В публикувания на 23.01.2020 г. за обществено обсъждане проект на Закон за Националната агенция по хазарта бяха предложени и изменения в Закона за хазарта в текстовете, регламентиращи дължимите държавни такси за поддържане на лиценз за организиране на хазартни игри.
Това се казва от официално съобщение от пресцентъра на Министерството на финансите, което публикуваме без редакторска намеса:
"Основната цел на промените беше, от една страна, да се създаде правна сигурност за организаторите на хазартни игри, като ясно се разграничат какви са дължимите държавни такси за отделните видове хазартни игри. От друга страна, беше предложен моделът за определяне на дължимата държавна такса за онлайн залаганията да бъде приложен и по отношение на традиционния хазарт, с цел равнопоставеност и въвеждане на добрите европейски практики.
Моделът на облагане на брутната печалба е ефективен инструмент за намаляване дела на нелегалната хазартна дейност. Намаляването на нелегалния пазар води до увеличаване на бюджетните приходи, до по-добра защита на участниците в хазартни игри и до по-ефективна борба и превенция на хазартната зависимост. Повечето държави членки на ЕС са променили режима на облагане на хазартната дейност в посока замяна на данъка върху залозите с данък върху брутната печалба.
Предвид, че облагането на хазартната дейност винаги е във фокуса на общественото внимание и всяка промяна в модела на облагане подлежи на различни интерпретации дали това е най-подходящият и справедлив модел за хазартния пазар в страната, Министерството на финансите запазва действащия модел на облагане на традиционния хазарт, като предлага само ясно разграничаване на двете хипотези, включени в чл. 30, ал. 3 от Закона за хазарта и прави прецизиране на текстовете, включвайки ги в две отделни алинеи.
В ал. 3 ще се визират, случаите при които се дължи държавна такса за поддържане на лиценз за организиране на следните хазартни игри – традиционна лотария, томбола, моментна лотария – тото, лото, бинго, кено и техните разновидности, игрите със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игрите със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията в размер на 15 на сто върху стойността на направените залози.
Новосъздадената ал. 4 ще се отнася за хазартните игри, при които участниците играят един срещу друг и организаторът на хазартни игри само организира провеждането им, за което събира такси и комисионни за участие. За посочените ще се дължи държавна такса за поддържане на лиценз в размер на 20 на сто върху стойността на получените такси и комисионни.
Действащата към настоящия момент разпоредба разграничава двете хипотези на формиране на „основа“, върху която се събират държавни такси за поддържане на лиценз за организиране на определени от закона хазартни игри. В едната хипотеза „основата“ са стойността на постъпилите залози за традиционна лотария, томбола, моментна лотария – тото, лото, бинго, кено и техните разновидности, игрите със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игрите със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията. Във втората хипотеза са събраните такси и комисионни за участие, в случаите, когато се събират такси и комисионни за участие.
И при сега действащата разпоредба, и след промените, се запазва режимът на облагане, а именно:
Когато организаторът организира хазартната игра и получава залозите по нея дължи държавна такса в размер на 15 % върху получените залози.
При организиране, например, на покер турнир, при който участниците играят един срещу друг и организаторът на хазартни игри само организира провеждането на покер турнира и събира такси и комисионни за това, ще дължи държавна такса 20 % върху получените от играчите такси и комисионни", завършва съобщението.
Нека да припомним, на 20 декември миналата година Специализираната прокуратура обяви, че започва проверки на фирми на Васил Божков, свързани със залози у нас. Беше образувано досъдебно производство за престъпление, извършено през декември 2017 г. в София, посочиха тогава от държавното обвинение. Става въпрос за сигнал от Цветомир и Боян Найденови, който включва също така и данни за изнудване чрез принуда, придружено със заплаха за убийство или тежка телесна повреда.
