Вредно е да зареждате колата „до горе“: мит или реалност?

9 Януари, 2025 13:49 6 633 15

  • гориво-
  • до горе-
  • съвети
Вредно е да зареждате колата „до горе“: мит или реалност? - 1

Някои шофьори винаги предпочитат да зареждат колата „до горе“ - за да не се налага да спират на бензиностанция още веднъж. Други, напротив, никога те пълнят резервояра, защото смятат, че ще възникнат технически проблеми. Но колко възможни са те наистина? Истинските аргументи за и против зареждането с гориво до пълен резервоар се свеждат до един основен въпрос.

Най-често противниците на зареждането „до пълно“ говорят за ужасния вакуум, който се образува в резервоара, докато се изпразва и който поврежда горивната помпа. Но истината е, че съвременните автомобили (със сигурност всички произведени през този век) са оборудвани с „умни“ сензори и вентилационни системи, които не позволяват налягането да падне до критично ниво.

Вентилационната система спира да работи само при задействане на гравитационния клапан - когато автомобилът е наклонен на 45 градуса или повече. Тази мярка е необходима, за да може при авария горивото да остане в резервоара и да не се разлее, увеличавайки риска от пожар.

Вредно е да зареждате колата „до горе“: мит или реалност?

Но у нас, както е добре известно има и по-стари коли, които нямат модерни системи? Излиза, че при тях може да възникне такъв проблем? Според специалистите обаче и това са митове и легенди. Критичен вакуум по принцип не може да се образува в нито една част от горивната система поради непълната ѝ херметичност - и няма значение кога е слязла от поточната линия: вчера или през 80-те години на миналия век.

Капачката на резервоара има два клапана: един за аварийно изпускане на налягането на горивните пари от резервоара (което е възможно, когато температурата на околната среда се повиши), а другият за всмукване на въздух от атмосферата, когато горивото се изразходва (това елиминира появата на вреден вакуум в резервоара. Оказва се, че зареждането на колата ви „до горе“ изобщо не е опасно.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 28 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Еврочиновник

    10 44 Отговор
    Вредно е да карате автомобил с ДВГ, това е вредно, а не толкова самото зареждане. Автопаркът ви трябва да се електрифицира изцяло. Който не е окей - колело или тротинетка. А можем и Белене да отворим, но сега поне ще е демократично, ще спинкате на пухени възглавнички вечер. Много се отпуснахте с тези коли.

    Коментиран от #3, #4

  • 2 Бочко

    14 4 Отговор
    Вредно е, вдига й се лошият холестерол...
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Бембенски

    26 3 Отговор

    До коментар #1 от "Еврочиновник":

    Не ти се получи.
  • 5 шофьор

    33 5 Отговор
    много по-опасно е да не се пълни резервоара догоре, защото има вероятност да остане почти празен, а тогава горивната помпа със сигурност ще изгори. Аз винаги го пълня догоре и съм спокоен, особено на дълъг път.

    Коментиран от #12

  • 6 Истината:

    31 0 Отговор
    Да, Вредно е да се зареждате колата „до горе“,
    но само за джоба!
  • 7 Дуньо простия

    25 1 Отговор
    По нашите бензинджийници, до където и да я заредиш, все е вредно. И за колата, и за парата ти в джоба.
  • 8 Механик

    17 3 Отговор
    Как изобщо може точно такъв въпрос да бъде поставен на обсъждане, анализи и да се прави статия за него?
    Всеки зарежда колкото си иска и колкото има възможност. На резервоара му няма нищо от това дали е пълен до горе или до половина.
    Колите в момента с палстмасови резервоари. Не корозират.
    Кгоато карате на минимум не е добре, защото помпата може да остане на сухо или да засмуче някоя утайка. Всичко над минимума не може да бъде нито вредено, нито полезно с едно малко изключение, което се отнася за бензиновите коли. А именно, че когато резервоара е по-празен, незаетия от гориво обем се запълва от бензинови пари. А тия пари са силно запалими.

    Коментиран от #9

  • 9 Дуньо простия

    8 4 Отговор

    До коментар #8 от "Механик":

    Голям си "механик" 😄😄😄
    Като караш с пълен догоре резервоар, помпата, да не смуче от тавана на резервоара. И пълен и празен, все на едно и също място си стои. Друг е въпроса, що у нас горивата, могат да предизвикват такова явление, като батак в резервоара.
  • 10 Айде

    17 2 Отговор
    Вредно е за тези дето нямат пари да заредят до горе. Само те си измислят такива митове.
  • 11 братвурст

    0 7 Отговор
    При новите автомобили - да.
  • 12 шофьор

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "шофьор":

    интересно тези минуси защо са ми дадени.

    Коментиран от #15

  • 13 Горбачовче

    1 0 Отговор
    Има така наре1ено "обезвъздушаване" което е вредно, защото задръства някаква система за улавяне на горивните изпарения, и съответноможе да доведе до проблем. Но просто да пълним нормално догоре е ок. Просто не до преливане.
  • 14 оня с коня

    0 0 Отговор
    Резервоарът ми събира63л Дизел.това значи че като го напълня возя допълнително една Персона тежаща 60кг която непрекъснато трябва да ускорявам или спирам,т.е.излишен разход на Гориво и Спирачки.От друга страна обаче винаги зареждам до горе,щото слагам задължително Добавка на "Бардал" или "Лики моли" за вдигане на Цетановото число,а Флаконите са за пълен Резервоар 60-70л.
  • 15 Дуньо простия

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "шофьор":

    Щото вместо шофьор, се правиш на монтьор. На автомонтьор. Помпата ще изгори, когато и дойде времето. Помпата обикновено е монтирана в горната част на резервоара, и през повечето време е на сухо. Само сондата стига до дъното. И се охлажда от горивото, дето върви през нея. Като свърши, двигателят ще угасне. Пък дизела, дето е с роторното гнп, има в резервоара само две тръби. Едната е сонда, пък по другата се връща обратната нафта.