Марсилия, Франция. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Най-новият голям електрически круизен седан на VW демонстрира нови технологии и впечатляваща аеродинамика, но може ли да се справи с Hyundai Ioniq 6 и Tesla Model S? Отговор на този въпрос се опитахме да получим по време на първите тестове на новия модел, организирани от германците, които се проведоха по пътищата на френската ривиера. Ето това е новия Volkswagen ID.7, впечатленията ни от който са основно положителни, но имаме и някои забележки към новата топ лимузина на компанията от Волфсбург.
Помните ли колко впечатляваща беше Tesla Model S, когато се появи преди повече от десетилетие. В края на краищата, всички знаем, че технологиите се развиват бързо и все пак по някакъв начин, въпреки многобройните проблеми, Model S остана еталон за големи електрически автомобили с каросерия седан, предназначени основно за по-дълги разстояния.
Десет години по-късно, Volkswagen реши да предизвика въпросната Tesla със своя най-нов продукт - ID.7. Този електромобил се изправя срещу Model S не само по отношение на технологиите (в иновацията на VW има много повече), но и по отношение на ефективността, финеса на пътя и комфорта. ID.7 на практика представлява лифтбек, но е насочен към седаните и отговаря напълно и на функционалността на първия вид, и на елегантността на втория. Но повече за това след малко, тъй като технологията и електрическото задвижване са голямата новина тук.
Първо, VW ID.7 е изграден на същата MEB платформа, която е в основата на всички останали ID модели, включително и на ID.Buzz. Тук обаче базата е доста разтегната, тъй като ID.7 е с дължина от почти пет метра. По този показател той спокойно се конкурира и с новата електрическа пета серия на баварците, и с корейските предложения EV6 и Ionic 6.
Мощността идва от нов синхронен електродвигател
Агрегатът е с постоянен магнит, конските сили на който са 282. Максималният въртящ момент се предава на задните колела (поне засега, тъй като е вероятно да има и модел със задвижване на четирите колела), докато опциите за батерии включват 77- киловатчасов (използваем) литиево-йонен пакет, който впоследствие ще бъде попълнен и от по-енергийната версия Pro S.
Перфектната аеродинамичната форма на ID.7, VW също така предполага, че германците са близо до съвършенството при електромобилите, тъй като са успели да постигнат коефициент на въздушно съпротивление 0.23. Иновационният двигател, който е и много икономичен позволява пробег с едно зареждане от над 600 километра (по стандарта WLTP), превръщайки ID.7 в един от най-ефективните електромобили в продажба.
Версия Pro S с 86-kWh батерия ще е водещата версия, който може да накара ID.7 да достигне магическия крайъгълен камък от 700 километра по стандарта WLTP без презареждане, но тя ще се появи на по-късен етап. Ние тествахме гореописаният Pro, който ни очарова с пътно поведение.
Екипът ни управлява, в продължение на два дни, стандартен 77-kWh Pro вариант на ID.7, като по колоритните пътища на Лазурния бряг получихме разход от средно 5.5 изминати километра с един киловатчас, като маршрутът ни премина по различни по-бързи и по-бавни планински пътища, магистрали и натоварени градски улици. Всичко това води до реален обхват, който според условията и начина на шофиране варира в диапазона 400 - 450 километра, което си е един доста приличен показател за кола с почти петметрова дължина.
Зареждането на бърза зарядна станция - от 10 до 80 процента - става за 30 минути
Но това при положение, че намерите такава. Презареждането от 7-kW домашна стенна кутия пък отнема около 12 до 15 часа, но е странно (и леко разочароващо), че Volkswagen не предлага зареждане от превозното средство към друго устройство - една забележителна функция, която присъства при конкурентите от Kia и Hyundai например. Но това е и един от малкото минуси на новия електрически флагман на Volkswagen.
Иначе колата е невероятна - отлично управление без крен в завоите и оптимален разход на енергия от около 17 киловатчаса на 100 километра (говорим за реален разход). Можем да твърдим, че освен иновационният електромотор, аеродинамиката до голяма степен има водеща заслуга за това. Колата изглежда доста подобно на другите големи седани, но в същото време е по-аеродинамична и икономична.
Влизайки в салона ID.7, започвате да осъзнавате, че това е нещо като по-луксозно отклонение от шаблонните ID.3, ID.4. Таблото е с напълно различен дизайн, с приятни на допир материали, придаващи уникален тактилен завършек и елегантна естетика - все неща, присъщи за автомобилите от премиум сегмента. В този аспект трябва да отбележим и променливото амбиентно осветление и луксозните (опция) седалки „ergoPremium“, които могат автоматично да регулират отоплението или охлаждането на седалката, за да ви поддържат комфортна температура.
