Европейската комисия публикува доклад с констатациите си от деветмесечно разследване на субсидиите, предоставяни на китайския пазар на електрически превозни средства. В този доклад подробно се описва начинът, по който ЕС е изчислил тарифите за китайските електромобили, и доказателствата, използвани за обосноваване на тези тарифи.
Основна констатация е нежеланието на Китай да сътрудничи на разследването. Китайското правителство и държавният автомобилен производител SAIC, който е собственик на марката MG са оказали особена съпротива. Липсата на сътрудничество доведе до по-висока ставка на митата (37,6 %) за SAIC в сравнение с BYD (17,4 %) и Geely (19,9 %), които се разглеждат като по-сговорчиви.
Докладът предлага подробна разбивка на различните видове субсидии, получени от всеки китайски автомобилен производител. Тези субсидии, които включват евтини заеми, земя и стимули за продажба на електромобили, са в основата на изчислените тарифи. Субсидиите на SAIC например се оценяват на 34,4 %, като включват заеми, безвъзмездни средства, стимули за продажба на електрически превозни средства, евтина земя и батерии на занижени цени.
SAIC оспорва изчисленията на ЕС и твърди, че Комисията е пренебрегнала част от предоставената от тях информация. Освен това те твърдят, че разследването е включвало чувствителни данни, като например формулите на батериите.
ЕС обаче оправдава разследването и митата си с липсата на сътрудничество от страна на Китай. Китай не е предоставил основна информация, включително броя на регистрираните в страната електромобили. ЕС твърди, че Китай има възможност да предостави тези данни, но е предпочел да не го направи.
В доклада се описва и финансовият контрол на ЕС върху китайските производители на автомобили. Тъй като информацията, предоставена от китайските финансови институции, беше счетена за недостатъчна, ЕС извърши собствена оценка на кредитоспособността. Тези оценки доведоха до по-ниски кредитни рейтинги за китайските дружества в сравнение с рейтингите им от китайските агенции.
В доклада се посочва още, че строгият контрол, който китайското правителство упражнява върху своите автомобилни производители, им пречи да действат независимо. ЕС твърди, че този контрол принуждава китайските производители на автомобили да дават приоритет на правителствените интереси пред пазарната конкурентоспособност.
Накрая ЕС заключава, че китайските субсидии представляват ясна и непосредствена заплаха от съществена вреда за европейските автомобилопроизводители. Тази констатация служи като основна обосновка за наложените мита.
Като цяло докладът хвърля светлина върху продължаващия търговски спор между ЕС и Китай относно субсидиите за електрически превозни средства. ЕС се стреми да защити националната си автомобилна промишленост, като налага мита върху китайските електрически превозни средства, за които се счита, че се ползват от несправедлива държавна подкрепа.