"Свидетели сме на неспособност и липса на решителност от назначените от Вас лица за ръководители на МРРБ и АПИ за поемане на отговорност и предприемане на необходимото, с което те застрашават националната сигурност. Поради тази причина Ви приканваме незабавно да оттеглите министър Караджов и неговия екип и да предложите за назначение доказани експерти в областта на регионалното развитие, благоустройството и инфраструктурата, с каквито партия ИТН разполага".
Това призовава Институтът за пътна безопасност в отворено писмо до лидерът на "Има такъв народ" Станислав Трифонов.
"Вашият министър и неговия екип, в т.ч. и на АПИ, критично забавиха стартирането на новите процедури по ЗОП, които трябваше отдавна да бъдат обявени. Това бездействие, граничещо с безхаберие, доведе до там, че да няма никакъв шанс да се застъпят сроковете на сключените по времето на служебния кабинет споразумения с поддържащите фирми и старта на новите договори. Тези споразумения бяха гаранцията, че ще се осигури безпроблемно зимният сезон, но също така съдържаха и схема за разплащане с оглед натрупаните задължения", обясняват от ИПБ.
Публикуваме цялото писмо на Института:
"Уважаеми г-н Трифонов,
Експертите на Института за пътна безопасност наблюдават с тревога пътния сектор и политиките, които се/не се водят и Ви уведомяваме, че проблемите с поддържането и ремонта на републиканската пътна мрежа (РПМ) имат оперативен характер и не са необходими законодателни промени или някаква намеса на Народното събрание на Република България, за да може Агенция „Пътна инфраструктура“ да възлага дейности, които са в компетенциите ѝ относно пътищата в страната. Нелепата ситуация е предизвикана от безотговорност и некомпетентност, прикрита зад спекулации от страна на политическото ръководство на МРРБ. Свидетели сме на неспособност и липса на решителност от назначените от Вас лица за ръководители на МРРБ и АПИ за поемане на отговорност и предприемане на необходимото, с което те застрашават националната сигурност. Поради тази причина Ви приканваме незабавно да оттеглите министър Караджов и неговия екип и да предложите за назначение доказани експерти в областта на регионалното развитие, благоустройството и инфраструктурата, с каквито партия ИТН разполага.
Предоставяме ви анализ на фактическото положение с поддържането и ремонта на републиканската пътна мрежа. Вашият министър и неговия екип, в т.ч. и на АПИ, критично забавиха стартирането на новите процедури по ЗОП, които трябваше отдавна да бъдат обявени. Това бездействие, граничещо с безхаберие, доведе до там, че да няма никакъв шанс да се застъпят сроковете на сключените по времето на служебния кабинет споразумения с поддържащите фирми и старта на новите договори. Тези споразумения бяха гаранцията, че ще се осигури безпроблемно зимния сезон, но също така съдържаха и схема за разплащане с оглед натрупаните задължения.
Договорите за поддръжка и ремонт са с прогнозни стойности, а не пределни. Многократното надхвърляне на прогнозните стойности е порочна практика от много години от страна на ГЕРБ и години наред тази некоректна практика е била решавана от политическото и оперативно ръководство на МРРБ в края на годината с излишъците в бюджетите и т.н. Върховна касационна прокуратура на няколко пъти отказва да образува досъдебни производства по тези договори.
През 2021 г. експертна комисия, назначена от служебното правителство, изготви доклад, с който предположи евентуална нищожност на договорите, но въпреки това даде и решение в оперативен порядък да се подпишат споразумения със строителните фирми. След този доклад нито министър Комитова, нито министър Караджов не предприеха нищо за произнасяне от българския съд за характера и законосъобразността на договорите.
В продължение на цели 4 месеца предложеното от Вас политическо ръководство на МРРБ правеше анализи, ревизии и проверки, но не организира обществени поръчки за ремонт и поддръжка на РПМ (оправданието, че е юридически капан, още веднъж ни доказва, че посочените от Вас лица не са способни да управляват инфраструктурата на България), вместо да организира тези проверки така, че своевременно и експертно да се установи дали извършената и сертифицирана работа е действителна, дали е извършена с нужното качество, дали цената отговаря на възложеното и изпълненото. Тоест – задачата на министъра трябваше да бъде в спешен порядък да извърши, та макар и частично, но ясно и точно своите проверки, за да бъде сигурен в това, което е безспорно и следва да бъде заплатено. Вместо това, стигна се до нападки и обвинения в коалицията, което по недопустим начин руши авторитета и стабилността на страната.
На 15.04. 2022 г. в предаването "Панорама" Вашият министър Караджов не възрази нито веднъж на предшественика си Нанков относно законността на процедурите по възлагане на ремонт и поддържане на РПМ, както и изобщо по която и да е поставена тема. Цялото поведение на министър Караджов беше като на ученик, който не си е научил урока. За жалост, такова поведение той често демонстрира от екрана и по медиите, където се изявява. Десетки грешки, неразбиране, нерешителност, противоречиви изказвания, некоректно и безотговорно поведение са белязали неговото 4-месечно управление като министър.
В Комисията по регионално развитие и благоустройство към Народното събрание дори експерти на политическа партия ИТН се разграничават и негодуват от министър Караджов заради бездействието и некомпетентността му. Такова е и мнението на експертите на Института за пътна безопасност, както и на широк кръг от обществото.
Всичко това, освен че рефлектира върху партията Ви, е крайно вредно за България, за българските граждани, за пътностроителния бранш, за хилядите работници-пътищари и за имиджа на цялото правителство.
В заключение, екипът на Института за пътна безопасност Ви призовава да оттеглите незабавно министър Караджов и неговия екип и да предложите експерти, доказани и стойностни хора, които да поемат отговорността и да ръководят с необходимата висота тези ключови за България институции - МРРБ и АПИ.
ЕКИП НА ИНСТИТУТА ЗА ПЪТНА БЕЗОПАСНОСТ".