Анонимен източник изнесе информация за нечестното провеждане на тестове за пасивна безопасност при страничен удар. Вътрешно разследване на японската корпорация потвърди, че въпросният източник е прав. Установено е, че евтините модели на Toyota, Daihatsu и Perodua са преминали теста за сблъсък с модифицирана вътрешна облицовка на предните врати, докато серийните автомобили не са оборудвани с такива кори на вратите.
Изпълнителният директор на Toyota Motor Акио Тойода вече се извини на купувачите по целия свят. Грешката на дъщерното дружество на Daihatsu (отговорно за бюджетните коли на Toyota за азиатските пазари) беше наречена "абсолютно неприемлива и подкопаваща доверието на клиентите". По оценки на корпорацията застрашени са 88 000 коли, но те са основно за пазарите в Тайланд, Малайзия, Мексико и страните от Персийския залив.
В резултат на вътрешното разследване обаче е установено и, че на Toyota Yaris и нейните „клонинги“ преди краш теста, корите на вратите са били модифицирани така, че острите ръбове на защитната облицовка да не повреждат манекена по време на отваряне на страничните въздушни възглавници. Сега японската компания ще трябва да тества отново евтините си модели с подходящите части, както и да смени корите на вратите на вече продадените автомобили. Спряна е и доставката на автомобили от рисковата група.
Скандалът с Daihatsu не е първият път, в който дъщерна на Toyota марка дескредитира концерна-майка. Миналата година компанията Hino провокира своеобразен дизелгейт на вътрешния пазар: оказа се, че отделът за търговско оборудване е фалшифицирал данни за нивото на емисиите на дизеловите двигатели в продължение на почти две десетилетия.