Що се касае до Европа, то статистиката за изминалата година сочи, че продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене спадат, а търсенето на електрически коли бързо нараства. Анализ на DW показва, че между цените вече не зее такава огромна пропаст, но това важи за Германия и другите страни от Западна Европа, но не и за България.
От автомобилния клуб ADAC изчисляват, че освен екологичния аспект, електромобилите се изплащат и финансово. Ако съберете всички разходи за автомобил - от покупната цена, разходите за експлоатация и поддръжка и загубата на стойност, разликата в цената между автомобилите с двигатели с вътрешно горене и електрическите коли се свива още повече.
Много модели електрически автомобили сега дори излизат по-евтино, пресмятат от ADAC. Това обаче е така, защото електромобилите се радват и на данъчни привилегии и не се облагат през първите десет години. Основна роля играят бонусите, които страните на Запад дават за покупката на електромобил. За съжаление у нас такива все още няма и не се знае дали ще има.
Държавните финансови премии до 9 000 евро за чист електромобил и до 6 750 евро за плъгин хибрид са включени в тези изчисления на ADAC. И въпреки това все още има разлики между конвенционалните коли с двигатели с вътрешно горене и тези с електромотори. А при липсата на такъв бонус, разликата все още е огромна.
Затова от ADAC съветват да разгледате много внимателно избрания от вас модел и непременно да съобразите избора си с това колко километра изминавате на година. Трябва да съобразите и местоположението и броя на зарядните станции, защото у нас те съвсем не са много, докато в Германия, например, техният брой надвишава 50 000.
И все пак на места в Германия най-близката зарядна станция е на 30 или повече километра. Но точно там много хора живеят в еднофамилни къщи, в които имат възможност да си монтират лично устройство за зареждане. У нас електромобилите са желани най-вече от хора от големите градове, където липсата на гаражи и на бързи зарядни станции оказва влияние.
Но най-вече става дума за цена, а у нас, предвид финансовото състояние на средностатистическия българин и липсата на каквито и да е бонуси от страна на държавата за покупката на електромобил, са фактори, които ясно ни показват, че масова електрификация на автомобилния парк в България към момента е невъзможна.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Стоян Александров
10:25 04.01.2022
2 ГРАД КОЗЛОДУЙ
ако си взема магаре със каруца ще има ли бонус за зелената ми сделка? или магарето е вредно за града?
10:25 04.01.2022
3 Азазел
Коментиран от #61
10:27 04.01.2022
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Хайде Добро утро
При нас за електромобили ще се заговори след 10-20 години когато дойдат втора употреба, ...ако дойдат.
10:31 04.01.2022
6 Бръм
А и у нас все още липсва политика/законодателство по темите алтернативни източници на енергия, транспорт и т.н.
Сега някой ще се изпъчи и ще каже, това не е вярно, но какъв закон е този, писан за бизнеса и без приложимост ниво потребител, сещайте се.
Коментиран от #8, #20
10:35 04.01.2022
7 гадно
Коментиран от #10
10:36 04.01.2022
8 Като знам какво стана с фотоволтаиците
До коментар #6 от "Бръм":
По-добре да не въвеждат това за електромобилите. Пак ще се възползват тези, които не трябва. По-добре с тези пари да изградят зарядни станции.10:37 04.01.2022
9 Балон
Коментиран от #11, #54, #55
10:38 04.01.2022
10 Въпрос на късмет
До коментар #7 от "гадно":
Онзи който направи един милион километра и влезе в рекордите на Гинес, изкара с една батерия половин милион километра, а след като я ремонтираха (не я смениха с нова) вече я кара около един милион километра след ремонта. Милион и половина километра с един автомобил, мисля че е достатъчно. Ти лично колко километра най-много си навъртял на един автомобил?Коментиран от #15, #21
10:40 04.01.2022
11 Не ви ли омръзна
До коментар #9 от "Балон":
Има достатъчно тесли на 10 години, за да говориш за пет годишен живот на електромобилите. Има и достатъчно предприятия за рециклиране на литиево-йонни батерии, които вече достигат над 90% повторно използване на материалите и продължават да увеличават процента. Особено предвид цените на материалите.10:42 04.01.2022
12 Boxer EZ 3.0
Коментиран от #22, #23
10:53 04.01.2022
13 DrivingPleasure
10:54 04.01.2022
14 555
10:54 04.01.2022
15 Plameni
До коментар #10 от "Въпрос на късмет":
Оня норвежец който взриви своята Тесла явно е нямал късмет, 23000$ за смяна на батерия ИМА доста случай и цени над 16000$ за смянаКоментиран от #37
10:58 04.01.2022
16 ВРАГ НА НАРОДА
11:01 04.01.2022
17 kkk
За справка- у Немция данъка за 2000 кубика дизел изкаран днес от магазина е €1900 + има горница за всеки грам сажди над 95 и реално данъка си отива на €2000... Тоест за 10г. се спестяват €20 000 + онези около €6000 начална субсидия и икономията става €26 000 + почти никаквите разходи за поддръжка и ВЪПРЕКИ това електричките пак излизат по-скъпи... Разбира се някакви недоразумения на ток с пробег от 150км. ще излизат по-евтино от кола с ДВГ, но отдавна дори и германеца трудно си позволява отделна кола само за каране в града.
