36 77147

Таксѝта и мотоциклети в "бус лентите"

  • бус ленти-
  • таксита-
  • мотоциклети-
  • градски транспорт

Смятате ли, че с такава мярка задръстванията ще намалеят, придвижването ще е по-безопасно и ще дишаме по-чист въздух?

Таксѝта и мотоциклети в "бус лентите" - 1

Факт е, че за разлика от всичко останало, от няколко години насам, градският транспорт в столицата и в големите градове на България се развива в правилна посока. Факторите за тази положителна крива са много, като един от тях е създаването на т.нар. "бус ленти". Именно те облекчиха значително предвижването на наземния градски транспорт (автобуси и тролейбуси), като сега те могат да се движат по график.

Предвид въпросното облагородяване на градската инфраструктура обаче, се случи нещо, което едва ли са очаквали отговорните хора от общините - задръстванията станаха по-големи, особено тези в София. Причините за трафика са няколко, като една от тях, при това - основна, е обособяването на въпросните "бус ленти".

А такива вече има на почти всички булеварди в София, което може би е добре за градския транспорт, но определено се отразява зле на ползвателите на лични моторни превозни средства. В същото време тези ленти са слабо натоварени предвид трафика на градския транспорт и като цяло не се използват пълноценно.

Таксѝта и мотоциклети в "бус лентите"

Идеята, която се опитваме да предложим, не е наша. Такива практики има в много страни по света - Англия, Полша, Португалия и др. А те са: Трафикът в тези бус ленти да се уплътни повече, без това да пречи на градския транспорт, като това става с ползването им и от други превозни средства, без това да става с цената на нарушения, каквато е практиката в момента у нас. За целта трябва да бъдат изменени две неща: Да има по-строг контрол от страна на органите (което вече е факт), както и да се променят правилата за движение в "бус лентите".

Ясно е, че конвенционалните автомобили не могат да се движат в "бус лентите", но не смятате ли, че би могло да се разреши ползването им от друг вид градски транспорт. Става дума за таксѝтата. Ако им се позволи да се движат в бус лентите, това ще доведе до по-ниски сметки за потребителите на този вид транспорт, както и до по-бързо предвижване, а наред с това ще се облекчи трафика в платната извън въпросните "бус ленти". По последни данни, таксѝтата в столицата са над 8 000, но тези 8 000 коли се движат почти непрекъснато.

Има и друг проблем, свързан с използването на таксѝтата. На по-малки булеварди и улици, където има обособена "бус лента" на практика, без да се наруши законът е невъзможно да се "хване" таксѝ. Няма и как да кажете на шофьора на таксѝто да спре на място, където желаете да слезете. За да се случи това, без да се нарушават правилата, таксиметровата кола трябва да спре на средата на пътя, защото по сега действащите правила таксѝто няма право да навлезе в "бус лентата".

Таксѝта и мотоциклети в "бус лентите"

И тук не говорим за булеварди, като "Цариградско шосе". Става дума за малките булеварди и улици в центровете на големите градове, където са обособени въпросните "бус ленти". Един от много примери за този парадокс е столичният булевард "Евлоги и Христо Георгиеви" в частта му от ул. "Граф Игнатиев" до ул. "Фритьоф Нансен". Там на практика не можете да наемете таксѝ без то да наруши сега действащите правила.

А всичко това би могло да се случи, без да се нарушава графикът на градския транспорт. Според нас положението в момента е значително по-лошо, защото забраната за движение в "бус лените" не се спазва, макар наличието на камери в тези зони. А задръстванията се увеличават и дори градския транспорт страда повече.

Има и още един вид транспорт, който безпроблемно би могъл да се движи в "бус лентите". Те могат да се използват и от мотоциклетите, без това да се отрази в негативен план на градския транспорт. Именно там е най-безопасното място за тях, а и ще облекчи останалите участници в движението, които, към днешна дата, непрекъснато трябва да са нащрек за "промушващи" се между платната мотоциклетисти.

