Битката за клиенти в сложната икономическа ситуация пренареди осигурителния пазар у нас. Към този извод сочат данните на Комисията за финансов надзор за прехвърлянето на осигуровките за втора пенсия от един в друг пенсионен фонд. Наред с хората, които решават да сменят фонда си, динамиката в броя на осигурените зависи и от служебното разпределение, и от избора на хората, които влизат в системата за първи път. Самото решение на осигурения пък все по-често се влияе от промоции, оферти и някои не толкова лоялни практики.
Сред универсалните фондове открай време има три отчетливи лидера - "Доверие", който държи една четвърт от пазара, "Алианц" и "ДСК-Родина", като подредбата в първите три е без промяна от години. В резултат на активна политика към привличане на осигурени от другите фондове обаче "ДСК-Родина" почти стопи дистанцията с "Алианц" по брой осигурени, а по нетни активи вече е вторият фонд у нас след "Доверие".
В края на 2022 г. "ДСК-Родина" за пръв път изпреварва "Алианц" по пазарен дял според нетните активи, като вече държи 19,94% при 19,75% за "Алианц". "Алианц" все още води с 19,12% пазарен дял по брой осигурени, но "ДСК-Родина" почти го застига с 18,96%. За сравнение, разликата между двата универсални фонда в края на 2020 г. беше близо 4 процентни пункта при осигурените - 20,37% за "Алианц" и 16,47% за "ДСК-Родина", а по нетни активи - над 2 процентни пункта. Сходни процеси текат и сред по-малките фондове, като разликите се стопяват и е възможно да се стигне до нови размествания.
Тенденциите се потвърждават и от статистиката за хората, които са прехвърлили индивидуалните си партиди от един фонд в друг. Тук последователно "ДСК-Родина" е лидер по привлечени нови клиенти и десетки милиони лв. техни спестявания. През 2022 г. този универсален фонд е увеличил клиентите си 57 215 души, като това е нетният резултат от дошлите и напусналите го. В привлечени средства от индивидуални партиди това означава 211 626 362 лв. в плюс за фонда.
На фона на милиардите, които управлява вторият стълб, горните числа може би не изглеждат толкова големи. Те обаче са няколко пъти по-високи като постижение спрямо останалите фондове. Най-големият - "Доверие", например е прибавил 58 871 017 лв. към активите си, като е привлякъл 17 346 души. С положителен баланс от промяната на фонд е и УПФ ОББ - 7216 нови клиенти и техните 60 354 793 лв. Останалите фондове губят от този обмен.
"Алианц" е изгубил 22 375 клиенти, като в индивидуални партиди това прави 121 260 434 лв. При "Съгласие" равносметката е 106 016 448 лв. прехвърлени другаде и 25 158 клиенти по-малко. "ЦКБ-Сила" губи 11 745 осигурени и техните 52 078 871 лв. Осигурените в "Бъдеще" намаляват с 14 297 души, а прехвърлените оттам средства са 37 107 683 лв.
ДОХОДНОСТ
Популярността на един фонд не съответства задължително на резултатите от неговата дейност по инвестиране на средствата от осигуровки. Най-популярният за прехвърляне фонд "ДСК-Родина" е с минус 5,31% доходност за изминалите две години, показва статистиката на КФН. "Доверие" е с минус 4,14%, "Съгласие" - с минус 3,72%, УПФ ОББ е с минус 3,52%, а "Алианц" - с минус 3,22%.
ПРОМОЦИИ
Във всичко това конкуренцията тече и през усилени промоции и оферти. Тази възможност бе официално регламентирана преди две години, като дружествата могат да организират и да участват в програми за лоялни клиенти съвместно с търговски вериги, финансови институции, оператори на комунални услуги и други лица в полза на пенсионерите и осигурените лица.
Сред пакета от "комплименти", предлаган от "Доверие" например има не само банкови услуги, но и намаления за ползване на приключенски парк, автосервиз, пазаруване от конкретни магазини и др. "ЦКБ-Сила" дава отстъпки при зареждане на гориво на определени бензиностанции, застраховки и др. "Алианц" предлага преференциални условия за ползване на банкови услуги от банката в групата. Клиентската карта на "Бъдеще" осигурява отстъпки при ползване на хотели, спортни магазини, оптики и т.н. "Топлина" има оферти за бензиностанции, мебелни магазини, пицарии, шофьорски курс и др.