Факт е, че за разлика от всичко останало, от няколко години насам, градският транспорт в столицата и в големите градове на България се развива в правилна посока. Факторите за тази положителна крива са много, като един от тях е създаването на т.нар. "бус ленти". Именно те облекчиха значително предвижването на наземния градски транспорт (автобуси и тролейбуси), като сега те могат да се движат по график.
Предвид въпросното облагородяване на градската инфраструктура обаче, се случи нещо, което едва ли са очаквали отговорните хора от общините - задръстванията станаха по-големи, особено тези в София. Причините за трафика са няколко, като една от тях, при това - основна, е обособяването на въпросните "бус ленти".
А такива вече има на почти всички булеварди в София, което може би е добре за градския транспорт, но определено се отразява зле на ползвателите на лични моторни превозни средства. В същото време тези ленти са слабо натоварени предвид трафика на градския транспорт и като цяло не се използват пълноценно.
Идеята, която се опитваме да предложим, не е наша. Такива практики има в много страни по света - Англия, Полша, Португалия и др. А те са: Трафикът в тези бус ленти да се уплътни повече, без това да пречи на градския транспорт, като това става с ползването им и от други превозни средства, без това да става с цената на нарушения, каквато е практиката в момента у нас. За целта трябва да бъдат изменени две неща: Да има по-строг контрол от страна на органите (което вече е факт), както и да се променят правилата за движение в "бус лентите".
Ясно е, че конвенционалните автомобили не могат да се движат в "бус лентите", но не смятате ли, че би могло да се разреши ползването им от друг вид градски транспорт. Става дума за таксѝтата. Ако им се позволи да се движат в бус лентите, това ще доведе до по-ниски сметки за потребителите на този вид транспорт, както и до по-бързо предвижване, а наред с това ще се облекчи трафика в платната извън въпросните "бус ленти". По последни данни, таксѝтата в столицата са над 8 000, но тези 8 000 коли се движат почти непрекъснато.
Има и друг проблем, свързан с използването на таксѝтата. На по-малки булеварди и улици, където има обособена "бус лента" на практика, без да се наруши законът е невъзможно да се "хване" таксѝ. Няма и как да кажете на шофьора на таксѝто да спре на място, където желаете да слезете. За да се случи това, без да се нарушават правилата, таксиметровата кола трябва да спре на средата на пътя, защото по сега действащите правила таксѝто няма право да навлезе в "бус лентата".
И тук не говорим за булеварди, като "Цариградско шосе". Става дума за малките булеварди и улици в центровете на големите градове, където са обособени въпросните "бус ленти". Един от много примери за този парадокс е столичният булевард "Евлоги и Христо Георгиеви" в частта му от ул. "Граф Игнатиев" до ул. "Фритьоф Нансен". Там на практика не можете да наемете таксѝ без то да наруши сега действащите правила.
А всичко това би могло да се случи, без да се нарушава графикът на градския транспорт. Според нас положението в момента е значително по-лошо, защото забраната за движение в "бус лените" не се спазва, макар наличието на камери в тези зони. А задръстванията се увеличават и дори градския транспорт страда повече.
Има и още един вид транспорт, който безпроблемно би могъл да се движи в "бус лентите". Те могат да се използват и от мотоциклетите, без това да се отрази в негативен план на градския транспорт. Именно там е най-безопасното място за тях, а и ще облекчи останалите участници в движението, които, към днешна дата, непрекъснато трябва да са нащрек за "промушващи" се между платната мотоциклетисти.
А със стимулиране на този вид транспорт (скутери и мотоциклети), страни като Испания, Италия, Гърция и много други, облекчават градския трафик, което през топлите месеци на годината може да се случи и у нас. Съгласете се, че ще е е далеч по-безопасно ако мотоциклетите имат право да се движат в "бус лентите".
В момента обаче това не е разрешено, като единствено глобите, събирани от КАТ, се увеличават, но какво от това - ние, обикновените граждани, не се придвижваме по-бързо и по-лесно. За това ви питаме: Трябва ли таксѝтата и мотоциклетите да имат право да се движат в "бус лентите"?
Статията, заедно с резултатите от анкетата с вашите мнения ще бъде изпратена до министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев, както и до столичния кмет Йорданка Фандъкова. Според нас, законово това трябва да се реши първо на общинско ниво, а след това да се мисли за промяна и в Закона за движение по пътищата. Но как, дали и кога ще се случи това - "топката" е в ръцете на властимащите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 bVlgari
Коментиран от #8, #29
10:10 16.05.2022
2 Става...
