4 Март, 2022 14:31 64 337 39

Защо в СССР не са строени бетонни пътища, въпреки наличието на много бетон

  • ссср-
  • асфалт-
  • бетон-
  • пътища

Бетонната индустрия в Съветския съюз започва да се развива бързо веднага след войната и през 1962 г. СССР става водещ световен производител на цимент

Защо в СССР не са строени бетонни пътища, въпреки наличието на много бетон - 1

В бившия СССР бетонът се използва в различни индустрии - от него са построени жилищни сгради, огради, много от градските площади. Но пътищата не са правени от циментов бетон, въпреки че това би било логично. За изграждането на пътища се използва и все още продължава да се използва асфалт.

Истината е, че качеството на руските пътища е много по-лошо от това на западните. Например в САЩ 65.3% от общия брой пътища са с бетонна настилка, в Китай - 63%, в Германия - 50%. А в бившия СССР те са само 2%. И това въпреки факта, че бетонът е много по-здрав и по-издръжлив от асфалта.

От историята

Първите бетонни блокове се появяват в Америка. Там под бетонната настилка се прави армирана асфалтова рамка. Тя служи като хидроизолационен слой и придава на пътя допълнителна здравина. Впоследствие тази технология идва и в Европа.

Защо в СССР не са строени бетонни пътища, въпреки наличието на много бетон

Бетонните пътища служат повече от половин век. Това се потвърждава от аутобаните в Германия, които са построени преди 50 години и все още са в добро състояние дори без основен ремонт. Днес има дори страхотен бетонен път, построен през 1936 г.!

Пет предимства на бетонните пътища

1. Здравина;
2. Износоустойчивост;
3. Имунитет към топлина;
4. Висок коефициент на сцепление с транспортните колела;
5. Бързо изплащане;

А асфалтовата повърхност не е толкова твърда и върху нея се образуват коловози. А при горещо време асфалтът просто се топи. И дори при спазване на всички технологии и неактивен трафик, експлоатационният живот на асфалтовата настилка не може да се сравни с бетона.

Защо не направиха бетонни магистрали в СССР?

Може би защото, въпреки огромния брой предимства на бетона, той има и редица недостатъци, които стават критични в тамошните условия. Първо, това са особеностите на климата, който е много суров в много региони на страната ни. На второ място, това е качеството на материалите.

Бетонната лента е устойчива на високи температури, но при много ниски температури се руши. Бетонът също се влияе неблагоприятно от внезапни температурни промени - от това той губи здравина, което води до намаляване на експлоатационния живот.

Защо в СССР не са строени бетонни пътища, въпреки наличието на много бетон

Като се има предвид факта, че на територията на СССР има много региони със студен климат, а в някои е непоносимо студено през зимата и непоносимо горещо през лятото (например в Сибир), навремето се смята за неподходящо да се правят бетонни пътища.

Между другото, в Аляска, където климатът е подобен на северните руски региони, магистралите също не са от бетон.

Освен това за изграждането на бетонно трасе е необходима определена марка цимент, а в СССР такова практически не се произвежда. В резултат на това се получава порочен кръг: бетонни магистрали не са направени поради липса на суровини и суровини не са произведени, защото не са търсени, тъй като не са построени циментово-бетонни пътища.

Липса на финансиране

Технологията на полагане на бетонен път е доста сложна и скъпа в сравнение с асфалта. Основната причина, поради която бетонната настилка не е положена в СССР, е липсата на финансиране. И материалите, и труда са скъпи. Много по-лесно и по-евтино е да се правят ремонти на дупки или да се подмени настилката на участък от асфалтов път, отколкото да се ремонтира бетонно платно.

Защо в СССР не са строени бетонни пътища, въпреки наличието на много бетон

Освен това СССР не разполага с необходимото специално оборудване. И накрая, изграждането на бетон отнема много повече време. Повече, отколкото за полагане на асфалт. В допълнение към сложните етапи на самото строителство, според технологията, бетонният път трябва да „улегне” поне месец, преди да могат да се пуснат превозни средства по него.


А ето и пет недостатъка на бетонните пътища

В допълнение към неоспоримите предимства, бетонната настилка има и недостатъци:

1. Ако сместа не е приготвена правилно, бетонът започва да ексфолира. В този случай големите частици са отдолу, а малките - отгоре. Следователно горният слой започва да се разпада. Това се случва толкова бързо, че бетонният път става неизползваем след няколко години от началото на експлоатацията. На практика бетонните блокове няма да издържат дори една зима.

2. Неправилната нивелация води до натрупване на вода. Ако в асфалта тя може частично да попие, то върху бетон тези локви ще стоят, докато изсъхнат.

Защо в СССР не са строени бетонни пътища, въпреки наличието на много бетон

3. Не може да се извършва кърпене на бетонен път. Необходимо е да премахнете повреденото покритие на доста дълъг участък и да поставите ново. А това е рисковано и скъпо.

4. През зимата бетонните пътища изискват специални реагенти, които струват осем пъти повече от обикновените.

