Министърът на туризма Зарица Динкова абдикира в последните 9 месеца от всички жизненоважни за туризма въпроси. Затова и искаме нейната оставка.
Това каза пред "Фокус“ председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов.
"Всеки път успяваше да абдикира от възловите проблеми в бранша, като прехвърляше отговорността било то на Транспортното министерство, било то на Министерство на финансите, било то даже на Европейската комисия. Не се прави така – министърът на туризма излиза и се бие за бранша си отпред пред всички,“ подчерта той, като даде редица примери по въпроси, по които Министерството на туризма и самият министър не са взели дейно участие, като въпросите за защитата на ДДС за хотели и ресторанти, за ДДС ставката на туроператорите, както и за изграждане на вятърни електроцентрали в Северното Черноморие и ред други.
Според Мартин Захариев – зам.-председател на Националния борд по туризъм, критичната маса от много асоциации и сдружения в туризма, над 4 хиляди фирми, стоят зад отвореното писмо до медиите с настояване за оставката на Зарица Динкова за разлика от отвореното писмо, изпратено ден по-рано, в което 17 фирми от туристическия бранш, които изразяват подкрепата си за дейността на министъра до настояха тя да продължи да бъде министър на туризма след ротацията.
По думите на Ричард Алибегов една от причините, поради които министърът на туризма не се справя с работа си е избирателността на инвестиции в рекламата. "Спа столицата на България Велинград не може да се вреди в каквато и да е програма. Нищо не се рекламира на сайта на Министерството на туризма, и нищо, от което те кандидатстват по каквито и да е програми, не се одобрява,“ разказа още той, като според него причината за това е затова, защото Велинград е изразил своето недоверие към "спуснатия ни отгоре министър“.
Мартин Захариев изрази мнението, че въпросните 17 фирми, защитаващи Зарица Динкова, са участниците в програмата на Министерството на туризма за маркетинг на дестинацията – програма, която като идеология за него е правилна и вярна, но програма, която се ограничава само до Северното Черноморие със сравнително малкия си ограничен ресурс, вместо да се разгърне и приложи за различните видове курорти и туризъм въобще. "Това е една добра система, защото в нея общината има самоучастие от 40%, което я мотивира да си свърши добре работата и да акцентира именно върху местната икономика и местните хотели, местните развлечения, местното културно историческо наследство. За съжаление обаче процедурата приключи тука – тя остана само на територията на Черноморието, и в общи линии тези 17 фирми са предимно оттам – това са именно бенефициентите на тази програма.“
"Нашето опасение е, че в ротационния момент, в който се намираме, отново ние ще останем като разменна монета на финала на разговорите,“ каза още Мартин Захариев, като разясни, че в България не се измерва достатъчно прецизно добавената стойност към БВП със сродните му и съпътстващи индустрии, като се изпускат много важни показатели. По думите му е важно да се направят анализи, които почиват на точни и верни цифри, които ще дадат реалния резултат какъв е импактът на туризма в България.
"Искаме да има начело на Министерството на туризма човек от бранша, някой, който е врял и кипял. Някой, който знае от какво има нужда туризма,“ категорично заяви председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов.