Срокът, за който държавата сключва договори с пътните фирми, трябва да бъде една, а не четири години, както е в момента. Въпросните компании имат гарантирани плащания от по 1 млрд. лв. годишно, което представлява тотално изкривяване на пазарната икономика. Това каза в ефира на предаването „Ревизия” по NovaNews бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.
Тя обясни, че през 2021 г., докато е оглавявала МРРБ, е спряла контракти, сключени за по пет години. След около 24 месеца последвало преразглеждане на практиката от няколко различни министъра, срокът на договорите е намален до четири години.
„Това са контракти за поддръжка на пътищата, не за ново строителство. Фирмите трябва да поправят разрушени настилка или мантинели, да стопанисват пътните знаци и маркировка и да подрязва храсти, които пречат на движението”, обясни Комитова.
Тя подчерта, че печелещите обществени поръчки за поддръжка на пътища обаче не изпълняват всички тези задължения, а наемат подизпълнители.
„Шепа фирми печели въпросните обществени поръчки, но подизпълнителите често не получават парите, които им се дължат, и просто пият по една студена вода”, каза още Комитова.
Според нея контролът на строителството и поддръжката на пътища е занижен. „Даваме много пари и получаваме ниско качество”, коментира бившият министър.