Отидете към основна версия

1 704 5

Шведският турболебед

  • saab-
  • saab 99 turbo

Скандинавските автомобили са малка загадка у нас. Качествата им са доказани и те имат изграден, непоклатим имидж по целия свят. В България също са малко хората, които оспорват качествата на северните машини, но въпреки това слабата им разпространеност, липсата на употребявани части у нас нови почти не се купуват, просто защото стар дрънгел с нови части е като стара мома с ново бельо). Saab и Volvo са автомобили известни със здравината си, безпроблемната техника, безопасността и мощните двигатели. Всъщ­ност новият Saab 9-5 минава за най-безопасната серийна кола в света в момента. От тази шведска марка са загърбили гиганмтоманията при разработката на моторите за своите автомобили. Предлагането на повечко мощност обикновено се осъществява не с повишаване на работния обем, а чрез

турбокомпресори.

Всъщност това не е случайно и свързано именно с вече изгрдения имидж на Saab. Комшиите на ескимосите използват тази концепция още от 70-те години. На автомобилното изложение във Франкфурт през 1977 те същисват автомобилната общественост като вадят първия масово произвеждан автомобил с турбокомпресор. Инженерите от Тролхетан дълго се чудили какъв двигател да изберат за топ-моторизацията на своите модели. Колебаели се между 6- дори 8-цилиндрови агрегати и 4-цилиндров с турбокомпресор. Това, че са избрали последния вариант е доста рискована за времето си стъпка, но идеята за него датира още от далечната 1964 г. Пер Гилбранд, който по това време започва работа в Saab като инженер по двигателите, си спомня своите думи от онова време: “Сигурен съм, че с един малък четирицилиндров турбодвигател ще можем да постигнем резултати, за които иначе ще са необходими поне още два цилиндъра и 1 л. работен обем. Всъщност дори тогава на тях не им е чужда употребата на турбокомпресори в серийно произвеждани двигатели, тъй като камионите на дъщерната фирма Scania се предлагат с поразпилени мотори още от 1961 г. Така се ражда звездата на

Saab 99 Turbo.

- първият масов лек автомобил с тубокомпресор. Той се произвежда между 1977-а и 1981 г. По световните пътища са се затъркаляли общо 10 607 такива автомобили. Първоначално от конвейерите са слизали само купета с две врати, но впоследствие двигателят се монтира и в лимузината с четири врати. Работният обем е точно 1985 куб.см., цилиндрите са четири. От него са изстискани 145 к.с., които се достигат при 5000 об/мин. Не на тях обаче е наблегнато. Инженерите се постарават да извлекат възможно най-много не от конските сили, а от въртящият момент на автомобила. Неговата стойност е 235 Nm при 3000 об./мин. Учудващо е и теглото на каросерията. Ненатоварен Saab 99 Turbo тежи едва 1210 кг. Това ниско тегло в комбинация с доста мощния за онези години двигател превръщат Saab-чето в най-пъргавия автомобил в средния клас в края на 70-те години. До сто от място спортистът с предно предаване се справя за 8.9 сек. С това си постижение той бие тогавашния рекордьор BMW 528i с половин секунда. Разбира се, трябва да се има предвид, че двигателят на BMW-то е шестак. Максималната скорост е 191 км/ч, а разходът на гориво е леко обезпокоителен - 13.4 л./100км. По онова време обаче и цените, и стандартите са били доста по-различни.

Светослав НАУМОВ
naumov@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини