Отидете към основна версия

51 121 48

Таксѝта и мотоциклети в "бус лентите"

  • бус ленти-
  • таксита-
  • мотоциклети-
  • градски транспорт

Смятате ли, че с такава мярка задръстванията ще намалеят, придвижването ще е по-безопасно и ще дишаме по-чист въздух?

Факт е, че за разлика от всичко останало, от няколко години насам, градският транспорт в столицата и в големите градове на България се развива в правилна посока. Факторите за тази положителна крива са много, като един от тях е създаването на т.нар. "бус ленти". Именно те облекчиха значително предвижването на наземния градски транспорт (автобуси и тролейбуси), като сега те могат да се движат по график.

Предвид въпросното облагородяване на градската инфраструктура обаче, се случи нещо, което едва ли са очаквали отговорните хора от общините - задръстванията станаха по-големи, особено тези в София. Причините за трафика са няколко, като една от тях, при това - основна, е обособяването на въпросните "бус ленти".

А такива вече има на почти всички булеварди в София, което може би е добре за градския транспорт, но определено се отразява зле на ползвателите на лични моторни превозни средства. В същото време тези ленти са слабо натоварени предвид трафика на градския транспорт и като цяло не се използват пълноценно.

Идеята, която се опитваме да предложим, не е наша. Такива практики има в много страни по света - Англия, Полша, Португалия и др. А те са: Трафикът в тези бус ленти да се уплътни повече, без това да пречи на градския транспорт, като това става с ползването им и от други превозни средства, без това да става с цената на нарушения, каквато е практиката в момента у нас. За целта трябва да бъдат изменени две неща: Да има по-строг контрол от страна на органите (което вече е факт), както и да се променят правилата за движение в "бус лентите".

Ясно е, че конвенционалните автомобили не могат да се движат в "бус лентите", но не смятате ли, че би могло да се разреши ползването им от друг вид градски транспорт. Става дума за таксѝтата. Ако им се позволи да се движат в бус лентите, това ще доведе до по-ниски сметки за потребителите на този вид транспорт, както и до по-бързо предвижване, а наред с това ще се облекчи трафика в платната извън въпросните "бус ленти". По последни данни, таксѝтата в столицата са над 8 000, но тези 8 000 коли се движат почти непрекъснато.

Има и друг проблем, свързан с използването на таксѝтата. На по-малки булеварди и улици, където има обособена "бус лента" на практика, без да се наруши законът е невъзможно да се "хване" таксѝ. Няма и как да кажете на шофьора на таксѝто да спре на място, където желаете да слезете. За да се случи това, без да се нарушават правилата, таксиметровата кола трябва да спре на средата на пътя, защото по сега действащите правила таксѝто няма право да навлезе в "бус лентата".

И тук не говорим за булеварди, като "Цариградско шосе". Става дума за малките булеварди и улици в центровете на големите градове, където са обособени въпросните "бус ленти". Един от много примери за този парадокс е столичният булевард "Евлоги и Христо Георгиеви" в частта му от ул. "Граф Игнатиев" до ул. "Фритьоф Нансен". Там на практика не можете да наемете таксѝ без то да наруши сега действащите правила.

А всичко това би могло да се случи, без да се нарушава графикът на градския транспорт. Според нас положението в момента е значително по-лошо, защото забраната за движение в "бус лените" не се спазва, макар наличието на камери в тези зони. А задръстванията се увеличават и дори градския транспорт страда повече.

Има и още един вид транспорт, който безпроблемно би могъл да се движи в "бус лентите". Те могат да се използват и от мотоциклетите, без това да се отрази в негативен план на градския транспорт. Именно там е най-безопасното място за тях, а и ще облекчи останалите участници в движението, които, към днешна дата, непрекъснато трябва да са нащрек за "промушващи" се между платната мотоциклетисти.

А със стимулиране на този вид транспорт (скутери и мотоциклети), страни като Испания, Италия, Гърция и много други, облекчават градския трафик, което през топлите месеци на годината може да се случи и у нас. Съгласете се, че ще е е далеч по-безопасно ако мотоциклетите имат право да се движат в "бус лентите".

В момента обаче това не е разрешено, като единствено глобите, събирани от КАТ, се увеличават, но какво от това - ние, обикновените граждани, не се придвижваме по-бързо и по-лесно. За това ви питаме: Трябва ли таксѝтата и мотоциклетите да имат право да се движат в "бус лентите"?

Статията, заедно с резултатите от анкетата с вашите мнения ще бъде изпратена до министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев, както и до столичния кмет Йорданка Фандъкова. Според нас, законово това трябва да се реши първо на общинско ниво, а след това да се мисли за промяна и в Закона за движение по пътищата. Но как, дали и кога ще се случи това - "топката" е в ръцете на властимащите.

Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 128 гласа.

Свързани новини

Анкета

Одобрявате ли искането ни в "бус лентите" да са движат превозните средства на градския транспорт, такситата и мотоциклетите?
С подкрепата на
mobile.bg