5. В света няма статистика за това как шиповете влияят на бетона. В западните страни и в САЩ гумите с шипове не са често срещани, но в Русия повечето шофьори ги използват през зимата.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 90 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 BOBO

    150 33 Отговор
    ЗАЩО НЕ СИ ГЛЕДАМЕ СКАПАНИТЕ БЪЛГАРСКИ МАГИСТРАЛИ

    Коментиран от #7

  • 2 ИМПЕРИАЛИСТ

    122 24 Отговор
    На Автора Слаб (2) по "Пътно строителство"

    Коментиран от #33

  • 3 Хи хи

    77 104 Отговор
    Защо в Русия голяма част от жилищата не са газифицирани , въпреки ,че имат толкова газ? И отговора е , че са некадърни.

    Коментиран от #20

  • 4 ВЪН БЪЛГАРИЯ ОТ НАТО

    73 27 Отговор
    ЗА ДА НЕ МОГАТ ДА СЕ ПРЕДВИЖВАТ ТАНКОВЕТЕ
  • 5 Чичи

    75 9 Отговор
    Фугите в един бетонен път са отвратително нещо, не мога да си представя 100-тици километри по такъв път.
    1. Ако сместа не е приготвена правилно, бетонът започва да ексфолира. В този случай големите частици са отдолу, а малките - отгоре. Следователно горният слой започва да се разпада. Това се случва толкова бързо, че бетонният път става неизползваем след няколко години от началото на експлоатацията. На практика бетонните блокове няма да издържат дори една зима.
    Точка едно, е отговора защо всяка година тротоарните плочки и бордюри по скъпите ни проекти, са за подмяна. Има парадокси, фугиращият цимент е там, а плочката изтрита.

    Коментиран от #6, #28, #37

  • 6 Xcazer

    92 2 Отговор

    До коментар #5 от "Чичи":

    В Германия около Мюнхен има такъв участък и наистина е отвратително, напречни фуги през 3 метра и колата подскача непрекъснато, и това в продължение на 50км!
  • 7 хмм

    21 20 Отговор

    До коментар #1 от "BOBO":

    Чи гледай ве, кой ти пречи, ушанката ли
  • 8 Тоалетна хартия

    107 6 Отговор
    Следващата статия да е """ Защо в България не се отглеждат банани???!!!
  • 9 Очаква се

    33 42 Отговор
    Съвсем около 2222 година да бъде завършена първата руска магистрала.

    Коментиран от #32

  • 10 ЖОРО

    96 12 Отговор
    Защо лъжете.В Сибир 99%от пътищата са бетон..50%от околовръстния на Москва беше бетон..Повечето изходни магистрали от Москва.бяха..бетон..При УКРИТЕ също..Молдова и те така..О трумънската граница до Кишишев бетон..ПОСЛЕ ВЪРХУ БЕТОНА ПОЛОЖИХА АСФАЛТ..ГОЛЕМИ ЛЪЖЦИ И МАНИПУЛАТОРИ СТЕ..ЯСНО Е КОЙ ВИ ПОРЪЧВА ДА ПИШЕТЕ НЕИСТИНИ
  • 11 Това:

    43 5 Отговор
    "Първите бетонни блокове се появяват в Америка в края на миналия век"
    Съвсем не е вярнно. Двете кули в САЩ, като са строени 70-те години на миналия век сигурно са били от стомана и кирпич.

    Коментиран от #25, #29

  • 12 Врели - некипели

    41 10 Отговор
    Не съм ходил в Щатите, но как пък в един филм не видях бетонов път. Откъде идват тези 65 % само авторът си знае. Бетонът за пътно покритие на големи площи и пълна глупост, ако не е с куп специални съставки за влаго- и мразоустойчивост. Започват да се отлепват цели филии и няма оправяне освен с нов дебел слой бетон или... с асфалт.

    Коментиран от #39

  • 13 Алоооооо

    3 0 Отговор
    Тхутт
  • 14 Алоооооооо

    23 5 Отговор
    МНОГО СА ГАДНИ!!!!!!!
    ВИБРАЦИИ КОЛКОТО ИСКАШ!!!!!!
  • 15 шопендар

    44 1 Отговор
    в германия хитлеровите аутобани са направени от армиран бетон/железобетон/ за основа и горен слой бетон който при амортизация се подменя,а фугите са задължителни и досадни но се свиква.никъде не полагат асфалт върху бетонните пътища,защото технологията за полагането на асфалт е неподходяща.това се прави само в българия-да асфалтират павета и др.
  • 16 ПУТИН

    17 17 Отговор
    МАСКВИЧА Е ЗДРАВА КОЛА, КАТО МЕРЦЕДЕС.
  • 17 Bbb

    28 4 Отговор
    Ако караш по бетонен път гумите се износват поне 2 пъти по бързо
  • 18 Пълен смях

    37 5 Отговор
    Трудно може да се открият верни неща в тази статия. Пълен смях е. Коментарът идва от строителен инженер магистър по Пътно строителство и 15тина година опит в стоителството на пътища и улици.

