В свой доклад Европейската комисия посочва, че 520 000 души годишно умират преждевременно вследствие на замърсения въздух. Искаме много ясно да подчертаем значимостта на този проблем. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов по време на конференцията "Проблеми и решения за подобряване качеството на атмосферния въздух".
Трябва да намерим причините, които водят до замърсяването на въздуха и да намерим онези мерки, които да решат проблема. Основната цел е да подобрим средата на гражданите в България и в Европа, добави Димов, цитиран от novini.bg.
Основен проблем са фините прахови частици. В 25 града у нас се замерват нива, които са над допустимите по българското и по европейското законодателство. Причините за това са битовото отопление, автомобилите, индустрията и енергетиката, отбеляза Димов.
По думите му през последните години данните показват намаляване и при броя на средноденонощните и при броя на средногодишните концентрации. Причините за това са намаляване на индустрията, подобряване на организацията на транспорт, енергийната ефективност, поддържането на пътната мрежа, естественото обновяване на автомобилния парк, закупуването на по-нови уреди за битово отопление, заяви екоминистърът.
Може би твърде закъсня националната програма за качеството на въздуха. Все пак трябва да отбележим, че трябва да се въведат ясни изисквания към съдържанието на пепел и сяра във въглищата, трябва да се намери начин влажността на дървата да бъде по-ниска. Освен че замърсява по-малко въздуха, сухото дърво и гори по-добре. Брикетите трябва да се продават пакетирани. Трябва да има много ясен режим на санкции на нарушителите. Трябва да се работи за подмяна на уредите за битово отопление. Трябва да се обърне внимание и на екокритериите за уредите за отопление.
По отношение на транспорта трябва да може КАТ да отказва регистрация коли без катализатори, трябва да бъде засилен контролът по пътищата за автомобилите, бълващи облаци дим, контролът на техническите прегледи, контролът над горивата. В сферата на отпадъците трябва да се намери механизъм, по който да не могат да се изкупуват катализаторите. Трябва да се поощри използването на електромобили. Трябва да достигнем онова качество на живот, което да гарантира здравето на всички български граждани, каза още Нено Димов.
Вицепремиерът Валери Симеонов подчерта, че трябва да бъдат взети спешни превантивни мерки с цел да се избегне наказателната процедура на Европейската комисия за качеството на въздуха у нас.
Председателят на Комисията по околната среда и водите Ивелина Василева отбеляза, че едва 5% от българите смятат, че качеството на въздуха се е подобрило през последните години. Хората искат от нас реални решения, мерки които да доведат до подобряване на качеството на въздуха, добави Василева.
Въздухът навсякъде в света има цена и на много места цената е доста висока, заяви министърът на транспорта Ивайло Московски. Мерките, които са свързани с подобряване качеството на въздуха, струват нещо. Това е основният дебат, който трябва да проведем в нашето общество – каква цена сме готови да платим за подобряване на качеството на въздуха. Моите наблюдения обаче сочат, че никой не е готов да заплати никаква цена. Примерите показват, че едно средностатистическо семейство предпочита да си закупи два-три автомобила вместо само един с добри технически показатели, така че да не замърсява въздуха, отбеляза Московски.
В последните 10 години може да се каже, че по отношение на градския транспорт в София изпълняваме една много сериозна програма. Въпреки изграждането на метрото и стимулирането на електротранспорта обаче, автомобилният трафик в столицата не намаля. Трябва да бъдат разработени механизми, които да насърчават използването на градския транспорт и закупуването на електромобили. Трябва да бъдат въведени и рестриктивни мерки за коли без катализатори. Това ще стане с промени в Закона за движение по пътищата, който ще бъде разделен на три части. Вярвам, че тези допълнителни мерки ще помогнат на процеса за подобряване на качеството на въздуха, заяви още транспортният министър.