В бившия СССР бетонът се използва в различни индустрии - от него са построени жилищни сгради, огради, много от градските площади. Но пътищата не са правени от циментов бетон, въпреки че това би било логично. За изграждането на пътища се използва и все още продължава да се използва асфалт.
Истината е, че качеството на руските пътища е много по-лошо от това на западните. Например в САЩ 65.3% от общия брой пътища са с бетонна настилка, в Китай - 63%, в Германия - 50%. А в бившия СССР те са само 2%. И това въпреки факта, че бетонът е много по-здрав и по-издръжлив от асфалта.
От историята
Първите бетонни блокове се появяват в Америка. Там под бетонната настилка се прави армирана асфалтова рамка. Тя служи като хидроизолационен слой и придава на пътя допълнителна здравина. Впоследствие тази технология идва и в Европа.
Бетонните пътища служат повече от половин век. Това се потвърждава от аутобаните в Германия, които са построени преди 50 години и все още са в добро състояние дори без основен ремонт. Днес има дори страхотен бетонен път, построен през 1936 г.!
Пет предимства на бетонните пътища
1. Здравина;
2. Износоустойчивост;
3. Имунитет към топлина;
4. Висок коефициент на сцепление с транспортните колела;
5. Бързо изплащане;
А асфалтовата повърхност не е толкова твърда и върху нея се образуват коловози. А при горещо време асфалтът просто се топи. И дори при спазване на всички технологии и неактивен трафик, експлоатационният живот на асфалтовата настилка не може да се сравни с бетона.
Защо не направиха бетонни магистрали в СССР?
Може би защото, въпреки огромния брой предимства на бетона, той има и редица недостатъци, които стават критични в тамошните условия. Първо, това са особеностите на климата, който е много суров в много региони на страната ни. На второ място, това е качеството на материалите.
Бетонната лента е устойчива на високи температури, но при много ниски температури се руши. Бетонът също се влияе неблагоприятно от внезапни температурни промени - от това той губи здравина, което води до намаляване на експлоатационния живот.
Като се има предвид факта, че на територията на СССР има много региони със студен климат, а в някои е непоносимо студено през зимата и непоносимо горещо през лятото (например в Сибир), навремето се смята за неподходящо да се правят бетонни пътища.
Между другото, в Аляска, където климатът е подобен на северните руски региони, магистралите също не са от бетон.
Освен това за изграждането на бетонно трасе е необходима определена марка цимент, а в СССР такова практически не се произвежда. В резултат на това се получава порочен кръг: бетонни магистрали не са направени поради липса на суровини и суровини не са произведени, защото не са търсени, тъй като не са построени циментово-бетонни пътища.
Липса на финансиране
Технологията на полагане на бетонен път е доста сложна и скъпа в сравнение с асфалта. Основната причина, поради която бетонната настилка не е положена в СССР, е липсата на финансиране. И материалите, и труда са скъпи. Много по-лесно и по-евтино е да се правят ремонти на дупки или да се подмени настилката на участък от асфалтов път, отколкото да се ремонтира бетонно платно.
Освен това СССР не разполага с необходимото специално оборудване. И накрая, изграждането на бетон отнема много повече време. Повече, отколкото за полагане на асфалт. В допълнение към сложните етапи на самото строителство, според технологията, бетонният път трябва да „улегне” поне месец, преди да могат да се пуснат превозни средства по него.
А ето и пет недостатъка на бетонните пътища
В допълнение към неоспоримите предимства, бетонната настилка има и недостатъци:
1. Ако сместа не е приготвена правилно, бетонът започва да ексфолира. В този случай големите частици са отдолу, а малките - отгоре. Следователно горният слой започва да се разпада. Това се случва толкова бързо, че бетонният път става неизползваем след няколко години от началото на експлоатацията. На практика бетонните блокове няма да издържат дори една зима.
2. Неправилната нивелация води до натрупване на вода. Ако в асфалта тя може частично да попие, то върху бетон тези локви ще стоят, докато изсъхнат.
3. Не може да се извършва кърпене на бетонен път. Необходимо е да премахнете повреденото покритие на доста дълъг участък и да поставите ново. А това е рисковано и скъпо.
4. През зимата бетонните пътища изискват специални реагенти, които струват осем пъти повече от обикновените.
