За трети път Министерство на културата организира компрометиран конкурс за Българския павилион на Венецианското биенале.
На конкурса за биеналето през 2019-та година комисията промени правилата за оценяване, за да подпомогне служебно с точки определени проекти и отнеме точки на други, а част от членовете бяха в конфликт на интереси. Скандалът беше "заметен" от министър Боил Банов, тези от членовете на комисията в конфликт на интереси, които бяха и служители на министерството, бяха уволнени.
Следващият конкурс не беше свързан със скандали, но изборът на проект беше толкова компромисен, че Българското участие не беше отразено на международно и дори на национално ниво.
Конкурсът за проект на Българския павилион на Венецианското биенале през 2024-та година дори не беше промотиран, доказателство за което е малкият брой на участващите проекти. Това е предварителна селекция, която ощетява близо 90% от българските художници, до които не е достигнала информацията за конкурса. Правилата за участие бяха объркващи, а документите за кандидатстване се отваряха само в един непопулярен уеб браузър. Министерство на културата дори не информира участниците за резултатите от конкурса.
Това съобщи в писмо до медиите Петко Дурмана, български художник.
В писмо до министъра на културата той обобщава: "Няма да изброявам досегашните участия на България на Венецианското биенале, но вероятно и Вие като повечето от българските граждани сте запознат с „картините“ от термоизолационен материал на гръцката марка Фибран и „скулптурите“ на евтини чаши от шведската верига ИКЕА, които „представиха“ България на Венецианското биенале за половин милион през 2019 г."
И предлага: Като художник с международен опит бих искал да Ви уверя, че малко от страните, които имат национални павилиони на Венецианското биенале провеждат подобни национални конкурси за представянето си, затова бих си позволил да посъветвам, да бъдат изучени добрите практики на водещите европейски страни и особено тези, които имат национални павилиони повече от 100 години.