Наскоро стана ясно, че в Южна Корея електромобилите не се продават така добре, както им се иска на Hyundai , но това съвсем не е така у нас. Марката е една от онези, които продават най-много електромобили на родния пазар и интересното е, че на родна почва Hyundai продължава да чупи рекорди.
Сега на ход е и най-достъпния електромобил с марка Hyundai, който със сигурност ще увеличи продажбите на корейските електромобили, както у нас, така и в цяла Европа. Става въпрос за модела Inster. Ние го тествахме и първоначалните ни впечатления са за една отлична градска кола с много простор в купето, която обаче става и за умерено дълги извънградски преходи.
Естествено този автомобил си има своите недостатъци, но когато не сте във връзка с него всеки ден, е лесно да ги видите (в този случай, ужасно бавно ускорение, твърде много звукови сигнали и т.н.), но това е нищо пред онова, което новия Hyundai Inster ви дава - изключително много нови технологии за цената си. Ето и всъщност как го видяхме.
Екстериор
Първото, което се набива на очи е нетрадиционния за масовите коли в Европа и у нас външен вид. Известно е, че корейците не се притесняват да експериментират с дизайн, но тук са надминали себе си. Колата изглежда (според нас) особено привлекателно и модерно. Със своите 3-83 метра дължина, Inster е значително по-къс от Ioniq 5 или Kia EV3, което придава на хечбека истинско усещане за автомобил „създаден за трафика в големите градове“. Това е възхитителен, но несъвършен градски електромобил, който разбираемо, ще бъде обект на желание за млади хора с активен градски начин на живот.
За този тип хора Inster със сигурност е сделка. Започвайки с цена от 49 990, това е около 25 000 лева от Hyundai Ioniq 5, с отлично базово оборудване, този електромобил е един от най-евтините у нас (по-евтин е единствено Dacia Spring, но румънското предложение отстъпва по отношение на технологии и оборудване). Като цяло колата ни направи очарователно първо впечатление.
Множеството заоблени части на екстериора – "щастливо" изглеждащи предни и задни светлини, 17-цолови алуминиеви джанти с четири спици са все неща, които се вписват стилно в иначе сладкото на вид автомобилче. А с акценти като пикселните графични LED светлини, късите надвеси, черната решетка и наличната двуцветна боя правят Inster едно добре пропорционално субкомпактно и същевременно хипстърски модерно автомобилче от А-сегмент, което според нашето мнение е още една от печелившите дизайнерски линии на Hyundai.
Интериор
Външният вид на Inster и по-конкретно неговите размери, съвсем не предразполагат за това, което ви очаква вътре. Още с влизането се вижда, че салонът е далеч по-просторен от очакваното. Този градски автомобил е показателен за това, как дизайнът с дълго междуосие и къси надвеси може да осигури доста прилично пространство не само отпред, а и на задните седалки.
Любопитно е, че Hyundai използва подобна на пейка предна седалка, минимизира отделението за съхранение между седалките отпред и инсталира компактна конзола в таблото, за да създаде тунел за лесен достъп до вратата от страната на пътника. (това при положение, че сте паркирали много близо до някоя кола и искате да излезете от страната на пасажера).
Що се отнася до приборите на арматурното табло, можем без колебание да кажем, че са информативни и интуитивни за навигиране. Два 10.25-инчови екрана – информационно-развлекателен модул и дисплей на водача – фокусират вниманието върху многото функции на автомобила. Специфичните системи за безопасност и удобство варират в зависимост от оборудването, но списъкът с наличните технологии е по-дълъг, отколкото повечето купувачи на градски електромобили могат да очакват.
Те включват асистент за избягване на сблъсък отпред, асистент за избягване на сблъсък в мъртва точка, предупреждение за внимание на водача и интелигентен круиз контрол със Stop & Go функция. Помислено е и за своеобразния уют в салона, като амбиентното осветление може да се променя в един от 64 цвята. Има отопляеми и охлаждани предни седалки, цифров ключ и т.нар. HVAC (heating, ventilation, and air conditioning) настройка за пестене на енергия. С други думи, Inster има почти всички удобства, които бихте искали в по-евтин електромобил.
Качеството на материалите е много добро, както и това на самата сглобка. Практичността се вижда навсякъде в салона, като основен акчент е регулируемата задна седалка, която освен в предно задна посока е снабдена с функции за удобно позициониране на наклона на облегалките. Така лесно можете да избирате повече пространство на задния ред или по-голям товарен обем.
Двигател и ходови характеристики
Както вече споменахме в началото, основният недостатък на Inster е слабото му ускорение. Дори в спортен режим на по-мощната версия със 115 конски сили (каквато тествахме ние), колата не е супер бърза при потегляне. но пък е достатъчно динамична за градския трафик и няма да чувате клаксони от нетърпеливи водачи зад вас. Ускорението на Inster от място до 100 км/ч е малко над 10 секунди. Този недостатък обаче не се отнася за т.нар. доускорение. Изненадващо, но е факт, че при скорост от 80 км/ч при рязко настъпване на десния педал динамиката определено се усеща и изпреварванията стават с лекота.
А настройката на задвижването на предните колела осигурява много пъргавина с директно управление и солиден баланс. Системата на окачване (предно McPherson, и торсионна греда отзад) е идеална за гладки пътища, но по по-разбитите такива возията все пак отстъпва на, да речем, Ioniq 5, който използва E-GMP платформата на Hyundai. Inster са базира на субкомпактната платформа K1, която беше представена през 2017 година и иначе се използва за превозни средства, задвижвани с ДВГ.
Тук обаче тя е модернизирана и съобразена доколкото е възможно с електрическия силов тракт. Всичко това прави возията на Inster твърда, но не непоносима или с други думи, като на всеки такъв автомобил от А-клас. Нещото, което ни направи силно впечатление е отличната, петстепенна регулируема регенеративна спирачна настройка на i-Pedal системата на Hyundai. В най-горното пето ниво тя е идеална за ежедневно градско шофиране. Това е оптималната настройка и би било добре да я направите по подразбиране и почти ще забравите за спирачния педал в града.
Автономен пробег и време за зареждане
Що се отнася до пробега и зареждането, Inster не поставя никакви рекорди. И все пак, 30-минутното време за зареждане от 10-80 процента с помощта на 120 kW бързо зарядно устройство на 49 kWh батерия и пробег с пълно зареждане от 355 км по WLTP, е напълно достатъчно за перфектното градско автомобилче. За съжаление, тези числа са само за модела Long-Range с 15-цолови джанти.
Версията Standard Range ще измине 300 км, прогнозират от Hyundai. Това с базовия пакет 42 kWh батерия и с електромотор с мощност 97 коня, но и тук времената за зареждане са подобни. Inster също има 11 kW вградено зарядно устройство, което не е типично за преките конкуренти на този модел. Опционалната термопомпа също е плюс за модел от този клас. А между другото, за всеки, който търси по-сериозни взаимоотношения с Inster, от представителството на Hyundai у нас предлагат и множество допълнителни аксесоари за персонализиране. Такива например са масичка за задната седалка като на самолет, стойка за чадър отзад, както и опции за гарниране на горната облицовка на вратата като държачи за снимки или мрежи за съхранение.
Заключение и цена
Нашето мнение е, че точно такъв тип трябва да са днешните електромобили - такива, придвижващи се основно в града. И Inster е именно такава кола - перфектната за ежедневно градско шофиране. Нашият първи тест обаче показа, че с това автомобилче спокойно се придвижвате и по магистрала, при това с максимално разрешената от закона скорост, но тук разходът става сериозен. Иначе колата е доста икономична в града и с радиус на завой от 10.6 метра и дължина под 4 метра, е истинско удоволствие за шофиране.
Що се отнася до цените, то те не са ниски, но са от най-ниските що се отнася за електромобил. Цената за Inster варира в диапазона 49 990 - 65 400 лева с ДДС, но предвид това, което предлага новия Inster могат да бъдат определени, като доста атрактивни. А дали ще се продава добре, ще покаже времето. Може би не е имало по-трудно време за прогнозиране на бъдещите продажби на електромобили от сегашното, но е лесно да се види логиката в решението на Hyundai за лансиране на достъпни субкомпактни електромобили, предназначени основно за града.