5. В света няма статистика за това как шиповете влияят на бетона. В западните страни и в САЩ гумите с шипове не са често срещани, но в Русия повечето шофьори ги използват през зимата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 BOBO
Коментиран от #7
14:41 04.03.2022
2 ИМПЕРИАЛИСТ
Коментиран от #33
14:42 04.03.2022
3 Хи хи
Коментиран от #20
14:43 04.03.2022
4 ВЪН БЪЛГАРИЯ ОТ НАТО
14:46 04.03.2022
5 Чичи
1. Ако сместа не е приготвена правилно, бетонът започва да ексфолира. В този случай големите частици са отдолу, а малките - отгоре. Следователно горният слой започва да се разпада. Това се случва толкова бързо, че бетонният път става неизползваем след няколко години от началото на експлоатацията. На практика бетонните блокове няма да издържат дори една зима.
Точка едно, е отговора защо всяка година тротоарните плочки и бордюри по скъпите ни проекти, са за подмяна. Има парадокси, фугиращият цимент е там, а плочката изтрита.
Коментиран от #6, #28, #37
14:51 04.03.2022
6 Xcazer
До коментар #5 от "Чичи":
В Германия около Мюнхен има такъв участък и наистина е отвратително, напречни фуги през 3 метра и колата подскача непрекъснато, и това в продължение на 50км!15:07 04.03.2022
7 хмм
До коментар #1 от "BOBO":
Чи гледай ве, кой ти пречи, ушанката ли15:22 04.03.2022
8 Тоалетна хартия
15:27 04.03.2022
9 Очаква се
Коментиран от #32
15:37 04.03.2022
10 ЖОРО
15:44 04.03.2022
11 Това:
Съвсем не е вярнно. Двете кули в САЩ, като са строени 70-те години на миналия век сигурно са били от стомана и кирпич.
Коментиран от #25, #29
16:08 04.03.2022
12 Врели - некипели
Коментиран от #39
16:55 04.03.2022
13 Алоооооо
17:20 04.03.2022
14 Алоооооооо
ВИБРАЦИИ КОЛКОТО ИСКАШ!!!!!!
17:21 04.03.2022
15 шопендар
17:27 04.03.2022
16 ПУТИН
19:10 04.03.2022
17 Bbb
19:30 04.03.2022
18 Пълен смях
Коментиран от #23
19:31 04.03.2022
19 Чушката
20:12 04.03.2022
20 Народна музика
До коментар #3 от "Хи хи":
Ти Като си толкова кадърен защо не патентоваш по добро решение?21:44 04.03.2022
21 Тираджия
21:55 04.03.2022
22 Roko
23:43 04.03.2022
23 Смех я
До коментар #18 от "Пълен смях":
Като гледаме качеството на наще пътища, фани трай си да не ти се смеят, прав си ама си трай23:59 04.03.2022
24 пак аз
08:11 05.03.2022
25 пак
До коментар #11 от "Това:":
те си живеят преди 25г, споко08:12 05.03.2022
26 локомотива
10:08 05.03.2022
27 локомотива
10:10 05.03.2022
28 локомотива
До коментар #5 от "Чичи":
Абсолютно си прав,в гдр като караш по циментените магистрали ако си ял ще опръскаш предния прозорец.10:13 05.03.2022
29 локомотива
До коментар #11 от "Това:":
нъли видяхме прословутите им кули от какво бяха-от хълва,поне бърже ги сметоха с метличките.ГОЛЯМ КЕФ.10:15 05.03.2022
30 Майк Алън Патън
10:47 05.03.2022
31 "Глупавите" немци
12:51 05.03.2022
32 ..започната
До коментар #9 от "Очаква се":
Е от Петър Първи преди около 500 години..12:55 05.03.2022
33 Пламен
До коментар #2 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Той не автор а е копирайтър. Дори има грешки при превода.18:31 05.03.2022
34 Петър
21:23 05.03.2022
35 ХХХ
14:04 06.03.2022
36 Верно
20:35 16.03.2022
37 Верно
До коментар #5 от "Чичи":
Не знам какво, как, колко се рушал цимента при ниски температури, но иди в Сибир да видиш магистрали стотици километри и само бетон, а няма да ти казвам как се пътува по това нещо20:39 16.03.2022
38 Мезен
17:33 03.08.2022
39 А, З ПЪК СЪМ ХОДИЛ И ВИДЯЛ
До коментар #12 от "Врели - некипели":
Почти метър бетон е основата. Няма никакво чакълиране. БАЙ отгоре 4 пръста асфалт. При асфалтиране се обхваща с огромна машина и четирите платна.17:39 10.01.2024