10:11 16.05.2022
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Вие господине
10:26 16.05.2022
7 dsррве
Коментиран от #13
10:31 16.05.2022
8 И да и не
До коментар #1 от "bVlgari":
Такситсата гледат да ти изцоцат колкото повече могат пари за престоя вътре, така че за тях е по-изгодно да стоят ня място в задръстването, нали машинката цъка. Ако стоят на стоянката няма пари. А виж другото вече, че на клиента ще му излезе по-бързо придвижването вече е факт. Но таксиджиите ще си кажат, как така, хем по-бързо хем по-малко ще платиш. И ще измислят такса "бус лента". Така че евтиното пак избяга.Коментиран от #17
10:42 16.05.2022
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Име
Коментиран от #14
10:45 16.05.2022
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #7 от "dsррве":
Факт! Във Варна има на няколко места БУС ленти дълги по ..... 300(ТРИСТА) метра ! А има кръстовище на което БУС лентата стои празна .... а автобусите са в другите две , защото им предстои завой към друг булевард‼️11:00 16.05.2022
14 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #10 от "Име":
Добре е същите медии да подхванат инициатива "може ли ел.скутерите да гонят пешеходците по тротоарите?" ‼️‼️‼️11:02 16.05.2022
15 Триете истината
Коментиран от #38
11:11 16.05.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Гневен
До коментар #8 от "И да и не":
Заради такива дърдорковци сме такава държава11:39 16.05.2022
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Гневен
11:48 16.05.2022
20 НапраВо
11:52 16.05.2022
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Е чак пък
12:28 16.05.2022
24 стари отхвърлени предложения
13:22 16.05.2022
25 Бай Ху (By Who)
Коментиран от #28
13:58 16.05.2022
26 Иво
14:55 16.05.2022
27 1334
16:12 16.05.2022
28 Баро
До коментар #25 от "Бай Ху (By Who)":
Звъннои на путин16:27 16.05.2022
29 СМОГ
До коментар #1 от "bVlgari":
НЕ! Правото на бързо придвижване принадлежи на мнозинството. Което е в градския транспорт. А като си оборудват автопарка с коли без емисии, да поискат преразглеждане. Сега точно на какво отгоре? Някой си бил платил такси и става Папата?16:28 16.05.2022
30 БМВ R
17:06 16.05.2022
31 ШИШО БАКШИШО
17:19 16.05.2022
32 Нане
18:25 16.05.2022
33 3333
19:52 16.05.2022
34 Балтията
20:57 16.05.2022
35 европеец
21:16 16.05.2022
36 Край
22:15 16.05.2022
37 Honda VFR800
23:01 16.05.2022
38 Изтриван Дон Кихот
До коментар #15 от "Триете истината":
Истината ,не е това ,което беше Санчо...Истината ,днес е в ...парите ,които получаваш за да я ...изтриваш .Факт е !23:27 16.05.2022
39 Наблюдател 1
23:43 16.05.2022
40 Я Па Я
Нищо ново няма да открият тукашните калинки, просто трябва да вземат най-доброто от света. Зелени вълни, кръгови, спирките на градския транспорт да са изнесени в дясно от платното, маркировка адекватна...и ти.
Също така да може с Б категория да се карат мотори и скутери до 125 кубика.
02:19 17.05.2022
41 Иван
Ако такситата и моторите влезнат там градският транспорт ще се забави.
Това са ленти за градски транспорт, за масово придвижване на хората, не за избрани собственици на компании, возещи по 1 човек вътре.
А за мотори не говорете изобщо. Всички карат с много превишена скорост, всички карат опасно между колите, всички обичат адреналин в големи количества като нарко.мани. Не ми говорете за някои си градове някъде, който е пътувал ще потвърди, че на запад моторите стоят в задрустването с колите и не карат като ц.игани с чужд портфейл.
РЕГИСТРАЦИЯ ПОД НЯКАКЪВ ВИД НА ПРЕДНАТА ЧАСТ НА ВСИЧКИ МОТОРИ, ПОВЕЧЕ КОНТРОЛ И най-вече адекватно обособени бус ленти, а не 50м парчета тук и там.
Една проста промяна за качване и слизане в и от такситата би била по-адекватна - обособени места за това нещо с камери и регламентиран престой.
По-добре да говорят за безумното поведение на всички микробуси доставчици, които в момента са нивото на БАКШИШИТЕ (нарочно го казвам така) от преди 15 години.
Коментиран от #42, #44
06:56 17.05.2022
42 Трите топки
До коментар #41 от "Иван":
Иване, Иванеее, кой къде те хване...08:11 17.05.2022
43 kkk
08:25 17.05.2022
44 333
До коментар #41 от "Иван":
Виждал си ти запад през крив макарон. Във Франция ако не оставиш място в дясно за минаване в задръстването, ще ти изкривят вратата на каруцата със шутове. И велосипедистите, и мотористите. В Гърция, в Италия, в Испания, в Англия не съм виждал моторист да стои в задръстване с колите. Дори в Германия е разрешено при спрели коли. ПО ЗАКОН! Това, че не всички го правят там и в Германия по-рядко се прави е факт. Но е РАЗРЕШЕНО.09:36 17.05.2022
45 ОВ 4444 АР
11:01 17.05.2022
46 Диасатоттитотоо
11:58 17.05.2022
47 Стойка
12:19 17.05.2022
48 сашо
00:38 07.05.2024