    Коментиран от #23

  • 19 Чушката

    25 6 Отговор
    В Царство България 1939г дори сме имали технология за полагане на бетонен път.Дори такъв има в околностите на Хасково.Дори има филм в тубата с каква машина го полагат с такава каквато и днес се използва в САЩ по магистралите за бетонна подложка
  • 20 Народна музика

    11 3 Отговор

    До коментар #3 от "Хи хи":

    Ти Като си толкова кадърен защо не патентоваш по добро решение?
  • 21 Тираджия

    54 1 Отговор
    Това с бетонните аутобани в Германия, дето издържали години направо кърти мивката. Който не е ходил там , той не е видял че цяла Германия е нацепена. Най хубавите магистрали в Европа са във Франция , и са от асфалт. Има и там някои кофти участъци, но като цяло са номер 1. По официални данни на световния икономически форум , германската пътна инфраструктура е на 8мо място в Европа, където е изпреварена дори от Португалия и Словения. Би било добре за автора на тая боза , друг път преди да пише по дадена тема, да вземе да попрочете малко преди това.
  • 22 Roko

    17 2 Отговор
    В щатите бетонни са магистралите в южните щати и то само в градовете, другото е асвалт. Като караш по такъв път и трака там където се съединяват плочите също както влака трака по релсите. С по-голяма скорост не дразни толкова.
  • 23 Смех я

    16 3 Отговор

    До коментар #18 от "Пълен смях":

    Като гледаме качеството на наще пътища, фани трай си да не ти се смеят, прав си ама си трай
  • 24 пак аз

    14 0 Отговор
    "нашата страна"... коя е вашата страна, некадърен преписвач...?
  • 25 пак

    2 0 Отговор

    До коментар #11 от "Това:":

    те си живеят преди 25г, споко
  • 26 локомотива

    11 7 Отговор
    И сега каква беше идеята на статията -пак сръвнение на ссср и краварска хамерика.
  • 27 локомотива

    2 1 Отговор
    рако ти където си публикувал статията с това кабриолетче къде ще предпочитеш да представляваш
  • 28 локомотива

    3 1 Отговор

    До коментар #5 от "Чичи":

    Абсолютно си прав,в гдр като караш по циментените магистрали ако си ял ще опръскаш предния прозорец.
  • 29 локомотива

    3 9 Отговор

    До коментар #11 от "Това:":

    нъли видяхме прословутите им кули от какво бяха-от хълва,поне бърже ги сметоха с метличките.ГОЛЯМ КЕФ.
  • 30 Майк Алън Патън

    6 3 Отговор
    Как защо ? Защото техен ВОЖД не е бил бат Бойко от Банкя !
  • 31 "Глупавите" немци

    4 2 Отговор
    По времето на Хитлер първо полагали бетн,а отгоре асфалт,паваж...
  • 32 ..започната

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "Очаква се":

    Е от Петър Първи преди около 500 години..
  • 33 Пламен

    7 0 Отговор

    До коментар #2 от "ИМПЕРИАЛИСТ":

    Той не автор а е копирайтър. Дори има грешки при превода.
  • 34 Петър

    7 0 Отговор
    Нямате си грам представа за Русия асфалта не е много подходящ за -30° а бетонните плочи започват да плуват от април та понякога чак до юни-земята замръзва до 1.50м в дълбочина а като се стопли въздуха се размразява отгоре надолу и всичко плува ,водата няма къде да попива- нарича се ,,разпутица"
  • 35 ХХХ

    6 1 Отговор
    Написаното в статията категорично не отговаря на истината! В СССР има бетонни пътища, има дори в Сибир. Към бетона се поставя добавка, която го прави устойчив на много ниски температури. 30 години българи караха огромни лесовози в СССР именно по такива пътища, голяма част, от които строени от българи.Типични примери са Коми АССР, Арахангелска област, цялата северна магистрала. Там тези пътища се наричат плити и повече от 30 години след като България приключи договора със СССР продължават да се използват и са в добро състояние.
  • 36 Верно

    3 0 Отговор
    Пълни глупости, кой написа тази глупост, като толкова се руши бетона защо в Сибир всички пътища са бетонни защо не са асфалт, защото като положат лятото асфалта като стане минус 50°и на следващото лято асфалта е на пепел
  • 37 Верно

    3 1 Отговор

    До коментар #5 от "Чичи":

    Не знам какво, как, колко се рушал цимента при ниски температури, но иди в Сибир да видиш магистрали стотици километри и само бетон, а няма да ти казвам как се пътува по това нещо
  • 38 Мезен

    2 0 Отговор
    Пътищата в Удорски район все още са от бетонни плочи
  • 39 А, З ПЪК СЪМ ХОДИЛ И ВИДЯЛ

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "Врели - некипели":

    Почти метър бетон е основата. Няма никакво чакълиране. БАЙ отгоре 4 пръста асфалт. При асфалтиране се обхваща с огромна машина и четирите платна.