Таксѝта и мотоциклети в "бус лентите"

А със стимулиране на този вид транспорт (скутери и мотоциклети), страни като Испания, Италия, Гърция и много други, облекчават градския трафик, което през топлите месеци на годината може да се случи и у нас. Съгласете се, че ще е е далеч по-безопасно ако мотоциклетите имат право да се движат в "бус лентите".

В момента обаче това не е разрешено, като единствено глобите, събирани от КАТ, се увеличават, но какво от това - ние, обикновените граждани, не се придвижваме по-бързо и по-лесно. За това ви питаме: Трябва ли таксѝтата и мотоциклетите да имат право да се движат в "бус лентите"?

Статията, заедно с резултатите от анкетата с вашите мнения ще бъде изпратена до министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев, както и до столичния кмет Йорданка Фандъкова. Според нас, законово това трябва да се реши първо на общинско ниво, а след това да се мисли за промяна и в Закона за движение по пътищата. Но как, дали и кога ще се случи това - "топката" е в ръцете на властимащите.

Таксѝта и мотоциклети в "бус лентите"


Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 120 гласа.

Анкета

Одобрявате ли искането ни в "бус лентите" да са движат превозните средства на градския транспорт, такситата и мотоциклетите?
С подкрепата на
mobile.bg


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 bVlgari

    89 52 Отговор
    Съгласен съм.Такситата са част от градското придвижване.Далеч по-евтино би било за клиентите им,да не чакат в задръстването.Може би,от гледна точка на безопастност,моторите също биха имали предимство в бус лентата,вместо да кръжат отляво или отдясно между колите.

    Коментиран от #8, #29

  • 2 Става...

    71 56 Отговор
    Във Валенсия е така, удобно е за всички... !
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.


  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Вие господине

    40 52 Отговор
    Имат зелена светлина такситата и моторие да се движат във бус лентите🟢🏍️🟢🚕🟢🛣️🏙️🌆🌇🌃
  • 7 dsррве

    61 47 Отговор
    ами те моторите и без това си карат в бус лентите, защото камерите снимат отпред, а те нямат номер там и не им дреме. Ное факт, че 2 ленти са задръстени, а бус лентата седи празна. Откакто го въведоха това, нормално се увеличиха задръстванията.

    Коментиран от #13

  • 8 И да и не

    40 45 Отговор

    До коментар #1 от "bVlgari":

    Такситсата гледат да ти изцоцат колкото повече могат пари за престоя вътре, така че за тях е по-изгодно да стоят ня място в задръстването, нали машинката цъка. Ако стоят на стоянката няма пари. А виж другото вече, че на клиента ще му излезе по-бързо придвижването вече е факт. Но таксиджиите ще си кажат, как така, хем по-бързо хем по-малко ще платиш. И ще измислят такса "бус лента". Така че евтиното пак избяга.

    Коментиран от #17

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Име

    40 90 Отговор
    Много точна статия на радо Славчев - точно в десетката. Такива инициативи трябва да има от медиите, а да видим дали властимащите кще направят нещо. Нали уж са ЗА промяната

    Коментиран от #14

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Б А Й Х @ Й ‼️

    28 32 Отговор

    До коментар #7 от "dsррве":

    Факт! Във Варна има на няколко места БУС ленти дълги по ..... 300(ТРИСТА) метра ! А има кръстовище на което БУС лентата стои празна .... а автобусите са в другите две , защото им предстои завой към друг булевард‼️
  • 14 Б А Й Х @ Й ‼️

    51 3 Отговор

    До коментар #10 от "Име":

    Добре е същите медии да подхванат инициатива "може ли ел.скутерите да гонят пешеходците по тротоарите?" ‼️‼️‼️

  • 15 Триете истината

    3 3 Отговор
    !!!!

