i porsche mie lyumimata mi marka
  • 3 rey mysterio

    4 33 Отговор
    porsche nomer 1 sega imat noviqt 911 carrera! super Maybach i Posche prosto haresvam veliki marki
  • 4 Megane 2

    32 8 Отговор
    да вземат малко наши родни "инджинери" и ще оправят нещатата

    Коментиран от #5

  • 5 rey mysterio

    5 27 Отговор

    До коментар #4 от "Megane 2":

    nashi rodni injeneri ne sa za tam ako rabotqt shte iz4ezne takava velika marka shte falira napravo
  • 6 ижая

    28 9 Отговор
    Ако беше автоинженер на Порше досега да са фалирали

    Коментиран от #7, #9

  • 7 rey mysterio

    1 22 Отговор

    До коментар #6 от "ижая":

    da shte falira
  • 8 rey mysterio

    6 25 Отговор
    obarkah se porsche i maybach ne sa mi liubimi gouf e istinata

    Коментиран от #14

  • 9 QWERTY

    51 2 Отговор

    До коментар #6 от "ижая":

    Е тва са нарича завист!!!Да не би всички българи да са без средно образование и нула коефицент на интелигентност.Ти въобще знаеш ли колко млади българи получават пълни стипендии,заради УМА И ИНТЕЛИГЕНТНОСТТА СИ.И отиват да учат в ЧУЖБИНА за да могат ДА СЕ РАЗВИВАТ.И след като се развият стават ИСТИНСКИ ХОРА КОИТО ПОМАГАТ ЗА РАЗВИТИЕТО НА СВЕТА.НО ЗА ЖАЛОСТ НЕ РОДИНАТА ИМ ГИ ПРАВИ ИСТИНСКИ ХОРА.

    Коментиран от #10

  • 10 QWERTY

    26 3 Отговор

    До коментар #9 от "QWERTY":

    Сега очаквам минусите на...

    Коментиран от #11

  • 11 Dr. Dick

    21 1 Отговор

    До коментар #10 от "QWERTY":

    ...тия с ниския административен капацитет, които не стоплят за какво им говориш.
  • 12 1212122

    30 0 Отговор
    Това си е проблем в световен мащаб не само в Европа като цяло! В България си е направо епидемия! Повечето кандидат-студенти залагат на хуманитарни профили. Освен това ще си изпочупят краката да стават икономисти,но инженерните спецялности едвам запълват бройката си ! Положението е плачевно! При нас малкото хора които искат да се занимават и да учат в инженерните спецялности бягат от България защото тук няма развитие и програмите като цяло са оставени на дереджето отпреди 15-20 години ако не и повече! Никой не влага в развиването на средношколските технически програми. От години техникум е станало синоним на западащо изцяло мъжко училище (с малки изключения)! Е откаде да дойдат кадрите просто няма откъде?! Нещата които тук се случват общо взето на първо място са след разпадане на промишленосста ни като цяло, но явно в глобален мащаб стремежа за лесно забогатяване и липсата на креативност си казват думата. И да ви кажа за мен еденствения начин е развитие и инвестиции в образованието като цяло. А и като гледам от статията там средоточават сили и концерните. Въпроса е ,че за БГ реалноста е друга и изход няма, поради простата причина, че образованието вобще не е преоритет на никое правителство в последните 20 години.

    Коментиран от #13

  • 13 Име:

    29 1 Отговор

    До коментар #12 от "1212122":

    Да учиш за инженер в България е ужасно, защото изобщо няма да си на нивото на инженерите, които излизат от другите държави. Тука се учат неща от преди 30-40 години. Същото е и със строителните инженери и архитектите. Кога един архитект учил в България ще бъде способен да е на нивота на архитектите, които проектират неземните сгради в Дубай, Абу Даби и Китай примерно. НИКОГА. Образованието ни е толкова изостанало, защото и държавата ни е изостанала. А за просперитета на държавата образованието трябва да е приоритет номер едно за развитие. Трябваа се наливат пари за образование. Учителските заплати са абсолютно смешни, условията на обучение са трагични. Замислете се от сега завършващите училище колко ще искат да станат учители? Никой няма да иска да учи 4-5 години за да стане учител и да взима 450лв заплата. НИКОЙ. Образованието ще става все по-лошо и по-лошо. Всички добри ученици бягат студенти в чужбина, за да имат развитие по-нататък. Ситуацията в България е много, много жалка.

    Коментиран от #19

  • 14 rey mysterio ke4ist

    4 11 Отговор

    До коментар #8 от "rey mysterio":

    rey ko mi vlizash s moq nick be
  • 15 ижая

    2 3 Отговор
    dr.dick maykati ko govorish be tapak
  • 16 pea

    3 3 Отговор
    ko mi mahate komentara be
  • 17 rey mysterio ke4ist

    4 10 Отговор
    nqkoy da e vijdal bugatti na jivo da mi kaje tuk

    Коментиран от #23

  • 18 rey mysterio ke4ist

    2 10 Отговор
    day te mi nqakva ideq tarsq kola ot tuka

    Коментиран от #20

  • 19 едикой си

    6 0 Отговор

    До коментар #13 от "Име:":

    Човек, това за строителните инженери изобщо не отговаря на истината!! ПОвярвай ми виждал съм инталиански хидро проекти, които стават единствено да си избършеш...някои части на тялото...
    В МИ-то незнам как стоят нещата...но като гледам чертежите на моята проятелка и нейните колеги...направо се хващам за главата..
  • 20 Име:

    6 0 Отговор

    До коментар #18 от "rey mysterio ke4ist":

    Кфа кола? Коли много.
  • 21 ...

