Според резултатите от третото тримесечие на текущата година продажбите на електрически автомобили са се увеличили със 71% в сравнение със същия период на миналата година. Това се доказва от ново глобално проучване за проследяване на продажбите на модели на пътнически електрически превозни средства от Counterpoint .
В общия обем на продажбите на електрически превозни средства, акумулаторните електрически превозни средства (BEV) заемат почти 74%, а останалите 26% са за хибридни електрически превозни средства (PHEV). Китай остава лидер на пазара в продажбата на електрически автомобили, следван от Европа и САЩ. В същото време нивото на продажбите в Китай непрекъснато расте - в сравнение с миналата година то се е увеличило с повече от 100% и надхвърли границата от 1.7 милиона коли (през третото тримесечие на 2021 г. продажбите бяха 880 000).
„Тъй като доставките на полупроводници постепенно се нормализират и наличието на суровини за батерии се подобрява, глобалните продажби на електрически превозни средства се увеличават. Сред страните Китай еднолично доминира световния пазар на електрически превозни средства. Три от петте най-продавани марки електрически автомобили идват именно от Китай. И трите марки оперират основно в Китай, което показва положително развитие на китайския пазар на електрически автомобили“, подчерта старши анализаторът Соумен Мандал.
Що се отнася до водещите компании на пазара, Tesla вече не е №1. Водещият производител при електромобилите е BYD Auto, която измести Tesla на второто място. BYD Auto доставя 537 000 електрически автомобила на клиентите, което е със 197% повече от миналата година. Три модела - BYD Song, BYD Qin и BYD Han - представляват повече от 56% от продажбите на компанията през тримесечието. Задграничните операции на BYD също се разрастват бързо; през третото тримесечие на 2022 г. компанията е продала близо 17 000 електрически превозни средства в различни региони, включително Европа, Латинска Америка, Югоизточна Азия, Близкия изток и Африка.
Глобалните продажби на Tesla през третото тримесечие на 2022 г. също са се увеличили с 43% спрямо аналогичния период на миналата година и възлизат на над 343 000. Компанията е увеличила търсенето на своите автомобили в Европа през това тримесечие. Пускането на производствената линия в завода в Берлин помогна за доставката на рекорден брой Model Y в Германия през това тримесечие. Доставките обаче не оправдаха очакванията поради недобрите логистични локации.
На трето място по продажби е компанията Wuling - спрямо миналата година търсенето на автомобили на компанията е нараснало с 31%. Моделът на марката Hongguang Mini EV остава безспорен пазарен лидер от пускането си през втората половина на 2020 година. Продажбите на мини електрически автомобили в Китай са силни, защото са евтини, отговарят на условията за субсидии и служат за определената цел, а именно - градското предвижване.
Продажбите на електрически превозни средства на Volkswagen са нараснали с 28% на годишна база и се възстановяват от спада през второто тримесечие. ID.4, ID.3 и ID.6 са най-продаваните модели на Volkswagen през тримесечието. Компанията постигна впечатляващи резултати в Китай, като продажбите ѝ на електрически превозни средства се повишиха със 79% на годишна база и с 35% нагоре спрямо тримесечието. Въпреки това, докато продажбите на марката в Европа и САЩ постепенно се възстановяват, нито един от тези региони не отбелязва годишен ръст.
GAC Motor заема пето място сред най-продаваните марки, изпреварвайки BMW и Mercedes-Benz. През третото тримесечие на 2022 г. GAC е продал повече от 85 000 единици, което показва ръст от 145% в сравнение със същия период на миналата година. Моделът Aion Y се превърна в най-продаваното електрическо превозно средство на GAC. Недостатъкът обаче е, че компанията работи само в Китай.
„Електрическите превозни средства представляват нарастващ дял от глобалните продажби на леки автомобили. В момента електрическите превозни средства представляват повече от 15% от глобалните продажби на леки автомобили. В развитите региони електромобилите стават по-добър избор за купувачите на първа кола. Той също така насърчава нови играчи да навлязат на пазара. Освен това се разработват различни химически батерии, които изискват малко или никакъв литий, а новите технологии обещават подобна или по-добра производителност в сравнение със съществуващите“, коментира Питър Ричардсън, вицепрезидент по изследванията, относно перспективите на пазара.