    Коментиран от #38

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Гневен

    9 12 Отговор

    До коментар #8 от "И да и не":

    Заради такива дърдорковци сме такава държава
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Гневен

    15 34 Отговор
    Снимката, с която си илюстрирал дава точно това пояснение. Това е бус лента само в посочените на табелата часове. В другото време е за всички МПС - та. И да спомена, че в повечето случаи се паркира нощно време в лентата.
  • 20 НапраВо

    29 4 Отговор
    Направо пускайте и тировете да са в бус лентата :) Защо трябва да разделяш, а после да добавяш в разделеното ... просто не раздейляй и така :) Казаха, че като има зелена/синя зона и паркирането ще се оправи .... до тук добре, сега искат крайни квартали вече да имат зона ... и там ли искат да оправят паркирането или просто искат едни пари за единия въздух пред блока ?
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Е чак пък

    27 15 Отговор
    на едно място таксиджии и моторджии в бус лентите мисля че ще дойде множко.Те и едните и другите се смятат зя специални,а не като "простосмъртните обикновени автомобилисти" и направо ще се избият пред погледа на автобусните шофьори.Добре че ги няма и някогашните "маршрутки",че мазалото в бус лентите да е пълно.
  • 24 стари отхвърлени предложения

    45 6 Отговор
    Това вече го гласуваха и го отхвърлиха. И спаси софия и в общината имаше обществено обсъждане . Стари манджи

  • 25 Бай Ху (By Who)

    9 4 Отговор
    Извинете, можете ли да ми кажете от къде мога да си купя Москвич Алеко?

    Коментиран от #28

  • 26 Иво

    10 4 Отговор
    Хубави думи, но изначалният проблем с бус-лентите е това, че те са "обособени", а не "създадени" за такива. Каквато и организация да се създаде, за спазването й ще се наложи наистина строг и постоянен контрол, какъвто поне на доста места извън София няма. Виж обаче съвсем различно ще е да се създаде още една пътна лента към платното, която специално да е създадена за това. Уви, в никой център не може да се получи.
  • 27 1334

    6 5 Отговор
    С този трафик в големите градове, как да става придвижването. За мотоциклети и велосипеди, без таксита.
  • 28 Баро

    6 5 Отговор

    До коментар #25 от "Бай Ху (By Who)":

    Звъннои на путин
  • 29 СМОГ

    39 17 Отговор

    До коментар #1 от "bVlgari":

    НЕ! Правото на бързо придвижване принадлежи на мнозинството. Което е в градския транспорт. А като си оборудват автопарка с коли без емисии, да поискат преразглеждане. Сега точно на какво отгоре? Някой си бил платил такси и става Папата?
  • 30 БМВ R

    9 6 Отговор
    Само мотори и таксита,автобусите при останалите.
  • 31 ШИШО БАКШИШО

    11 35 Отговор
    На всякъде в бяла европа такситата са в бус лентата в закона няма понятие бус лента, лента за движение превозни средства за обществен превоз от редовните линий (сега съм редовната линия орлов мост- младост 3
  • 32 Нане

    15 5 Отговор
    бакшиши и откачалки ще стане интересно
  • 33 3333

    11 6 Отговор
    Абсолютно безсмислено - няма такси с клиент, което да иска да стигне бързо до крайното назначение. Следователно там ще се мотаят единствено опитващи се да спестят стотинки празни таксита, каращи неадекватно, което е истински проблем за движението.
  • 34 Балтията

    8 4 Отговор
    До кога ще се надгражда каруцарската вакханалия в София, въведена от банкянския селски шоп-сърбоман, прост каруцар, крадлив лъжец и Мата-Хари-кypвap БОКо-тиквата?! Безобразията, безредието и беззаконието в София са практикуват и налагат от БКП-ГЕРБ и ДС-МВРо партийно назначените некадърни крадливи и корумпирани чиновници! Най-вече в обшинското строителство, транспорт, енергетика, образование, здравеопазване, ......!
  • 35 европеец

    7 9 Отговор
    В БГ ще почнат да стават задръствания и в бус лентите! Абсолютно съм против! Една от причините да пускат САМО автобуси, е че именно градският транспорт трябва да е най-бърз, барем баровците с беемвенцата да спрат да ги търкалят по центъра! А за самоубойците с мотори съвсем съм против - ще почнат да изпреварват и от ляво и от дясно и ще се самоубиват" още по-успешно
  • 36 Край

    7 2 Отговор
    Споко бе. Путин оправи Ковита. Сега ще оправи и трафика. При 6 лв. за литър дизел/бензин ще караме ролери по Цариградско и бул. България.
  • 37 Honda VFR800