И тук идва забавното- "икономията" от €26 000 като субсидия и опрощаване на данък излиза от джоба на всеки германец + вече безплатни зарядни станции НЯМА + цената на 100км. на ток се равнява на разход от 8/100 бензин + желаещи да купят 10 годишна електричка НЯМА + след 10-на години батерията ще е за смяна, а цената за батерията на Тесла еС е скромните €16 000
Коментиран от #42
11:01 04.01.2022
18 Наркос
11:03 04.01.2022
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Комунизъм
До коментар #6 от "Бръм":
Е кск да не е вярно 9000 субсидия, без мито без данъци, безплстен паркинг, огромен акциз на бензина, субсидия за тока и после било на кантар ама мааалко по-евтино. Е хайде да обърнем пирамидата да видим?11:12 04.01.2022
21 Смешки
До коментар #10 от "Въпрос на късмет":
Хахаха ние сякаш не сме виждали по 3 повтарям три сменени пакета батерии. Даваш ми един пример а насреща 1000 обратно. Освен това какво означава работеща батерия? Да тя работи ама пада като камък от скала.Коментиран от #36
11:14 04.01.2022
22 Комунизъм
До коментар #12 от "Boxer EZ 3.0":
Е добър ден. Първо плащаш зс субсидията нали не мислиш че идва от небето? После плащаш за акциза на бензина който ползваш. После плащаш с данъци за подръжка на пътя а те не плащаш щото левитират 😊.11:20 04.01.2022
23 Niknay
До коментар #12 от "Boxer EZ 3.0":
Това казвам и аз - виж какъв еко протест има в Нови Сад срещу планове за добив на лиций от фирма Рио Тинто ...Коментиран от #26
11:20 04.01.2022
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Ти си
До коментар #4 от "James 🇺🇸":
Колега , ADAC е немското СБА експертизите и статистиките им са винаги обективни ! Друг е момента че анализа тук е на DW . Чети и не се изказвай неподготвен и първосигнално !11:30 04.01.2022
26 Катастрофа
До коментар #23 от "Niknay":
Добивът на Литий е едно от най-мръсното производство. Изисква се много вода която се замърсява. След добивът на Литий големи зони направо остават мъртви завинаги. На огромни територии като Австралия и Аржентина е ОК но в Нови Сад? Тея добре ли са?Коментиран от #29
11:31 04.01.2022
27 ………
11:31 04.01.2022
28 Ти си
11:34 04.01.2022
29 NikNay
До коментар #26 от "Катастрофа":
Алчноста ще затрие света .....11:38 04.01.2022
30 Голямата лъжа.
Коментиран от #39
11:39 04.01.2022
31 ………
Коментиран от #32
11:41 04.01.2022
32 Мораториум
До коментар #31 от "………":
А тока промишлен ли ти е??? Или си джиткаш на мораториумче?Коментиран от #35
11:50 04.01.2022
33 Turbo
Интересно ми е кой мало умник в България ще си купи електромобил втора употреба с остатъчна стойност близка до 0 и ще се набута със скъп ремонт или подмяна на батерията и огромни разходи за екологично бракуване.Все едно аз да си подменям ДВГ на колата на 160 000 км и да твърдя,че ми е мноооого изгодно хахахаха електромобила се изплащал,как не елекрофилска мечта.
