Италианската марка Lancia, собственост на корпорацията Stellantis, се сблъска със значителен спад в продажбите въпреки разширяването на дистрибуторската си мрежа в Европа. През първите два месеца на 2025 година компанията е продала едва 2 208 коли, което е спад от 73% спрямо същия период на 2024-а, когато са продадени 8 098 броя.
През февруари 2024 година Lancia представи новото, пето поколение на хечбека Ypsilon, изградено на френската платформа CMP, като прекрати производството на предишния модел. Този ход имаше за цел да съживи марката и да разшири присъствието ѝ на европейския пазар. Въпреки това и въпреки навлизането на марката на нови пазари като Франция, Испания, Белгия и Нидерландия, продажбите са намалели значително. Но защо?
Една от причините за спада в търсенето е значителното поскъпване на новия Ypsilon. Ако предишното поколение струваше около 15 000 евро, новата хибридна версия с мощност 100 к.с. започва от 23 900 евро, а електрическата версия с мощност 156 к.с. - от 29 900 евро. Това прави Ypsilon по-малко конкурентен в своя сегмент.
Освен това, дизайнът на новия Ypsilon получи смесени отзиви, тъй като споделя елементи с други модели на платформата CMP, като Peugeot 208. Това определено намалява неговата привлекателност за потенциални купувачи, търсещи уникалност и индивидуалност, каквато марката предлагаше в миналото.
Въпроси будят и плановете на Lancia за бъдещи модели. Флагманският кросоувър Lancia Gamma на платформата STLA Medium се очаква да се появи през 2026 година, а новата версия на Lancia Delta - през 2028-а. Въпреки това, предвид настоящите тенденции и предизвикателствата на марката, успехът на тези модели остава под въпрос.
Като цяло Lancia е изправена пред сериозни предизвикателства в опитите си да възвърне позициите си на европейския пазар. Високите цени, противоречивите дизайни и силната конкуренция поставят бъдещето на марката под съмнение и са необходими решителни действия, за да се коригира ситуацията.