Отидете към основна версия

924 8

Богдан Милчев: След всеки трагичен инцидент институциите оправдават безсилието си със закона

  • богдан милчев-
  • пътища-
  • инциденти-
  • мвр-
  • закон

Някой трябва да поеме отговорността за случващото се на пътя, заяви директорът на Института за пътна безопасност

Снимка: БГНЕС

"Ние от Института за пътна безопасност сме идентифицирали 3 основни проблема. И ако не въздействаме върху трите проблема едновременно, няма да получим положителен резултат. Налице са организационно-структурни проблеми. Виждаме след всеки тежък инцидент, че институциите – в лицето на МВР, Министерството на транспорта и Регионалното министерство – оправдават своето безсилие и лоша организация на работа чрез закона. Че законът не им е достатъчно добър, че наказанията са им малки... те не искат да променят организацията си на работа".

Това заяви пред БНР Богдан Милчев – директор на Института за пътна безопасност, бивш шеф на КАТ, коментира в предаването "Законът и Темида".

"Вторият проблем, който констатираме, е корупцията. Ако ние не се справим с корупцията на най-ниските нива, което е раздула с цялата транспортна система, никога няма да постигнем положителен резултат, ако ще да ги разстрелваме нарушителите...

На трето място – необходими са и законодателни промени. Но не в посока да наказваме повече шофьорите. Имаме нужда от изцяло ново разбиране за пътната ни безопасност, което от 2000 г. европейските страни започнаха да го прилагат. А то е, че отговорността за състоянието на безопасността за движение по пътищата се носи от доставчика на транспортната система, сиреч от държавните институции, които я доставят. Това означава, че те трябва да работят като една система отделните елементи (министерства). Затова, ако ние създадем ново законодателство, което да изповядва тази философия, тогава вече ще можем да търсим и отговорности върху доставчика, че той не се справя с безопасността", продължи Милчев.

"Организационните промени. Няма да се уморим да обясняваме, че е необходимо сливането на трите основни агенции. Това са Агенция "Пътна инфраструктура, ИА "Автомобилна администрация", в която е и обучението на шофьорите, и ДА "Безопасност на движение по пътищата". Тези три агенции трябва да станат една агенция, да бъдат извадени от министерствата и да бъдат на пряко подчинение на Министерски съвет.

Ще постигнем няколко основни неща по този начин: първо, административната тежест ще намалее, второ, ще има ясно посочено еднозначно кой носи отговорността (няма да си я прехвърлят един на друг), трето, Агенция "Пътна инфраструктура" харчи 3-4 млрд. лв. на година, които ще започнат да се харчат през оценка на риска, която ще бъде изготвена от ДА, която ще се влее, заедно с Агенция "Пътна инфраструктура" и ще действат като една система, като един елемент", допълни експертът.

"За да имаме готовност как корупционните практики да бъдат преустановени, трябва да допуснем обществения контрол. Т.е. тази нова агенция, която трябва да се създаде, ще има двустепенно управление – Надзорен съвет, в който ще допуснем обществения контрол през неправителствени организации и общественици, и Управителен съвет, който на оперативно ниво ще управлява самата агенция. Тогава вече ще има повече прозрачност в дейността и корупцията ще започне да се саморегулира, тъй като ще има обществен натиск", ката той.

Богдан Милчев подчерта, че във всички закони е необходимо да се направят промени – и то едновременно. От Института за пътна безопасност от 2020 година подготвят Пътна карта, с която политиците са запознати: "Тежкият проблем е, че политиците се правят, че няма такава пътна карта, въпреки че ние сме им я представили, защото чрез тази Пътна карта ние ще дадем прозрачност за дейността на институциите и корупцията ще бъде ограничена".

Той пожела късмет на шофьорите, защото "на нашия път се разиграва една руска рулетка – не се знае кой е следващият...".

Някой трябва да поеме отговорност за това, което се случва на пътя.

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 5 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове