През 2023 г. Toyota постига рекордни продажби, доставяйки 11 233 039 автомобила, но електромобилите играят минимална роля в този ръст. От общия брой продажби само 104 018 са EV, което представлява едва 0,926% от продажбите на автомобили на Toyota, Lexus и други дъщерни дружества. Въпреки този скок в продажбите на конвенционални автомобили, председателят на Toyota, Акио Тойода, подчерта, че двигателите с вътрешно горене продължават да бъдат важни.
Обръщайки се към събрание от 200 корпоративни мениджъри и изпълнителни директори, Тойода потвърди плановете за "голям проект за развитие на двигатели". Това съответства на предишно изявление, направено по време на автомобилния салон в Токио през 2024 г., където той потвърди ангажимента на компанията за разработване на двигатели. По време на сесията с въпроси и отговори Тойода изрази скептицизъм относно доминирането на пазара на електрически автомобили с батерии, като изрази убеждението си, че те няма да надхвърлят 30-процентов пазарен дял, независимо от технологичния напредък. Според него останалите 70 процента ще се състоят от бензинови автомобили, хибриди и електрически автомобили с горивни клетки. Тойода също така предположи, че двигателите с вътрешно горене, работещи с водород, могат да предложат жизнеспособно решение, докато дизелът не беше обсъждан.
Освен декарбонизацията, Тойода се спря и на въздействието на внезапното преминаване към електромобили върху заетостта. Той изрази загриженост за 5,5 милиона души в японската автомобилна индустрия, които са посветили кариерата си на работата по двигателите, като подчерта потенциалната загуба на работни места и трудностите за доставчиците, свързани с двигателите, при осигуряването на заеми.
В една индустрия, в която автомобилните производители предимно обявяват планове за нови електрически превозни средства, а някои дори се ангажират с постепенното премахване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене през следващите години, позицията на Toyota е различна. Много марки, сред които Jaguar, Chrysler, Lotus, Aston Martin, Bentley, Buick, Cadillac, Rolls-Royce, Genesis, Maserati, Mini, Opel/Vauxhall и Volvo, обещаха да преминат към изцяло електрическо задвижване до края на десетилетието. Дори луксозната марка на Toyota, Lexus, планира да спре продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. Stellantis има за цел да продава само електрически автомобили в Европа до края на десетилетието, докато Mercedes, Audi и BMW са си поставили цели за пълна електрификация през следващите години. За разлика от тях Toyota смята, че само с електромобили не може да се постигне въглеродна неутралност, позовавайки се на неподготвеността на инфраструктурата за зареждане и на факта, че един милиард души по света нямат достъп до електричество - райони, в които Toyota развива дейност.