Министерството на отбраната започва процедура по съгласуване на проект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили (ЗОВС) на Република България, с която се разрешава на съюзнически самолети, съвместно с българските Военновъздушни сили (ВВС), да изпълняват задачи по охраната на българското въздушно пространство.
След успешно приключване на процедурата по съгласуване на проекта за промени в ЗОВС, той ще бъде предложен за разглеждане в Министерския съвет на Република България, а след това изпратен за одобрение от Народното събрание. Промените са направени така, че да изключат възможността охраната да бъде поета само от сили и средства на чужди държави. С тях се гарантира, че няма да бъде отдаван български въздушен суверенитет на други държави.
Промените се налагат по няколко причини и всички те са свързани с нуждата от усилване на способностите по охрана на въздушното пространство на страните от целия източен фланг на НАТО, в това число и на България. На Срещата на върха в Уелс през 2014 г. държавните и правителствени ръководители на страните-членки на Алианса отправиха препоръка за необходимостта от провеждане на съвместна мисия за усилване на способностите по охрана на въздушното пространство на страните от източния фланг на НАТО. Такава мисия се изпълнява в страните от Прибалтика още от 2013 г., но тя бе усилена в резултат на предприетите мерки за гарантиране на сигурността на държавите от НАТО. Румъния също изпълни препоръките на Алианса и на нейна територия бяха развърнати съюзнически сили от средата на 2015 г. Единствено България продължава да изпълнява ангажиментите си към общата охрана на въздушното пространство на НАТО - Интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана самостоятелно. Провеждането на съвместна мисия по охрана въздушното ни пространство с други страни-членки на НАТО е част от предвидените в Плана за готовност за действие на НАТО мерки за гарантиране на въздушната сигурност на страните от източния фланг на Алианса. Те се изразяват в присъствие на ротационен принцип на сили и средства на НАТО за водене на съвместни учения и тренировки и усилване на наличните национални способности, с цел повишаване на оперативната съвместимост на съюзниците и демонстрация на съюзна решимост, сплотеност и взаимна ангажираност към колективната отбрана.
Решението ще подпомогне бойната авиация на България, както като подобрени способности, подготовка на летателния състав, така и като техника. Така няма да се допусне отслабване на способността ни да гарантираме въздушния суверенитет на България и НАТО.
В ситуацията въпросът за българските задължения се свежда до това не дали ще има съвестни полети, а дали страната ни изобщо ще има изтребители, с които да ги изпълнява. България няма пари за нови западни самолети. Няма и договор за ремонт на руските с Полша. Съдбата на подписания меморандум за ремонт не е ясна, след заплахата на руската фирма-производител, че поляците ще бъдат санкционирани, ако подпишат с България. Според депутата на ГЕРБ от отбранителната комисия Валентин Радев: "Бави се. Прави се възможност, това е договор между правителства и трябва да се уточнят подробностите. И в момента имаме самолети, битката е на всички и продължава. Ние можем да възстановим летателната годност и на останалите самолети с договор с Полша. Другата опция е, започваме да мислим да купим ескадрила, осем или десет самолета, които да са съвместими с нашите съюзници, а да не са МИГ-29."
Според депутата на ДПС Янко Янков България трябва да гарантира суверенитета на българското въздушно пространство: "Ако ние не можем сами да си го охраняваме, трябва наши партньори да го охраняват, защото това е част от Натовското въздушно пространство, освен това е гранично. Така, както в момента я караме, няма да има какво да се вдига по тревога, защото на нашите изтребители ще им изтече летателният ресурс и ако не се ремонтират своевременно, трябва да намерим начин да го преодолеем, защото става въпрос за националната сигурност на българските граждани."
Красимир Янков от БСП настоя на заседание на КСНС при президента въпросът за чуждите изтребители да бъде обсъден: "Информацията, която получаваме, включително и за невъзможността за ремонт на нашите самолети от полската страна е изключително притеснително. Абсурдно е да сме в ситуация, в която ние да не можем да охраняваме въздушното си пространство. Днес предложението е за въздушното пространство, утре може да е за охрана на сухопътната ни граница. Ние граничим и със страни-членки на НАТО".