За тринадесета поредна година НКЖИ се включва в Международния ден за безопасно преминаване през жп прелезите (ILCAD), който се провежда по инициатива на Международния съюз на железниците (UIC) съвместно с железопътния и автомобилния сектор в повече от 40 страни в света. Първият Международен ден за безопасно преминаване през железопътните прелези беше проведен на 25 юни 2009 г. в 27 страни.
Инцидентите, свързани с пресичането на жп прелези, заслужават специално внимание. Въпреки че съставляват малка част от пътните инциденти (до 2 % от пътните катастрофи), те възлизат на около 30 % от нещастните случаи в железопътния транспорт
Основната цел на инициативата е да покаже, че инцидентите могат да бъдат избегнати, като се спазват правилата за движение и се ограничи опасното поведение на участниците в движението при преминаване през жп прелезите и пространството около тях.
Темата тази година е свързана с психологическите последици от пандемията, посланието е “Разсеяността убива!”.
Въпреки че железопътният и автомобилният трафик са намалели драстично по време на наложените ограничения, в много страни по света са докладвани многобройни сблъсъци и жертви на железопътни прелези.
Последните месеци броят на влаковете започва да се възстановява към по-близки до нормалните нива в международен план, което представлява риск броят на сблъсъците и жертвите на железопътни прелези да нарасне, особено след като шофьорите и пешеходците са свикнали с доста по-малко влакове през периодите на локдаун. Допълнителен фактор за увеличение на инцидентите се счита, че е невниманието и други психологически последствия от изолацията.
В един идеален свят железопътните прелези не биха съществували. Според Международния съюз на железниците по света има половин милион прелези. 98% от сблъсъците на превозни средства на прелезите в световен мащаб са причинени от преднамерено или случайно нарушаване на правилата за движение. Грешките при шофиране могат да бъдат причинени от разсеяност, а също и от превишена скорост.
В някои страни се увеличава броят на сблъсъците с пешеходци и колоездачи..Често те носят слушалки или качулка на главата, което ограничава визуалните им и слухови възприятия..
*****
Разгънатата дължина на железопътната мрежа на Република България е 6 454 км. На територията на страната има 758 прелеза, стопанисвани от Държавно предприятие „Национална компания „Железопътна инфраструктура“.
По своята съоръженост железопътните прелези са:
264 бр. съоръжени с автоматични прелезни сигнализации (звукова и светлинна),
135 бр. съоръжени с автоматични бариери,
124 бр. съоръжени с електрически бариери,
81 бр. съоръжени с ръчно управляеми бариери,
154 бр. железопътни прелези са сигнализирани с пътни знаци съгласно Закона за движение по пътищата и Наредба №4 за железопътните прелези.
На 313 прелезни устройства са инсталирани шосейни светофари с трета бяла бавно мигаща светлина. Бялата бавно-мигаща светлина показва на водачите на пътни превозни средства, че автоматичното прелезно устройство е изправно и към прелеза не приближава жп возило.
Системи за видео наблюдение са монтирани на 49 броя прелези.
Независимо от активното участие на НКЖИ с различни кампании през годините в Международния ден за безопасно преминаване през жп прелези (ILCAD), от началото на 2021 г. до 6 юни 2021 г. са се случили 10 произшествия на жп прелези, причинени от нарушаване на правилата за безопасност от водачите на пътни превозни средства.
Справка за произшествията на жп прелези за периода от 2009 г. до 6 юни 2021 г.:
Повече за ILCAD
ILCAD е част от
събития на UIC за Европейска година на железниците 2021 #EUYearofRail
Европейска харта за пътна безопасност #ERSCharter
Десетилетие на действия за безопасност на движението по пътищата 2021-2030 #UNRSC
Конференция, организирана от ILCAD, се провежда от 2009г. в различни страни – общо 40 –www.ilcad.org
Според АЖТЕС (Агенция за железопътен транспорт на Европейския съюз), 28 държави в Европейския съюз имат:
105 300 прелеза, от които обезопасени са 53%
Почти 300 смъртни случая годишно поради инциденти на прелезите
общи разходи, оценени на 1 милиард евро годишно с 850 милиона за самите жертви
Смъртните случаи на ползвателите на железопътни прелези представляват 31% от всички загинали в железопътния транспорт и само 1% от смъртните случаи на пътя. През 2019г. имаше 268 смъртни случая, 257 сериозни наранявания и 437 инциденти на прелезите.
________________________________________________________________________________
Ръководството на ДП „Национална компания „Железопътна инфраструктура” призовава водачите на пътни превозни средства да спазват правилата за движение по пътищата. Всяко неспазване на Закона за движение по пътищата и преминаване при спуснати бариери или звукова и светлинна сигнализации, показващи приближаването на влак към прелеза, е риск за живота на водачите на превозните средства и техните спътници. Инциденти от този род нарушават графика за движение на влаковете, отнемат от личното време на пътниците, ползващи железопътен транспорт, и предизвикват значителни икономически загуби за НКЖИ и железопътните оператори.