Изключителният дизайн на италианските автомобили преди Втората световна война още тогава ги превръща в хит и до ден днешен те са изключително ценени от колекционерите на старинни возила. Сега обаче ще ви разкажем за един следвоенен модел, в който основна роля играе една друга легенда в автомобилния свят - каросерийното ателие Zagato. Съвместната дейност между компанията на Виченцо Ланча и Джани Загато ражда един шедьовър, пълното име на който звучи като титла на английски лорд. Става дума за Lancia 2500 Zagato Flaminia Sport.
Предшественик на Flaminia е Lancia Aurelia, която се произвежда от 1951 до 1958 година. Малко преди това, през 1936 година Винченцо Ланча конструира модела Aprilia, който пък предшества Aurelia, като по този начин отново се завръща към прогресивните си технически решения. Необичаен за това време е двигателят на Aprilia. Той е V-образен, изработен от лека сплав. Возията на автомобила е превъзходна. Първата Aprilia, за жалост, се качва на конвейера след смъртта на Винченцо Ланча, но концепцията с V-образен агрегат живее дълго след него.
Когато на бял свят се появява Flaminia редица италиански каросерийни ателиета се надпреварват да конструират купета за този автомобил. Carrozzeria Touring Milano и Pininfarina са сред първите предложили своите разработки на компанията Lancia. Малко по-късно на сцената се появява и Zagato, а след тяхната намеса се ражда и Zagato Flaminia Sport. Този автомобил е с възможно най-олекотеното купе и респективно най-бързият. Няколко са версиите, които Zagato предлага на пазара, като най-интересен от тях е този, оборудван с т.нар. “бърз” заден мост. За дванайсетте години на производство на модела от тази модификация са произведени само 205 екземпляра. Най-интересните варианти на купето са произведени през 1962-а и 1968 година.
Автомобилът е оборудван с V-образен шестцилиндров агрегат с обем 2 458 см3. Този мотор е заимстван от Aurelia, но благодарение на “бащата” на Flaminia, новият инженер на компанията по онова време Антонио Фесия, двигателят е значително подобрен. Основната промяна е замяната на стандартните два карбуратора Solex с три карбуратора Weber. Тяхното синхронизиране първоначално създава доста проблеми, но за кратко време нещата са изгладени. Така мощността на автомобила стига до 160 к.с. Сред специфичните особености по моторизацията особено интересено е решението за обединяване на сцеплението в един блок, но не с двигателя, а със задния диференциал. Това е т.нар. тип De Dion - схема, приложена за първи път от едноименната марка.
По този начин разпределението на теглото е отлично разпределено между двата моста, и благодарение на ниския център на тежестта автомобилът е в състояние да достигне скорост над 200 км/ч. Zagato Flaminia Sport също така е оборудвана с предни и задни дискови спирачки и ляворазположен волан. Интересен е фактът, че преди появата на този модел компанията произвежда автомобили с десен волан, защото се числи към европейските фирми, които са убедени, че водач на скоростен автомобил трябва да седи отдясно. Тази тенденция по онова време е наложена от влиятелни фирми като Hotchkiss и Talbot Lago S.A. С появата на Flaminia италианската марка окончателно започва да произвежда автомобили с ляв волан.