Скандалите около апартаментите на властта в последните няколко седмици са нанесли видима имиджова щета върху основната управляваща партия ГЕРБ. Това сочат резултати от проучването на социологическата агенция "Тренд" за нагласите на българите спрямо предстоящите евроизбори.
Проучването показва, че първа политическа сила вече не е ГЕРБ, а БСП. Към месец март 2019 година ГЕРБ биха получили 33.6% от гласовете, а БСП - 30.4%. През месец април обаче картината е по-различна, герберите губят цели 3% от подкрепата си, докато социалистите успяват да запазят нивата си и дори минимално да ги покачат. Ако изборите бяха днес 31.3% от българите биха гласували за БСП, а 30.5% - за ГЕРБ, показва проучването.
Твърдо на трета позиция остава ДПС. През март - с 12.1% подкрепа, а през април - с 12.7% от гласуващите.
ВМРО също покачват нивото си на подкрепа през април спрямо март - 4.4% през третия и 5.5% през четвъртия месец на настоящата година. Те събират голяма част от патриотичния електорат - около 55%, запазвайки шансовете си да минат бариерата от 5.88%.
На пета позиция "Тренд" поставя Демократична България (ДСБ, "ДА, България", Зелените). Тяхната подкрепа е спаднала минимално от март до април - от 4.4% до 4.3%.
Шести са "Воля" с 3.6%, следвани от "Атака" с 2%, следвани от "Възраждане" с 1.3%. Спрямо проучването толкова ще получат и "Коалиция за България" (АБВ) и НФСБ.
На въпрос дали сънародниците ни са взели твърдо решение за коя партия/коалиция ще гласуват, общо 57% сочат, че все още не са решили за кого и дали въобще да гласуват.
43% пък обясняват, че са взели категорично решение.
От всички анкетирани 38% убеждават, че ще упражнят правото си на глас, а 31% по-скоро биха гласували. Останалите нямат ясна позиция за това дали ще отидат до урната на 26 май.
На въпрос доколко важно е гласуването за евродепутати 16% са заявили, че вотът е изключително важен. Най-много от всички - 40% - са не мнение, че изборите са по-скоро важни. 21% отговарят с "по-скоро не са важни", 13% - "изобщо не са важни", а 10% не знаят или не могат да преценят.
Проучването на "Тренд" е направено в периода от 5 до 12 април сред 1 008 респонденти.
Реализация на изследването: „Тренд“
Източник на финансиране: Вестник „24 часа“
Размер на извадка: 1008 ефективни интервюта на възраст 18+
Представителност: За пълнолетното население на страната
Метод на регистрация: Пряко полустандартизирано интервю „лице в лице“
Период на провеждане: 5-12 април 2019 г.
Тип извадка: Двустепенна гнездова извадка след предварителна стратификация по региони
Размер на статистическата грешка: ±3.1%