    5 1 Отговор
    13 priqtelkata mi znae perfektno chujd ezik,kompiutri su6to,znae i vtori ezik na prili4no za bg nivo,sega i se zanimava s 3-ti ezik...u4i za u4itelka,iska da raboti tova...i na men mi se struva che e bezmisleno da raboti u4itelka,no qvno vse o6te ima zabludeni!ne 4e moqta durjavna rabota i zaplata sa koi znae kolko po dobri...no za nqkoi raioni 450-750 lv sa si pari!Standarta ni e stignal dunoto...i jiveem mesec za mesec

    Коментиран от #22

  • 22 520 zender

    8 0 Отговор

    До коментар #21 от "...":

    Абе тука в София се живее ама като отида в родния си град нещата са съвсем различни-почти нищо не работи-живота е замрял.600лв там е златна заплата..
  • 23 niki

    1 3 Отговор

    До коментар #17 от "rey mysterio ke4ist":

    az dori be6e pouma4kano
  • 24 niki

    6 3 Отговор
    da pratim w germaniya kadri kato (user) i drugi podobni tuka sa bol
  • 25 V V T I

    2 2 Отговор
    някои новини са много интиресни особенно тая и как си мислите че това се приема у нас дето няма никво производство а безработна ръка бол ми то всеки ще си каже да ви имаме проблема и какви толко важни квалифицирани инженерни кадри са нужни на място дето отдавна ръчния труд е изместен от роботи казано по нашенски имат нужда от общи работници

    Коментиран от #28

  • 26 ех

    1 1 Отговор
    Търся работа!? Някой знае ли къде търсят квалифицирани инженерни кадри?

    Коментиран от #27

  • 27 rey mysterio ke4ist

    3 0 Отговор

    До коментар #26 от "ех":

    ex kade ima rabota za teb znaeshli v 00:00 4asa ve4erta izlizash na krastovishteto i tam 4akash nqkoq kola da ti vzeme
  • 28 1212122

    2 0 Отговор

    До коментар #25 от "V V T I":

    Да ти кажа трябват им на тия роботи хора и то доста квалифицирани, а не общаци! Защото стане ли проблем се изисква моменталното му отстраняване! Защото за всяка минута в която робота не работи компанията губи много!

    Коментиран от #29

  • 29 V V T I

    1 0 Отговор

    До коментар #28 от "1212122":

    момче ако само бегла представа си имаш там за какво става на въпрос и какви неща правят роботите сигорно ще откачиш тия машини не си мисли че са като нашите в млекопреработвателните предприятиа дето постоянно някой им трепери да не изпляскат там квалифицираните инженерни кадри нямат нищо общо с тия машини за тях си има дежурни оператори пак казвам проблема е в общаците
  • 30 КУРИЧ

    5 3 Отговор
    ДА ПРАТИМ В ГЕРМАНИЯ НАШИ БАЙ ГАНЬОВЦИ
    КВАЛИФИЦИРАНИ ИЗМАМНИЦИ :D
  • 31 КУРИЧ

    4 3 Отговор
    ДА ПРАТИМ В ГЕРМАНИЯ НАШИ БАЙ ГАНЬОВЦИ
    КВАЛИФИЦИРАНИ ИЗМАМНИЦИ :D
  • 32 rey mysterio ke4ist

    3 1 Отговор
    kuri4 nqma smisal da publikuvash edin komentar 2 pati
  • 33 rey mysterio ke4ist

    2 1 Отговор
    op 3 pati bil
  • 34 sisis

    2 0 Отговор
    Za6to 6te vzemat kitaici i indiic??? Ima tolkova sposobni bulgari koito u4at v 4ujbina znae6ti i moje6ti...samo trqbva da se dokaje sega moje da stane tova...za6to dane sme s mozacite hitri kato japoncite samo malko tr da se pokajat 4itavite kadri ot bg..haide taka se suzdava dobyr imidj na strana kato bg...tova 6te e bade6teto, a ne kakto oboiko kaza da otglejdame ovze i kravi studentite v bg...
  • 35 Никола

    3 1 Отговор
    Просто има само един израз, който ще опише цялата ситуация.
    "Това е държавата България."
  • 36 4x4

    4 1 Отговор
    В Ловеч няма недостиг на инженерни кадри!!!

    Коментиран от #37

  • 37 Кмета

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "4x4":

    Да ама в Казичане има.
  • 38 СтатуСфера

    0 0 Отговор
    Днес е официалното откриване на СтатуСфера - българската социална мрежа. Сайтът е подобен на известната в цял свят платформа Туитър, като позволява на потребителите да комуникират бързо и лесно чрез мултимедийни съобщения, да прикачват линкове, да споделят видео и изпращат файлове.

    Присъединете се днес и намерете своите приятели! Кажете на България какво мислите. Почувствай се като звезда!