В средата на 80-те години на миналия век Министерството на въгледобивната промишленост на СССР планира да закупи 75 минни самосвала, но условието е те да са с товароносимост 275 тона. Други министерства също проявяват интерес към подобна технология. По това време обаче БелАЗ произвежда самосвали с товароносимост само до 220 тона, така че инженерите веднага започват да разработват нов модел.
Така се ражда това огромно "чудовище", което виждате на снимките. То е представено малко преди разпада на СССР през 1991 година. БелАЗ-75501 има товароносимост 280 тона. Слабо място на всички кариерни машини от този тип са колелата. За да намалят натоварванията върху тях, инженерите снабдяват всяка от двете оси с по четири гуми.
Съчлененият самосвал е със задвижване на всички колела, за което се грижи хибриден дизелово-електрически силов тракт. Сърцето на гиганта е 12-цилиндров V-образен дизел с работен обем 165 литра и мощност 3 150 к.с. Той задвижва трифазен генератор, който захранва вградените в осите електромотори. БелАЗ-75501 е дълъг 15.7 и висок 6.7 метра, а общото му тегло достига 480 тона.
Разработена съвместно с японската компания Komatsu, двуместната кабина е разположена на височина 4.4 метра от земята и е оборудвана с парно, климатик, радиостанция, както и шкафче за дрехи и магнетофон. Нивото на шума в кабината е 81 децибела. Също по инициатива на японската компания на самосвала е инсталирана телеметрична система, включваща две камери за задно виждане, изображението от които се показва на дисплея в кабината.