И не само интегрираните в седалките автоматични сензори работят, за да ви поддържат оптимален климат. За това основна роля има новата интелигентна климатична система. Тази система е подобна на тази в Porsche Taycan, с електрически управлявани вентилационни отвори, които регулирате чрез сензорния екран.
ID.7 даже отива крачка напред
Това става като използва сензори в предното стъкло, за да измери ъгъла на слънцето и автоматично да регулира тризоновия климатичен контрол. Много полезни са и режимите, които могат да запазят предпочитаните от вас настройки за контрол на климата, включително температура и начина, по който желаете да са отворени вентилационните отвори.
Системата за гласово управление е нова за ID.7 и сега можете да я помолите да промени режима на шофиране или дори да заглуши навигационните указания. Това, което ни направи впечатление е, че тази функция е изненадващо компетентна. VW вероятно иска да използвате това привидно удобно гласово управление, за да промените температурата в кабината, например, но всички знаем, че повечето хора вместо това ще посегнат към физически контроли.
Тук идваме и до втория недостатък на автомобила - липсата на такива физически бутони. Вместо тях има сензорен плъзгач за контрол на температурата и силата на звука, като при ID.7 те вече са осветени, така че да ги виждате на тъмно. Това е напредък от широко критикуваната подобна функция в ID.3, 4, 5 и Buzz (система, за която главният изпълнителен директор Оливър Блум още миналата година призна, че се нуждае от внимание).
Действително информационно развлекателната система при ID.7 е доста по-добра, но все пак липсата на физически бутони отвлича вниманието на водача от пътната обстановка, което ние смятаме за минус. Но това са единствените два минуса, които открихме в новия седан на Volkswgen, който има за цел да стане наследник на модела Passat – един от най-продаваните такива автомобили в цял свят. Всичко останало в интериора е "по-конец".
Ще започнем от 15-инчовия сензорен екран, който е истинската фокусна точка в ID.7
Той представлява забележимо подобрение в сравнение с другите ID модели, но и с основните екрани на преките конкуренти, тъй като има по-голям дисплей, а времето за реакция, ясната графика и контрастът са на изключително високо ниво.
Можете също така да персонализирате оформлението и съдържанието на началната страница, а безжичните CarPlay и Android Auto са даденост. Стандартно всички модели са оборудвани и с много добър хед-ъп дисплей с виртуална реалност, който може да се контролира от сензорните бутони върху волана и показва пред водача всичката необходима информация, както за превозното средство, така и за навигацията.
Разказвайки ви за всичко това, продължаваме по френските пътища с тази кола, която абсолютно отговаря на изискванията като круизър за дълги разстояния и ниско напрежение от продължително шофиране. Шумоизолацията е отлична, с почти никакъв шум от електромотора. Заслуга за това представяне има и новия мотор, който може би не ви се струва достатъчно мощен, но всъщност е идеален за бързо изпреварване или за мигновено вливане в пътния трафик.
Външно ID.7 може и да не изглежда като кола, която може да забавлява водача, но всъщност ще ви изненада, когато решите да я покарате по-спортно. Всъщност обаче, цялата кола е съсредоточена върху спокойствието ви и това се усеща от сигурното, но отпуснато управление, както и от удобния начин на возенето.
В ID.7 няма така наречените гъвкави режими за регенериране на спирачките, каквито имат корейските конкуренти
Можете да изберете само "по-тежък" режим „B“, като промените селектора за задвижване, разположен на кормилната колона, или да останете на стандартния D режим, който се усеща по-лек. Но това е напълно достатъчно за перфектното управление на колата - стандартно или само с десния педал.
Пространството в салона е още една червена точка за предстоящите продажби на VW ID.7. Автомобилът е много по-просторен от доста от конкурентите, като започнем от BMW i4 и Tesla Model 3 и стигнем до кросоувъри от типа на Tesla Model Y или Ford Mustang Mach-E, които със сигурност ще се конкурират на този фронт с новия ID.7.
Пътниците отзад получават огромно количество пространство, няколко USB-C точки за зареждане и климатичен контрол като стандарт за едно изживяване, подобно на това в лимузина. Багажникът също е голям с 532 литра обем, голям отвор за лифтбек и малко, но полезно подподово хранилище, където можете да поставите кабелите си.
В заключение
Ще кажем, че с новия ID.7 германците правят голяма крачка напред в света на електромобилите. Иновативен, но и предвидим в своя дизайн и изпълнение ID.7 е автомобил, в който всичко работи много добре и е изключително приятен за шофиране, а пространството, класата на самото изпълнение и практичността са повече от задоволителни. Без да поразява с уау-фактор, новият Volkswagen ID.7 е … разумен. Да, разумен, като това се отнася и за цената му спрямо тази на преките конкуренти. А тя e 114 560 лева.