През 2014 г. "Националната лотария" не плати нито един лев данък, в резултат на "забравен текст" в закона, според който, тези игри подлежат на облагане. През 2015 г. бе въведен данък 15% от оборота на дружествата с лиценз за извършване на лотарийни игри. Сигналът на Цветомир Найденов е, че от 2015 г. до момента, "Националната лотария" не плаща дължимия по закон данък - 15%, а заплаща 20% такси от комисионни, което е задължение за друг вид хазартен лиценз.
Държавен служител от НАП на път да изхвърли от България огромна международна компания, една от най-големите данъкоплатци в страната ни.
Държавната комисия по хазарта (ДКХ) ръководена от Александър Георгиев се държи повече от странно, пазейки пълно мълчание по темата. Според изнесените обвинения от страна на Цветомир Найденов, ДКХ години наред е работела под пълното въздействие на Васил Божков, акционер в "Национална Лотария" както и в Еврофутбол, Евробет, и др. Многократно са възпрепятствани множество оператори от издаване на хазартни лицензи в България (б.а. - такива са случаите с Betfair, Betstars, Novibet, и др.). В статия публикувана преди една година, предвидихме какво ще се случи с лиценза на Betfair и то се случи както го бяхме описали - припомнете си ТУК! Тази порочна практика трябва да бъде един път завинаги прекратена и държавата е необходимо да се намеси решително.
Вчера темата коментира и премиерът Бойко Борисов. Той изрази недоволство с връзките, които се правят с ФК "Левски" и напомни, че е болен левскар. "Бизнесът трябва да бъде непроверяван и да не плаща данъци ли?", попита премиерът. Това е официален доклад (на АДФИ) и касае разлика в неплащане на такси за стотици милиони. Ако е вярно това, повтарям, значи не са платени стотици милиони такси от различни дружества. Никой на никого не взима фирмата. Тази дейност е лицензионна. И ако някой не си е платил таксите, ще му се отнеме лиценза. Така че ако този доклад е верен, ще имат проблем много хора. Ако не е верен, няма да има от какво да се безпокоят. Дали е виновна комисията и дали хора ще бъдат осъдени - ще видим. В момента всички работят на пълни обороти - коментира Бойко Борисов.
Преди ден на специална пресконференция от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) изнесоха първи данни от проверката в Държавната комисия по хазарта (ДКХ). Финансовата инспекция се извършва по разпореждане на министъра на финансите от 12 декември 2019 г. и със заповед на директора на АДФИ Георги Начев от 16 декември 2019 г.
На брифинга Начев съобщи, че две от фирмите на Васил Божков са ощетили държавата с много над 210 млн. лев, като се очаква сумата да нарасне. От член 30 алинея 3 на Закона за Хазарта е видно, че държавната такса за моментната лотария, а и за всички игри, следва да бъде 15% от направените залози за всяка игра. От представените регистри, справки и декларации е установено, че единственият оператор, който заплаща държавна такса от 15% е Българският спортен тотализатор, останалите лицензирани оператори, за същата хазартна игра, заплащат държавна такса в размер на 20% от събраните такси от комисиионни за участие, съгласно утвърдените от ДКХ правила. Установено е, че за една и съща хазартна игра се заплащат формирани по различен начин държавни такси, стана ясно още на пресконференцията.
Съпоставката на числата сочи, че ако останалите организатори на хазартни игри са плащали по начина, по който е плащало Държавното предприятие "Български спортен тотализатор", сумата е щяла да бъде с около 210 милиона лева повече, като това е сумата за периода 2014 г. до 2019 г. С цел установяване на приходите на държавата от хазартните игри за проверявания период финансовите инспектори са поискали от ДКХ справки по месеци на броя и стойността на направените залози за всяка игра, но все още чакат цифрите. При условие, че базата, на която са били определяни годишните такси, е била същата, по която са определяни спрямо държавното предприятие, сумата е повече от 210 милиона, разкри Начев и добави, че очакванията му са след приключване на финансовата инспекция тази сума да бъде доста променена и да нарасне. След приключването на финансовата инспекция резултатите ще бъдат публикувани официално, като се очаква това да стане в рамките на един месец.