Що се касае до Европа, то статистиката за изминалата година сочи, че продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене спадат, а търсенето на електрически коли бързо нараства. Анализ на DW показва, че между цените вече не зее такава огромна пропаст, но това важи за Германия и другите страни от Западна Европа, но не и за България.
От автомобилния клуб ADAC изчисляват, че освен екологичния аспект, електромобилите се изплащат и финансово. Ако съберете всички разходи за автомобил - от покупната цена, разходите за експлоатация и поддръжка и загубата на стойност, разликата в цената между автомобилите с двигатели с вътрешно горене и електрическите коли се свива още повече.
Много модели електрически автомобили сега дори излизат по-евтино, пресмятат от ADAC. Това обаче е така, защото електромобилите се радват и на данъчни привилегии и не се облагат през първите десет години. Основна роля играят бонусите, които страните на Запад дават за покупката на електромобил. За съжаление у нас такива все още няма и не се знае дали ще има.
Държавните финансови премии до 9 000 евро за чист електромобил и до 6 750 евро за плъгин хибрид са включени в тези изчисления на ADAC. И въпреки това все още има разлики между конвенционалните коли с двигатели с вътрешно горене и тези с електромотори. А при липсата на такъв бонус, разликата все още е огромна.
Затова от ADAC съветват да разгледате много внимателно избрания от вас модел и непременно да съобразите избора си с това колко километра изминавате на година. Трябва да съобразите и местоположението и броя на зарядните станции, защото у нас те съвсем не са много, докато в Германия, например, техният брой надвишава 50 000.
И все пак на места в Германия най-близката зарядна станция е на 30 или повече километра. Но точно там много хора живеят в еднофамилни къщи, в които имат възможност да си монтират лично устройство за зареждане. У нас електромобилите са желани най-вече от хора от големите градове, където липсата на гаражи и на бързи зарядни станции оказва влияние.
Но най-вече става дума за цена, а у нас, предвид финансовото състояние на средностатистическия българин и липсата на каквито и да е бонуси от страна на държавата за покупката на електромобил, са фактори, които ясно ни показват, че масова електрификация на автомобилния парк в България към момента е невъзможна.