Статистиката за най-опасни и безопасни превозни средства показва, че най-безопасният вид транспорт е самолетът. Средно има един инцидент на 100 милиона полета и повечето са с малки, частни самолети. Броят на оцелелите при самолетни катастрофи е 50%. На второ място най-безопасен транспорт е железопътният, като смъртността при влакови катастрофи 0.9 пътника на 160 млн. км. И в крайна сметка автомобилният транспорт се оказва най-опасен, на всеки 160 млн. км загиват 1.6 души при пътни инциденти, като всяка година загиват 1.2 милиона хора по пътищата по света, което е 1000 пъти повече колкото при самолетни катастрофи. Ако говорим за мотоциклети, мотопеди, тогава смъртността е многократно по-голяма – 45 души на 160 млн. км, напомни водещата на рубриката "Визия 0" на предаването "Денят на фокус" на Радио "Фокус" Цвети Капитанова.
"Има драстична разлика в подхода и в приложението за безопасност както на превозното средство, така и на управляващия го“, сравнявайки самолетния и автомобилния транспорт, каза проф. Йонко Мермерски – учен, преподавател и професор по химия, като напомни стотиците проверки за сигурност, които се правят преди излитане на един самолет, и съответно липсата на такива при един частен автомобил. "И оттам съответно и статистиката е перфектен израз на това какви са резултатите, свързани с безопасността.“
Третият фактор за сигурността, освен изправността на превозното средство и подготвеността на управляващия го, е инфраструктурата на пътя. Промяната в пътната обстановка често пъти не е обозначена, разказа още от своя опит по пътищата проф. Мермерски:
"Аз имах такъв инцидент с мотоциклет от Варна към Бургас – магистралата свършва и аз влизам в село без да е обозначен краят на магистралата. Беше много стресиращо и неприятно изненадващо, защото ние не можем да променим физическите закони. Така че и самата инфраструктура и обозначения, и спазване съответно а това, което е обозначено, те са също много важен трети компонент.“
Най-големият проблем е подготвеността на човек без значение на какво превозно средство се качва – самолет, автомобил или тротинетка: "Просто проверката на едно десетина артикула, които отнемат 30 секунди, си заслужава и би помогнало много на водача. Много пъти мигач не работи – правиш ляв завой, мислиш, че те виждат, изпреварваш и се получава смяна на ленти и те блъскат или ти се блъскаш в някой“, сподели още проф. Йонко Мермерски.
"Също така закононалагането е много важно. Тези, които рискуват и предприемат такива неразумни, незаконни и безотговорни, каквото и наказание да им сложиш, те ще го правят. По-важното е да се предвиди в закона правоналагане или ресурс за органи, които по-редовно и по-често да извършват тези проверки, защото по този начин ще ги отсеят. Законовата държава е тази, която е демократична и свободна. Без закони ти нямаш свободна държава. Необходим е по-голям контрол и по-чести наказания за нарушителите на пътищата,“ допълни още проф. Йонко Мермерски.
Гостът сподели, че в САЩ има много по-засилен контрол по пътищата, а застрахователите вдигат цените за по-честите нарушители на правилата. Той даде пример, че в неговите автомобили, които са в Съединените щати дори имат устройства, с които застрахователната компания следи движението им и дали се спазват знаците дори. "Съотвено моята застраховка е 1/5 от тази на някой, който си цъка в телефона докато му се движи колата", даде пример Мермерски.