    5 1 Отговор
    ние и сега си ги ползваме бус лентите :) Просто гледаме камерите и като стигнем тези дето снимат в гръб минаваме в лявата лента и после пак обратно в бус лентата. А тези дето имат скриващи се номер просто ги скриват като минават през снимащите в гръб и после пак ги показват.
  • 38 Изтриван Дон Кихот

    3 0 Отговор

    До коментар #15 от "Триете истината":

    Истината ,не е това ,което беше Санчо...Истината ,днес е в ...парите ,които получаваш за да я ...изтриваш .Факт е !
  • 39 Наблюдател 1

    6 2 Отговор
    И велосипедни ленти има. Тях пък никой не ги ползва.
  • 40 Я Па Я

    5 3 Отговор
    Не ми е ясно защо повечето хора са гласували с НЕ? Явно не са чели статията или им е кеф да си висят в задръстване.
    Нищо ново няма да открият тукашните калинки, просто трябва да вземат най-доброто от света. Зелени вълни, кръгови, спирките на градския транспорт да са изнесени в дясно от платното, маркировка адекватна...и ти.
    Също така да може с Б категория да се карат мотори и скутери до 125 кубика.
  • 41 Иван

    2 7 Отговор
    Когато държавата национализира частните таксиметрови компании- да ги пуска в бус лентите.
    Ако такситата и моторите влезнат там градският транспорт ще се забави.
    Това са ленти за градски транспорт, за масово придвижване на хората, не за избрани собственици на компании, возещи по 1 човек вътре.
    А за мотори не говорете изобщо. Всички карат с много превишена скорост, всички карат опасно между колите, всички обичат адреналин в големи количества като нарко.мани. Не ми говорете за някои си градове някъде, който е пътувал ще потвърди, че на запад моторите стоят в задрустването с колите и не карат като ц.игани с чужд портфейл.
    РЕГИСТРАЦИЯ ПОД НЯКАКЪВ ВИД НА ПРЕДНАТА ЧАСТ НА ВСИЧКИ МОТОРИ, ПОВЕЧЕ КОНТРОЛ И най-вече адекватно обособени бус ленти, а не 50м парчета тук и там.
    Една проста промяна за качване и слизане в и от такситата би била по-адекватна - обособени места за това нещо с камери и регламентиран престой.

    По-добре да говорят за безумното поведение на всички микробуси доставчици, които в момента са нивото на БАКШИШИТЕ (нарочно го казвам така) от преди 15 години.

    Коментиран от #42, #44

  • 42 Трите топки

    4 2 Отговор

    До коментар #41 от "Иван":

    Иване, Иванеее, кой къде те хване...
  • 43 kkk

    5 1 Отговор
    Всички ревящи срещу идеята да опитат да мислят малко... Само една важна подробност е нужна- такситата да се движат там САМО КОГАТО СА С КЛИЕНТ. И да се направи само в час пик сутрин и вечер...
  • 44 333

    3 0 Отговор

    До коментар #41 от "Иван":

    Виждал си ти запад през крив макарон. Във Франция ако не оставиш място в дясно за минаване в задръстването, ще ти изкривят вратата на каруцата със шутове. И велосипедистите, и мотористите. В Гърция, в Италия, в Испания, в Англия не съм виждал моторист да стои в задръстване с колите. Дори в Германия е разрешено при спрели коли. ПО ЗАКОН! Това, че не всички го правят там и в Германия по-рядко се прави е факт. Но е РАЗРЕШЕНО.
  • 45 ОВ 4444 АР

    1 3 Отговор
    Не, категорично! В България са необходими ясни правила кое е бяло и кое черно, както и санкции за нарушителите.
  • 46 Диасатоттитотоо

    1 0 Отговор
    Иване Иване кой-те хване голям кеф да му стане
  • 47 Стойка

    21 2 Отговор
    Много едностранчива статия! Опитва се да внуши на всички една определена теза, явно изгодна на един автомобилен сайт, който има близки отношения с една таксиметрова компания. И въпреки това очевидно не успява съвсем да промие мозъка на 55% от аудиторията. Нека сега авторът изпрати тези данни на министъра или да се извини за пропагандата!