Няма равен достъп до образование и то е ясно, защото в риск са поставени децата с увреждания и децата със специални потребности. Това заяви омбудсманът Диана Ковачева в сутрешния блок на БНТ.
Ковачева няма да допусне няколко поколения деца да носят негативния белег на онлайн образованието. Онлайн обучението осветли дългогодишни проблеми, особено за децата с увреждания и със специални потребности, защото има проблем с ресурсните учители, категоричен бе омбудсманът.
Tя предупреди, че в ситуацията на пандемия правото на образование е поставено под сериозно изпитание. Програмите, начинът на обучение не са адаптирани за деца, които имат специални образователни потребности, за техните родители, ангажирани в онлайн обучението, посочи Ковачева.
Тя отчете, че не само децата с увреждания, но едно от всеки пет деца с увреждания е изключено от онлайн обученията. Диана Ковачева недоумява как учителите, които не искат да си пуснат камерите в онлайн обучението учат децата да пишат. Разбира се, че учителите трябва да бъдат задължени да си включват камерите, а дори да пишат, за да може децата да ги виждат, настоя Ковачева.
Тя призна, че децата трудно се задържат пред екрана, когато монотонно им се говори, а някои от подрастващите дори заспивали. Има ползи от онлайн обучението, но има и дефицити, изтъкна Ковачева и напомни, че лятото трябвало да бъде използвано по-добре от просветното ведомство за взимане на сериозни решения.
Тя е на мнение, че трябва да се обмисли въпросът с матурите за 4 и 10 клас дали изобщо трябва да се провеждат. Диана Ковачева смята, че онлайн обучението се отразява освен върху грамотността пред децата, но и върху тяхното здраве. Аз не казвам, че не трябва да има онлайн обучение, но в момента нямаме избор. Това обаче не означава, че трябва да бъдат полагани усилия образованието да бъде по-качествено, настоя Ковачева.
Тя се надява, че няма да бъде използвано цялото лято за училище. Ако се учи онлайн лятото е абсолютно излишно да се използва за наваксване, каза още Ковачева.