На пръв поглед въпросът може да се стори странен. Презумпцията е, че отивайки на интервю за работа насреща ви ще бъде човек, който не само има ясна представа какъв служител търси, но е и отлично запознат с похватите как се провежда събеседване с кандидат.
Кандидатите за работа, обаче също са наблюдателни и разбира се имат мнение за това как е преминало събеседването. Отговорите определено могат да помогнат на HR специалистите да подобрят работата си при подбор на служители. Именно с този тип интервюта се е заела Human Capital Store. Главната цел на компанията е да предоставя стойностна услуга на клиентите си, чрез която да пести тяхното време и да работи с тях дългосрочно. Тя предлага подбор, развитие на потенциала и задържане на служителите в съответната фирма, организационно консултиране, включващо одит на човешкия капитал, изграждане на процеси в областта на човешките ресурси и на компетентностен модел, плюс обособяване на работещ и ефикасен асестмънт център. Human Capital Store предлага оптимално консултиране за оформянето на документи за кандидатстване за работа (автобиография/CV, мотивационно писмо/Cover letter), кариерно консултиране, а също така прилага и методите за коучинг на служители и работодатели.
Защо HR компанията взема интервю от кандидата?
Целта е да се получи обратна връзка относно процеса на подбор на служители. Целта на проектът е да покаже нагледно какви са очакванията на кандидатите, какво ги е впечатлило и какво би могло да се подобри според тях. Имената на фирмите, където нашите кандидати са били на интервюта не се споменават от етични съображения. Целта не е едни компании да бъдат хвалени, а други критикувани. Целта е да се получи обратна връзка относно процеса на подбор на служители. Имената и историите на кандидатите са истински и всеки, който се интересува от допълнителна информация относно проекта, може да се свърже с компанията.
Първото интервю е с Кайли Аргирова. Тя е от Австралия, но решава да последва съпруга си и преди две години цялото семейство се установява в България. Кайли има изключително богат практически опит в сферата на човешкият капитал – повече от 15 години – което според нас я прави и идеален кандидат за нашето първо интервю от проекта за обратна връзка.
Human Capital Store: Как се случи така, че се озовахте на пазара на труда, търсейки си работа?
Кайли: Причината бе, че се преместих да живея в България, за да заживея тук със съпруга ми, който е българин. Дадох си време, за да се адаптирам, но честно казано доста бързо ми омръзна да бездействам и в момента съм изцяло фокусирана върху това да подновя и продължа кариерата си.
Human Capital Store: А какво правите, за да намерите нова работа?
Кайли: Редовно проверявам специализираните сайтове за нови предложения, както и за свободни места директно в компаниите, които смятам, че са подходящи за мен. Всъщност, вече се свързах и с много колеги – консултанти и агенции, занимаващи се с подбор на служители. Постоянно участвам в HR дискусии и форуми и чета. Осведомявам се за новите тенденции в бранша, за да не изоставам и да бъда в крачка с последните нововъведения в професията ни.
Human Capital Store: А бихте ли ни посочили пример за добра, според вас, практика за подбор на персонал?
Кайли: Наскоро се свързах с младши HR специалист в една компания. Изпратих имейл, защото видях, че нейният работодател предлага позиция, която ми се стори интересна. В имейла питах за повече детайли относно евентуалната ми роля в компанията. С мен обаче се свърза друг служител, с който имахме комуникация по чата на корпоративната им страница. В последствие се оказа, че ме интервюират за друга позиция, тъй като мениджърът, на който са изпратили CV-то ми, ме е сметнал за подходящ кандидат за нея. Оказа се, че позицията, за която първоначално кандидатствах е за младши експерт, докато последващото интервю беше за мениджърска позиция, за която все още не са публикували обява. Самото интервю протече много приятно и останах с много добри впечатления, въпреки че не продължих в процеса по подбор.
Human Capital Store: Кой според Вас е най-ефективният метод за подбор на персонал?
Кайли: Сериозното прочитане на CV-то ми и вникването в него, за да станат ясни и опитът, и уменията, които притежавам. Също така, приятната и спокойна атмосфера по време на интервюто. Защото ако един специалист по подбор иска да проведе успешно интервю, той трябва да си постави за цел най-вече да опознае кандидата.
Human Capital Store: А бихте ли могли да дадете пример при подбора, който не ви е направил добро впечатление?
Кайли: Имам наблюдение, че тук, в България, обгрижването на клиента не е особено често срещана практика. Така например, лично аз съм изпращала имейли и съм звъняла на десетки телефони, но в повечето случаи удрях на камък.
Ще ви дам един пресен пример: обадих се на доста сериозна и голяма фирма за подбор на служители. Исках да получа повече информация по повод тяхната коучинг услуга (конкретно, исках да попитам дали не пропускам нещо в своето CV, дали правилно поднасям информацията за себе си като служител и професионални качества, имайки на предвид, местния пазар на труда). Поне 7 пъти правих опити да се свържа с някой специалист, който отговаря за услугата, но рецепционистката повтаряше едно и също: „Просто изпратете своето CV и ние ще се свържем с вас“. В крайна сметка, стигнах и до служителят, който отговаря за тази услуга, но отговора беше същият. Вече минава трети месец, откакто изпратих своето CV, но те така и не се свързаха с мен...
Human Capital Store: В тази връзка, коя за вас е най-неефективната практика в подбора на персонал?
Кайли: Моето мнение е, че в България не се дава обратна връзка на кандидата и почти липсва грижата към кандидата. Мисля, че кандидатите трябва да се приемат и обгрижват както клиентите на дадена компания – с разбиране и уважение.
Human Capital Store: А какво е важно за Вас в една работна позиция, за да я приемете?
Кайли: Пасването. За мен е важно аз да пасна на компанията и тя на мен.
Human Capital Store: До какви източници прибягвате, за да научите повече за евентуалния Ви бъдещ работодател?
Кайли: Корпоративните сайтове на компанията, социални групи и форуми, Google и личните ми връзки в сферата на човешките ресурси.
Human Capital Store: Какво бихте искали да предадете като послание на хората, които ще прочетат това интервю?
Кайли: Много е важно да се подобри цялостната грижа към кандидата, защото начинът, по който се държите с него. Защото ако даден кандидат не пасва на дадена работна позиция, това не означава че няма да бъде най-подходящият за друга.