12:02 04.01.2022
34 Какво виждат очите ми
12:53 04.01.2022
35 ………
До коментар #32 от "Мораториум":
Не, тока ми е от фотоволтаик. И дори продавам излишния на такива като теб дето много философстват. Забравих да ти кажа, че освен ддс-то ми връщат и акциза на нафтата, но пак предпочитам теслата и дори ми е по-евтина от мерцедеса.Коментиран от #40
13:28 04.01.2022
36 Колко да пада батерията
До коментар #21 от "Смешки":
След като рекорда на Гинес беше постигнат през 2019 година за 1 милион километра, а оттогава насам с падащата батерия същия този е навъртял още половин милион километра. Ти колко километра навъртя от 2019-а досега? Все избягвате този въпрос? За колко години въртиш половин милион километра?Коментиран от #41
13:29 04.01.2022
37 За никой не е тайна
До коментар #15 от "Plameni":
Че първите батерии на Tesla имаха проблеми и както виждаш дори този с рекордите на Гинес ремонтира своята батерия на половин милион километра, но след като отстраниха детските болести на батерията напълно гаранционно, вече мина цял милион с ремонтираната, а не с нова батерия. Този ако не беше спал осем години да му ремонтират гаранционно батерията, нямаше да я взривява.Коментиран от #43
13:31 04.01.2022
38 ………
13:42 04.01.2022
39 kkk
До коментар #30 от "Голямата лъжа.":
Буквално ЕДИНСТВЕНОТО решение е хибриди тип range extender където имаш два ел. мотора на предна и задна ос и малък бензинов двигател който е САМО и ЕДИНСТВЕНО генератор на ток за батериите и НЕ ЗАДВИЖВА пряко колелата.Китайците от няколко години тръгнаха натам и уцелиха правилната посока- имам сигурно 15 000км. направени с LI ONE в Китай и изключвайки смешната му цена от $50-55 000, буквално ДОЖИВОТНА гаранция (но само за първият собственик) и качеството което е недостижимо и за Мерцедес за $120 000 това е реално единственият тип автомобил който има бъдеще. На батерия спокойно изминава 130км., а на бензин гори 6/100 и ей ти уловката- в Европа безплатните зарядни изчезнаха почти напълно и зареждането на електричките с ток се равнява на разход от 7-8/100 бензин. Тоест единственият смисъл от електричка се появява ако караш малко и зареждаш вкъщи на нощната тарифа, но така ще заредиш максимум за 150км.- трябва ли ти повече пробег ще си плащаш като всеки друг. И тук излиза ползата от Range extender-а с който хем имаш 130-150км. изцяло на ток (и можеш да го заредиш до 100% вечер вкъщи), хем си независим от контакта и всеки момент можеш да направиш и 3 000, и 5 000км. без да ти пука от нищо- зареждаш бензин и си гледаш кефа...
14:00 04.01.2022
40 Мораториум
До коментар #35 от "………":
И един мармот😊😊😊😊. Вечерта се връщаш от работа палиш фотоволтаика и пей сърце😄. Смешко.14:15 04.01.2022
41 Скафандър
До коментар #36 от "Колко да пада батерията":
Колега остави го този, тази Тесла я знам редовно ходи до Луната и се връща с товари това са 280 000 км в едната посока нищо не знаят.14:17 04.01.2022
42 Pesho
До коментар #17 от "kkk":
Данъкът на 2.0 дизел в Бавария е 300 евро, на еквивалентен бензин - 100.14:51 04.01.2022
43 Plameni
До коментар #37 от "За никой не е тайна":
Също за никой не е тайна че Тесла излизат от завода със стари и дефектни батерии15:11 04.01.2022
44 filo
Коментиран от #45
15:27 04.01.2022
45 Има ток
До коментар #44 от "filo":
Ааа споко ток ще има много, нали е свободен пазар. Като стане един 1кВ 1 лев ще разбереш няма ли ток. А ако и тогава не стига при 1 евро повярвай ми ток ще има.15:55 04.01.2022
46 Ванко
Коментиран от #48
16:36 04.01.2022
47 DADAC
17:34 04.01.2022
48 kkk
До коментар #46 от "Ванко":
Ще го кажа простичко- ТеслИ съм карал още преди повече тук да са виждали на картинка. Имам безобразно много пробег с тея боклуци у ФАЩ- гарантирано над 100 000 мили съм направил. И изводът освен, че са боклук (но пък като ти е безплатен суперчарджа и караш буквално една от първите 300 ТеслИ еС у света много неща забравяш) който не си заслужава и 60% от цената е много прост:Обещаните да кажем 310мили/500км. са постижими само пролет и есен (без климатик, парно, подгрев седалки, чистачки и т.н.), през деня (без фарове и други лампички) и със скорости НЕ ПО-ВИСОКИ от 55 мили или 90км/ч. Всичко друго рязко сваля пробега:
Климатик лятото- минус 25-30 мили общо, а ако караш на къси разстояния и над 50 мили ги пиши бегали.
Парно зимата, подгреви и т.н. нормални за студа неща- минус 50 мили, на къси разстояния и 80 мили се изпаряват.
Отопление за батерията зимата- дръж тея минус 30 мили
Решиш да накажеш някой клоун на светофара- всяко рязко ускорение ти сваля 2-3 мили
Магистрални скорости- буквално са убийствени и виждаш как при 80-85мили/час си изминал 3 мили, а оставащият ти пробег пада с 8-9 мили.
Реалистичните цифри (без оглед ТеслЪ или друга електричка) са от 100кВт да получите гарантирани около 300-310км. пробег без да ви пука за нищо- обещанията за разход от около 20кВт/100км. са само фантазия и са неизпълними в реалния свят. Ако някой го устройва да плаща над €100 бона за да има 300км. пробег и да е вързан за щепсела- да отива и да си купа електри
18:27 04.01.2022
49 шопендар
Коментиран от #50, #51
18:40 04.01.2022
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 kkk
До коментар #49 от "шопендар":
Лъжливо недоразумение, ей ти оферта- утре летим за Швабия при братчеда който има тяхно гражданство и като не успее нито да си купи ТеслЪ с €10 000 субсидия, нито му изградят зарядното у къщата, нито зарежда където си иска, нито зарежда за 20 мин. до 100% (жокер- от 80% до 100% отнема над 45мин. БЕЗ ОГЛЕД дали е бързо зарядното или не) ще извадиш от джоба по €35 000 за всяко едно от обещаните от теб неща които НЕ СА СЕ СЛУЧИЛИ.Ако някое от тези 4 неща горе се случи аз ти давам по €35 000 за всяко, ако се случат и 4-те получаваш още €300 000 бонус.
На кое име да поръчам билетите?
19:41 04.01.2022
52 Model 3
Коментиран от #53
20:18 04.01.2022
53 Дизела
До коментар #52 от "Model 3":
Карам по около 100000 км годишно, както и много мой колеги в дребния и среден бизнес,в производството,транспорта,търговията,услугите.Това са доста хора,които с това си вадят хляба,не се возят за удоволствие.21:16 04.01.2022
54 PLAID
До коментар #9 от "Балон":
Не 5 а 20 (двадесет) години, другаря, е животът на литиевите клетки, произведени след 2012 година с активно термоуправление (Tesla) и BMS (battery management system). Искаш ли вързано за няколко бонбона? Ще изгориш като фас на течение ако заложиш на твойта версия :D Офертата важи за всеки навитак тук. Има си методи за диагностика на 10-годишни батерии, каквито тук не липсват. Удряте пачката в масата и правиме показното.Коментиран от #57
02:23 05.01.2022
55 PLAID
До коментар #9 от "Балон":
Никой не премълчава, другаря, просто ти, като всички тук, не си в час. Northvolt Ett се казва Гигафабриката за производство и рециклиране на батерии от 100% използвани суровини в Шелефтео, Швеция. Най-голямата в Европа. Годишен капацитет: 4 Гигаватчаса.Коментиран от #56
02:27 05.01.2022
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Гунчо
До коментар #54 от "PLAID":
Какво означава живот бе Гунчо, живот на системи живот ли е?09:14 05.01.2022
58 Радев
14:38 05.01.2022
59 Чипът
00:57 08.01.2022
60 МалкоЛогика
Коментиран от #62
20:43 18.01.2022
61 Ламбо
До коментар #3 от "Азазел":
Използват translate на google .11:27 21.01.2022
62 Ламбо
До коментар #60 от "МалкоЛогика":
Тъпа българска логика , като не можем да ги направим по-евтини , дай да прецакаме другите .11:29 21.01.2022
63 Димов
15:43 02.08.2022